• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt kylskåp

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Helt rätt. Går på 500 rpm under den tempen för att sedan öka upp till ca 1800.

Återkom gärna med en liten rapport när du testat fläktarna. Blev väldigt sugen på att beställa så det vore intressant att höra hur de fungerar i praktiken. Ljudnivån undrar jag bland annat över.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Kenths bild:

Kenths bild.jpg



Har också planerat in att fixa ventilationen bättre med fläktar i övre gallret men undrar om det inte borde bli bättre cirkulation bakom skåpet om man täcker hela övre gallret och låter det bara vara öppet genom fläktarna? Annars finns det ju rimligen en risk att mycket av luften ut genom fläktarna sugs in direkt utifrån runt fläktarna..?

Man borde kunna klippa till en tunn plastfilm som kan klämmas dit i gallret och även tas bort om man bara vill ha självdrag på t.ex vintern..

Kanske det blir för mycket drag?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fläkt kylskåp

Kenths bild:

Visa bilaga 128547



.....
Annars finns det ju rimligen en risk att mycket av luften ut genom fläktarna sugs in direkt utifrån runt fläktarna..?

Man borde kunna klippa till en tunn plastfilm som kan klämmas dit i gallret och även tas bort om man bara vill ha självdrag på t.ex vintern..

Kanske det blir för mycket drag?

Håller med dig Robert
på min bil sitter gallret högre upp, ovanför flänsarna.
Hade en fläkt och tyckte att effekten var lite si o så i somras med 35 gradig värme.
Så jag testade om det sög in luft genom övre gallret bredvid fläkten, då hade jag bara en fläkt, och det gjorde det verkligen. Ju varmare det var ute, desto mer sög det in bredvid fläkten pga termikens lagar.
Så nu har jag satt in dubbla fläktar och som test har jag bara satt silvertape på övriga gallret. Blir det bra ersätter jag det med en snyggare tunn plastskiva.
Se bild på bara en fläkt resp. nu med två fläktar och strömbrytare direkt i gallret. Fläktarna går tyst, bara 12 dB och dessutom har jag skurit till liggunderlag som packning mellan galler o fläkt för att undvika ev, resonansljud.
 

Bilagor

  • 20170819_154409.jpg
    20170819_154409.jpg
    876,1 KB · Visningar: 116
  • 20170819_142356.jpg
    20170819_142356.jpg
    662,3 KB · Visningar: 117
  • 20170819_162016.jpg
    20170819_162016.jpg
    906,1 KB · Visningar: 124

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Hej. Hur funger detta tillsammans med gasolbrännren o dess avgasrör?
Tycker att det borde bli undertryck i brännaren.

Hälsningar Sanddammaren
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fläkt kylskåp

Nej den suger ju in luften från undre gallret, bara ökar genomströmningen bakom hela kylskåpet och därmed effektivare bortforsling av den värmen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Nu vet jag inte hur öppet brännaren sitter men finns det inte en risk att det kan bli för mycket drag/virvlar upp bakom skåpet så att lågan påverkas ?

Å andra sidan kan man ju få grym styrning på luftflödet då bara genom att justera in fläkthastigheten perfekt.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

en undring
Kan man inte koppla fläktarna till kyskåpets till/från funktion.
D.v.s De startar när kylskåpet behöver mer kyla och de stannar när kylan i skåpet är uppnådd.
Då går ju bara fläktarna när kylflänsarna behöver kylas.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag blev lite nyfiken på hur mycket tjuvluft fläkten tog från sidan i det övre hålet där fläktarna är monterade.

Gjorde en test där jag använde mig av en flödesmätare från Edet, modell Extra hushållspapper.
Tejpa fast en bit i det nedre hålet.
Bild 1. Fläktarna avstängda
Bild 2. Fläktarna i drift
Bild 3. Fläktarna i drift och tätat ytan runt fläktarna

Ja det var ju stor skillnad.
IMG_2094.JPG
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Är det bara jag som hoppas på att husbilstillverkarna tar åt sig av detta och bygger nya husbilar med denna fläktkonstruktion!? :yes:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Men vänta nu !
Borde det inte vara bättre att sätta fläktarna i nedre gallret ?
Då kvittar det var de tar luften ifrån !?
Dometic original fläkt monteras nertill och blåser uppåt !

Jojje
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Rimligen är det bäst att ha dem så högt upp som möjligt och att de drar ut luft från utrymmet. Luftströmmen genom utrymmet borde då bli lugnare och mer "spridd" än om en fläkt konstant trycker en luftström rakt in mot kylskåpets baksida. Det borde skapa lite mer virvlar och stök med luften då innan den hittar upp bakom skåpet. Kanske det även påverkar brännaren mer.

Sitter fläktarna dessutom i ett öppet galler finns det ju precis samma risk där att luften smiter genom gallret bredvid fläktarna istället för att tryckas upp bakom skåpet.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag var på kjäll o company och köpte samma fläkt som Bengt-Åke monterat .passade gätte bra den går väldigt tyst .jag monterade en likadan för några årseda i takluckan 40×40 den går jämt det blir en bra ventilation i bilen ,samma temperatur ute som inne. När det är ca 20grader och sol . Fläkten är 230mm 200kr och hörs knappt, mvh,håkan
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Jag var på kjäll o company och köpte samma fläkt som Bengt-Åke monterat .passade gätte bra den går väldigt tyst .jag monterade en likadan för några årseda i takluckan 40×40 den går jämt det blir en bra ventilation i bilen ,samma temperatur ute som inne. När det är ca 20grader och sol . Fläkten är 230mm 200kr och hörs knappt, mvh,håkan
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Har precis pratat med Dometic i Västra Frölunda. Temperturen bakom kylskåpet bör vara mellan 10-32 gr. Under 10 grader montera vinterskydden. Över 32 gr är det bra med fläktar antingen Dometics egna eller som nedan beskrives på olika sätt.
Lennart

Pratade med Dometic på Elmia mässan och här är deras rekommendation på fläkt i undre gallret
https://www.dometic.com/sv-se/se/pr...llbehör/dometic-fridge-ventilator-kit-_-31166

Lennart
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fläkt kylskåp

Ser ut som en vanlig chassiefläkt till en dator men saknar uppgifter om strömförbrukning och ljud (dB).

Sen är det väl inte brännaren där nere som ska kylas utan kylflänsarna där uppe. Därför ska kylfläkten/arna sitta så högt upp som möjligt och blåsa ut all varm luft. Både från skorstenen och kylflänsen.

Vi kör bara på den varma årstiden så vi behöver varken termostater eller vinterluckor.

a.JPG
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkt kylskåp

Pratade med Dometic på Elmia mässan och här är deras rekommendation på fläkt i undre gallret
_-31166[/url]

Lennart
-------------------------------------
Hejsan lenmar, det var ett riktigt "hyggligt" pris de lyckas få till för en datafläkt plus någon liten inbyggd termostat :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Fläkt kylskåp

Vi är nu i Kroatien och har ca 27 grader och kylen håller ca 6 gr med fläkt och 230 volt
Är det ok med 6 grader i kylen
Med gasol går det ner några grader
 
Toppen