• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt kylskåp

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fläkt kylskåp

Kenth hur har du fäst dem och var tog du 12 v.

Två av anledningarna till att jag kör utan termostat på fläktarna är att det "kostar inget". Kylskåpstermostaten sköter den uppgiften utmärkt och jag tror det går åt mindre gasol.

Fäste fläkten med buntband i de två övre hålen. Tog strömmen till kylskåpet bakom nedre luckan. Vit minus, blå plus, lila vet ej.

20798968_1362959497155777_1269149562840924085_n.jpg

20800258_1362959457155781_8838044503788034727_n.jpg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkt kylskåp

Hejsan igen. Jag lyfter fram den här tråden en gång till för jag tror att jag gjorde ett fynd efter lite letande på eBay.
Termostater av olika slag har ju varit uppe flera gånger. Original sitter det ju oftast en liten anliggningstermostat med fast värde och lite ospecificerad skillnad mellan till och frånslag i grader.
Köper man en ställbar termostat så kan man ju reglera tills man har hittat en lagom nivå, men oftast så kan man inte då heller göra något åt skillnaden i grader mellan till och frånslag.

Jag hittade och köpte fyra st. elektroniska termostater från eBay. Fyra blev det för de var billiga, och kan kanske vara bra att ha någon i reserv eller till annat kul.
De går att programmera för funktion av tillslag vid stigande eller sjunkande temp. Det går även att programmera in skillnaden mellan till och frånslag i grader. Grundkalibrering av avkänningen på tempen går att ändra om man tycker den inte stämmer med verkligheten m.m.
Man får programmera in den temp som är ok./frånslag och sedan programmerar man in vid hur många grader över det värdet som tillslag skall ske. Det värdet går att ställa från 1 till 15 grader.
Avkännaren är en liten metallhylsa som är rund 4mm. och ca. 20mm. lång.
Det kan vara lämpligt att ta någon liten anpassad aluminiumbit och borra ett 4mm. hål i den och stoppa in avkännaren där för att få större kontaktyta.

Bara ett förslag alltså :p:. Det är ju även lätt att då ändra tempen eller också skillnaden mellan till och frånslag tills man blir nöjd.
Den tappar inte heller programmeringen om man stänger av strömmen till elektroniken.
Drivs av 12V.
(Beskrivningen för programmering som följde med var på kinesiska. För de som har lite problem med deras skrivtecken :quest: finns den på engelska på beställningssidan.)


DC12V Heat Cool Thermostat Digital Temperature Control Switch -50-110°C +Sensor | eBay

Termostat.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

Fd.47585

Guest
Sv: Fläkt kylskåp

Har köpt 2 fläktar som jag skall fästa i övre gallret med buntband. Kommer ta ström från kabeln till frysen och bara ha en strömbrytare.

Kommer ha fläkten på jämt (när vi inte är hemma) på sommaren.

Har kollat förbrukningen på dom och det är försumbart, 0,25 A per fläkt. Dvs 0,5 amper totalt och vi har 210 Amp bodelsbatteri vilket innebär att fläktarna kan gå 210 timmar innan batteribanken minskat till 50% som man tydligen inte skall gå under. 210 timmar är ju nästan 9 dygn och vi har även solceller så känns överkurs att ha termostat.

Vi har inga problem med kylan men tror det kommer att gå åt mindre gasol då vi sällan står med el när vi är ute.

Som en extra twist är fläktarna bestyckade med blå lysdioder så det kommer att lysa blått genom gallret :yes:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt kylskåp

Har köpt 2 fläktar som jag skall fästa i övre gallret med buntband. Kommer ta ström från kabeln till frysen och bara ha en strömbrytare.

Kommer ha fläkten på jämt (när vi inte är hemma) på sommaren.

Har kollat förbrukningen på dom och det är försumbart, 0,25 A per fläkt. Dvs 0,5 amper totalt och vi har 210 Amp bodelsbatteri vilket innebär att fläktarna kan gå 210 timmar innan batteribanken minskat till 50% som man tydligen inte skall gå under. 210 timmar är ju nästan 9 dygn och vi har även solceller så känns överkurs att ha termostat.

Vi har inga problem med kylan men tror det kommer att gå åt mindre gasol då vi sällan står med el när vi är ute.

Som en extra twist är fläktarna bestyckade med blå lysdioder så det kommer att lysa blått genom gallret :yes:

Jag har monterat två stycken Dometic fläktar till vårt kylskåp med en termostat (original till fläktar), hade en monterad i somras enligt monteringsanvisningen där nere. På semestern i Italien fungerade inte fläkten som den skulle, konstaterade senare att termostaten hade jag satt på fel ställe. jag kopplade ihop kablarna med en 10 amp säkring så att fläkten gick hela tiden så nog fungerar det och ljudlös var det också. Nu har jag monterat två fläktar vid övre gallret och kopplat via en termostat som sitter uppe där den ska sitta, så nu återstår att se om detta fungerar bättre.
Är även sugen på "Jankros" termostat. Vi får se vad det blir??
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Kopplad till ett 230 V relä kan den driva "Sipporatorn". :D:D:D

Själv köpte jag en trådlös fjärrkontroll av Linder så jag kan sätta på och stänga av fläkten när den inte behövs samt reglera hastigheten steglöst.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Idag monterade jag mina fläktar.
Två stycken datorfläktar som jag limmade ihop.
Tillverkade tre plastvinklar som jag skruva fast i väggen. Längden på vinkeln är avståndet mellan väggen och insida på gallret, minus fläktens tjocklek. Längs ut på två av vinklarna satt jag ett 3 mm stift som jag hängde fläktarna på.
Den tredje vinkeln fungerar bara som ett motstöd mot fläktens nedre del. När man monterar tillbaks gallret blir fläkten fixerad.
Monterade en trådlös brytare och en termostat.
Som extra bonus ser man termostatens display även när gallret var monterat.

Nu återsår bara att bestämma vid vilken temperatur fläktarna ska starta.


IMG_0102.JPG
--------

IMG_0104.JPG
--------

IMG_0106.JPG
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fläkt kylskåp

Har kollat förbrukningen på dom och det är försumbart, 0,25 A per fläkt. Dvs 0,5 amper totalt och vi har 210 Amp bodelsbatteri vilket innebär att fläktarna kan gå 210 timmar ..................... :yes:
--------------------------------

Hejsan, ja strömförbrukningen på fläktarna är inget att oroa sig för, och om man bara har dem för luftflödet genom gallren så klarar de sig rätt bra utan termostat.
Men om man har fläkt eller fläktar som blåser direkt på kylflänsarna bak på kylskåpet så skall man ha termostat för att hålla tempen där inom ett visst område. Vilken temp som skall vara till och frånslagstemperatur beror då också på var avkännaren sitter. Den kan sitta direkt på något av rören eller mot en av kylflänsarna. Då kan det vara bra att ha en ställbar termostat för att hitta rätt område och även lagom skillnad i grader på till och frånslag.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt kylskåp

Undrar om inte temperturstyrningen av denna fläkt är avsedd att skötas av datorns moderkort (3 ledare från fläkten).

Jag kan i varje fall inte se några tekniska data för någon termostat.

Pålle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fläkt kylskåp

Om det kan bli förkallt vid flänsarna på sommarhalvåret hur gör man då på vintern???

Nej, vill man spara gasol så ska flänsarna vara så kalla som möjligt. termostat är "overdo".
 
Toppen