• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Har idag en NASA BM-1c. Jag gillar dess tydliga visning och enkla "knappologi" plus det faktum att det bara behövs ett litet hål i panelen där kablarna går ut på baksidan, istället för ett stort, gapande hål som de två konkurrenterna från Victron respetive Odelco kräver.

MEN: Min shunt klarar bara 100A, och jag kommer snart att installera en inverter på 2500W. Och, just nu visar min NASA BM-1c att mina batterier är laddade till 104%. Vilket ju är högst osant. (När jag gjorde avläsningen laddades batterierna från solpanelen med ungefär 0,4A och batterispänningen var ungefär 13,2V). Så jag litar inte riktigt på den.

Eftersom det inte bara går att byta shunt till min nuvarande mätare, så måste jag ju i alla fall investera i en ny. Och då är frågan - vilken skall jag välja? Vilket av alternativen är bäst och varför? Speciellt, vilken kan man lita på mest?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Vi har Victron BMV som gör "lite mer" än övriga du nämner och är mycket nöjda med bl.a. relä styrning (vi har LFP batterier som INTE ska vidareladdas efter fulladdat), bluetooth uppkoppling till vår iPad, historiken, m.m.. Modernt och anpassat enligt dagens teknik & behov. Visst, det kan räcka med en enkel Kina Voltmeter för knapt några €, helt klart, det är Volt-läget (spänning) jag tittar oftast på, men använder i övrigt fullt ut allt BMV'n erbjuder.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Victron alla gånger. Har haft både nasa och victron. Victronen är otroligt mycket bättre. Den kan anpassas till alla sorters batterier och den har mycket mer avancerad metod att räkna fram kvarstående i batterierna. Sen är den kanske inte lika enkel men vill man ha det bästa så får man leva med det.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Victron alla gånger. Har haft både nasa och victron. Victronen är otroligt mycket bättre. Den kan anpassas till alla sorters batterier och den har mycket mer avancerad metod att räkna fram kvarstående i batterierna. Sen är den kanske inte lika enkel men vill man ha det bästa så får man leva med det.

Har haft en Victron en halv sommar, bytte bort den. Det var för många tryckningar för att få fram önskad info och för liten display (särskilt på natten utan glasögon...) Nasa BM visar allt viktigt, i samma bild på en stor display. Den är fortfarande oöverträffad, enligt mig.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Min BM-1 visade också 104% vid fullt.
Victron BMW-702 har en klart sämre display, men den har jag placerat bland batterierna och använder Blåtut i plankan. Den ger mycket mer information. Victron har en shunt på 500A
 
A

Anyone

Guest
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Victron BMV med tillhörande Blietooth-dongle ger dig all info i telefonen utan att behöva lämna stolen/sängen. Den är dessutom en av de mer exakta i flera tester (är inte vid datorn nu men klistrar in länkar här senare).
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Min BM-1 visade också 104% vid fullt.
Victron BMW-702 har en klart sämre display, men den har jag placerat bland batterierna och använder Blåtut i plankan. Den ger mycket mer information. Victron har en shunt på 500A[/QUOTE

Kan det vara så att den inte nollställdes vid monteringen? Nasa:n har en grundinställning och vid montering skall den ställas in efter batteribank m.m
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Victron BMV, NASA BM, eller Batt-meter?

Jovisst 0-ställdes BM-1, men till skillnad från Victron, så blir inte max alltid 100%. Ska väl tillägga att BM-1 fungerade alldeles perfekt f.ö.
 
Toppen