• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 tar felaktigt betalt för MMS inom EU?

J

Jarn

Guest
På vår resa nu i juni/juli i Italien blev jag tyvärr tvingad att skicka ett antal MMS i stället för vanliga SMS, till Danmark från Italien.
När jag nu får fakturan från Tele2 för den aktuella perioden, ser jag att det är upptaget för dessa en kostnad. Inga stora summor men enligt mig fel och därför ringde jag deras kundtjänst för att fråga hur det kom sig.

Killen i kundtjänst hade noll koll och sa att bara samtal och datatrafik ingick nu i de nya roamingavtalen......
Jag fick läsa högt för honom från deras hemsida där det står tydligt att det ingår. Han trodde inte på mig så jag fick lotsa honom till rätt sida, efter en stund sa han då att jag hade rätt, men att mina MMS var skickade från Sverige till Danmark och då är de avgiftsbelagda.
Jag frågade om han inte kunde se datum o tid när de var skickade, så kunde han ju då jämföra med övriga samtal, SMS o datatrafik att jag verkligen befann mig i Italien. Det kunde han inte men strök kostnaden för mig.

Eftersom detta måste vara ett systemfel, så bad jag honom att göra en intern felanmälan så att inte fler drabbas. Vet inte om han gjorde det, eftersom han nog inte förstod problemet.

Själv misstänker jag att det möjligen är samma anledning som gör att man numera kan se TV program fritt utomlands, som tidigare varit spärrade då man använt utländsk operatör. Så kanske deras system tror att jag befunnit mig i Sverige trots jag bevisligen var i Italien? Roaming med svensk operatör verkar ju spegla att man är i hemlandet.
Någon annan som råkat ut för detta?
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Tele2 tar felaktigt betalt för MMS inom EU?

I mobilnätet så sänds enbart data.
Prat hackas ner digitalt i telefon o sänds som data.

Att man debiterat olika för prat kB o text kB är operatörerna som snurrat till det.

Men hur skulle bilder (MMS) kunna skickas som nåt annat än data??

Vet inte om upphovsrätt mm ändrats, men mobilnätet har järnkoll på vilken antenn du är uppkopplad till (o i vilket land antennen finns i, inte nödvändigtvis samma land du är i om du är i gränstrakter).
 
Toppen