• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Hejsan!
Om man vill ha en ny helintegrerad husbil på 7-8 m med quenbed som är bygd
på mercedes, vad har man då för valmöjligheter? Det enda märket som jag lyckats hitta är Frankia. Har ni fler förslag?

Mvh från Jan
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes

Hej

Det räcker
Skämt åsido så tror jag att Hymer kanske har det.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Mercedes

Var nere på Frankia fabriken för en vecka sen. Deras nya Platin som bara byggs på Merca chassie väckte ju ett visst ha begär trots att jag inte direkt är ett Merca fan. Kommer nu med LiFePO batterier som standard till -18 års modell samt fyra solceller och ett nytt ännu bättre Buttner elssystem med booster mm. Fabriken sa att detta blir den första husbil som klarar sig utan 230v via stolpe. Den kunde t.o.m driva både Ac o kyl på 230v under körning vid solsken via det intelligenta Buttner laddsystemet. Andelen merca chassie hade gått från 5-6% till över 25% av deras årsproduktion nu 2017 och lär säkert öka ännu mer nu. Så letar du husbil byggd på Mercedes ska du helt klart kolla in Frankia. Såg även ett helt nytt koncept som var hemligt men ett besök i Frankia montern på Elmia kan nog rekommenderas.
Neuheiten Modell 2018 – Frankia
 
Toppen