• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasoladapter spanien

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Är det någon som vet om och var jag kan köpa en adapter så att jag kan fylla mina svenska gasolflaskor i Spanien? Tacksam för seriösa svar/Janne
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: gasoladapter spanien

Läs mitt inlägg nr: 7 under rubriken Gasol och Regulator i Spanien.Publ. 2010 02 20.Där finns bilder.

Mvh. Avo

PS. Köper man en spansk flaska,helst Repsol,och vill skifta mellan Spansk och Svensk så behöver man köpa KAMA Flaskadapter G09-13(4153 000) DS.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: gasoladapter spanien

Att fylla svenska flaskor i Spanien är inte helt lätt. Mig veterligen finns det ingen adapter att köpa som klarar detta.
Det finns några ställen som har denna adapter, men de är utspridda.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: gasoladapter spanien

Om man sätter en flaskadapter typ KAMA G09-12 på den svenska flaskan så "blir den tysk" och då kanske det är enklare att hitta ställen i Spanien som kan fylla den? Tyskarna är ju fler än vi. Bara en tanke, jag har ej provat detta själv i Spanien.
 

Avo o Laila

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1338
Medlemskap
2021
Sv: gasoladapter spanien

Att fylla svenska flaskor i Spanien är inte helt lätt. Mig veterligen finns det ingen adapter att köpa som klarar detta.
Det finns några ställen som har denna adapter, men de är utspridda.


Hej. Jag har fyllt gasol i Estepona Spanien.Då hade jag med en adapter KAMA G9-12(4152 000) som fungerade bra. Han som fyllde frågade var den var köpt,villket jag berättade. Mvh. Avo
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Sv: gasoladapter spanien

Hej
Köpte denna mellankoppling i Sverige och satte på den spanska tubens regulator. Fungerade med inkopplingen i bilen samt vid fyllning både i sSpanien och Portugal.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    878,9 KB · Visningar: 183

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: gasoladapter spanien

Nu var frågan om det gick att fylla svenska flaskor. Visst på några ställen kan man fylla svenska flaskor och även med tysk adapter.
Men att åka till Spanien och tro att man kan fylla i varje by eller stad, då får man problem.
Att man kan lösa problemen med spanska flaskor och adapter till regulatorn är inte vad trådskaparen frågade efter, och är en annan femma.
:)
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: gasoladapter spanien

Jag har fyllt mina Svenska flaskor i "varenda by" i hela Europa! Inga problem. Många mackägare har till och med hjälp till. Har alla fyra adaptrar som finns. Dish, ACME, bajonett och euronossle. Den senaste gäller i södra Spanien, och den första (dish) gäller i norra Spanien och Portugal.
Jack43
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: gasoladapter spanien VARNING!

Jag har fyllt mina Svenska flaskor i "varenda by" i hela Europa! Inga problem. Många mackägare har till och med hjälp till. Har alla fyra adaptrar som finns. Dish, ACME, bajonett och euronossle. Den senaste gäller i södra Spanien, och den första (dish) gäller i norra Spanien och Portugal.
Jack43

Varning!
Det du beskriver ovan uppfattar jag som "fulfyllning". Samtliga Europas bensinbolag har utfärdat varningar och totalförbud för "fulfyllning". Det har bl.a. resulterat i att personalen gör det enkelt för sig, de kräver numera ofta utvändig fyllning vid LPG tankning. Det skulle räcka att de kollar certifikatet men när det är kö...

Vi har sett hemska exempel där tomma tuber kommer i en bagagelucka, en badrumsvåg tas fram och Fulfyllning påbörjas. Det är fullständigt livsfarligt, totalförbjudet och personalen blir galen, med rätta!

De adaptrar du nämner är tillbehör till LPG-tankning och är inte godkända för fyllning av privatpersoner. Vad utbildad personal gör vid fyllning av utbytestuber är en helt annan sak än vad trådskaparen efterfrågade.

Att tanka en Certifierad LPG flaska är en säker hantering, den innehåller en flottör som fungerar som ett överfyllnadsskydd. Vid all LPG tankning så stängs pumpen av när det är ca 80% fullt, det sker inte med utbytesflaskor. Om flaskan skulle bli proppfull så blir den livsfarlig.

Detta har tidigare berörts i flera trådar, se bl.a. http://www.husbilsklubben.se/forums/t96784-2/#post813527

Det finns fler olagliga sätt att fylla en gasolflaska men det hör inte hemma i Husbilsklubbens forum!

De mellankopplingar som nämns i tidigare inlägg är perfekta att ha med sig om man vill få fyllt en Svensk flaska i utlandet. Mellankopplingen möjliggör att utländsk standard kan kopplas till Svensk Industristandard och det görs av utbildad personal på typgodkända ställen.

HBKs medlemmar borde stå för korrekt och säker fyllning av Gasol, hälsar Björn
 
Toppen