• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Magnetventil c403 thetford

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Hej på er.
Det läcker någonstans från toa-avdelningen (droppar ut från bilen i bakre högra hörnet). Har tidigare haft läckage från handfatet, men det är lagat. Har fått tips om att det kan vara en koppling vid magnetventilen som kan vara sprucken. Lät trovärdigt, men hur plockar man ut toan och dess delar för att kolla detta?
Vill ogärna riva ut hela inredningen för detta. Måste finnas något enklare sätt.
Helst vill jag fixa detta under pågående semester (utan att behöva lämna in bilen). Bilen är en Burstner Marano t6440 -07.
Tacksam för alla tips.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Magnetventil c403 thetford

Hej hade samma fel på en Adria coral 670,
Sprucken anslutning i magnet ventilen, Part nr 23709 hade vi på våran, skicka ett PM med mob nr så kan jag sms:a över lite bilder samt instruktion!
Mvh Jocke
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Magnetventil c403 thetford

Hej, här kommer de, kanske fler som har nytta av detta, inga problem att byta under pågående semester, om du har lite verktyg med.
Part nr får du kolla upp, det kan ju vara olika beroende på model på toan!


IMG_2989.JPG

IMG_2990.JPG

IMG_2991.JPG
 

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil c403 thetford

Hej Jocke.
Tack för informationen.
Tyvärr är min toamodell av bänktyp och kan inte dissikeras på samma enkla sätt, tror jag.
Utan att ha kunnat undersöka det inre av toan verkar det dock som om felet verkar ligga i magnetventilen eller någon av därtill hörande plastdetaljer, så det var iaf bra att få det bekräftat.
Tack ändå för visat intresse.
Många hälsningar.
Lars-Gunnar
 

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil c403 thetford

Hej Roland.
Det här exakt den modell jag har och reparationsbeskrivningen förefaller enkel, hoppas jag, och rättfram.
Blir lite pyssel under någon rainy day under semestern. Verkar vara gott om den varan i år.
Tack så mycket för hjälpen.
Mvh/Lars-Gunnar
 
Toppen