• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför slutar man att vara husbilsägare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Ökade kostnader är säkert en stor bidragande orsak men i många fall är den också självvald. Våra bekvämlighetskrav har ju inte direkt gått ner så kostnaden för själva fordonet har nog skenat iväg rejält jämfört med förr.

Vi "måste" idag ha toalett i bilen, AC, sköna sängar, varmvatten, larm, tyst och bekväm gång mm.
Vi vill också försäkra oss upp över öronen med rese, drulle och assistansförsäkringar. Inte är vi speciellt sugna på att laga bilen på resan heller så prylarna måste vara i riktigt gott skick för att vi skall våga/vilja åka iväg.
Bekvämlighet kostar och kanske har vi lite för höga krav.

Nu är skillnaderna milsvida mellan vad vi har för bilar och hur mycket vi
kan utnyttja husbilen.
Tommy R
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Visst är det så.
Som jag även skrev så gäller det givetvis inte alla.

Vi har ju alla olika förutsättningar rent ekonomiskt och även olika krav på nivå av bekvämlighet. Vi har också olika uppfattning om hur mycket det verkligen är värt att lägga på en husbil.
För några av oss räcker det kanske med 4 hjul och en ratt och då blir inte det ekonomiska en lika stor tröskel som för den med begränsade resurser som absolut måste ha eller behöver en högre bekvämlighet i sin bil.

Jag funderar själv på om det verkligen är värt med en husbil för dryga 500.000:- med tanke på hur relativt lite vi ändå använder den. Har funderat flera gånger på att gå ner till en äldre billigare och "obekvämare" bil igen men det tar emot rejält då man blivit så van med en viss nivå av bekvämlighet och annat. Det får liksom vara då känns det som eftersom våra krav har hamnat på en högre nivå.
Förmodligen blir vi utan bil tills vi har mer tid att verkligen nyttja en.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Ursäkta att jag inledningsvis viker in på ett sidospår, men tror att Roger 67 är inne på rätt spår - när det gäller att avbryta ett husbilsresande på grund av ekonomin. Jag är medlem i såväl ett svenskt som engelskt märkesforum på Facebook och slås dagligen av skillnaden mellan inläggen på dessa forum liksom av det faktum att den engelska bilparken är betydligt (och jag menar också betydligt) äldre än den svenska. Engelsmännen gläds dock storligen över sina ålderstigna bilar och diskuterar i betydligt högre grad problem som uppstått i dessa än vi svenskar som på vårt forum i huvudsak skriver om resor och upplevelser i samband med dessa .

Kan det alltså vara så att vi svenskar på något sätt föredrar nyare bilar med högre bekvämlighet och finesser än exempelvis engelsmännen? Krav som med nödvändighet också resulterar i högre kostnader för ett husbilsinnehav och en djupare grop i hushållskassan. En grop som i slutändan kanske blir så djup att vi inte mäktar med att komma upp ur den. Kort sagt: Husbilsägandet och resandet blir till slut så dyrt att det måste ifrågasättas och sättas i relation till övriga utgiftskostnader.

En annan sak är också (tror i alla fall jag) att om man som vi har genomkorsat Europa i det närmaste 40 gånger så kan det kännas skönt att bara sätta sig på ett lågprisflyg till exempelvis Kroatien och hyra in sig på ett mindre hotell i anslutning till kust och badmöjligheter- inte sällan till en klart lägre kostnad än att äga en husbil och ta sig dit med den och bo på camping. Hustrun och jag flyger ner till Dalmatien nu i oktober till en flygkostnad på 1700 :- (tur och retur för båda). Ja men, kanske någon säger, då missar du ju resan genom Europa. Och visst, de första fem gångerna är denna säkert både kul och intressant, men de nästkommande tio eller 20 gångerna? Och allt har ju också ett tidsmässigt pris. Man måste ha klart för sig att ett husbilsägande - och utnyttjande - är en dyr historia.

Personligen börjar vi också tröttna på trängseln. Förr gick det bra att dyka in på en ställplats framåt niotiden, det fanns alltid plats, medan man idag får börja leta övernattningsplats redan under eftermiddagen. Och att boka plats?! Vari detta ligger den mångomtalade friheten? Här delar jag helt de åsikter som tidigare framförts av KarinoBengt.

"Jag förstår inte att man klagar på att det är för många hb:ar vi behöver inte åka till samma ställe sprid ut er lite", skriver Anton 53. Då kan jag förklara för dig att vi husbilsresenärer är lite som flockdjur i så måtto att vi inför resan gör en planering av vad vi vill se och att denna i hög grad fattas på basis av facktidningar och inte minst olika ställplatsförteckningar. Och då blir det trångt när antalet husbilar ökar explosionsartat i hela Europa. Och visst, att som relativt ny husbilsägare ge sig ut för att upptäcka Europa är säkert både intressant och spännande, men har du redan gjort resan ett rejält antal gånger så kanske det inte är lika inspirerande att redan under sen eftermiddag behöva söka natthamn - bara för att vara säker på att få en någorlunda säker plats för en enstaka övernattning. För mig personligen är en ställplats också enbart en plats jag övernattar på eller som utgör en bas under exempelvis ett dagsbesök i en närliggande stad. För längre vistelser är det campingplatser som gäller. Att övernatta dag efter dag på en ställplats är också en orsak till att trängseln ökar och utbudet minskar for oss rörliga resenärer.

Marianne och Ranko. Ni har helt rätt i ert antagande att sättet att tillbringa sin fritid på eller för den delen även avsluta sitt husbilsresande på är i högsta grad en individuell historia. Det finns inte någon mall att gå efter - och tur är väl det. Sålunda har hustrun och jag, på ålderns höst, köpt en sommarstuga vid havet, men likväl valt att behålla husbilen. Som pensionär har vi ju rätt gott om tid och varför utesluta det ena när man i stället kan ta ut det bästa av två goda ting?

Staffan
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Varför många slutar äga husbil kan ju bero mycket på det som Christer skriver i sitt inlägg om campingsförbudens baksida.
Olle som fortfarande äger h-bil.
 

Jörgen Jönsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
21603
Medlemskap
2024
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Stig.
Vilken värld lever du i?
Där jag bor ( Sverige) har det varit stora skattesänkningar och bränslepriserna har ökat betydligt mindre än lönerna!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Varför slutar man att vara husbilsägare?

Möjligen den ökade trängseln?
Ett räkneexempel....Högsäsong
Antalet registrerada husbilar plus gästande husbilar från övriga EU utspridda på landets kommuner... ger ett snitt på kanske 400-500 husbilar utspridda per kommun. En del kommuner fler...andra färre. Att finna övernattningsplats för alla torde vara svårt.... om inte campingplatser utnyttjas. "Fricampingen" söder om Dalälven är snart ett minne... tror jag. Konflikter med ortsbefolkning synes öka... vilket bidrar till lokal opinion och därmed fler förbud.
Obs det var endast ett fiktivt räkneexempel.
Slutsats: jag tror den ökade trängseln är bidragande orsak till ställd fråga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen