• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömt batteri

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Vi har en Kabe, årsmodell 2017. Ställde bilen söndag förra veckan, ikväll måndag en vecka senare har batterikapaciteten förbrukats så pass att spärren utlösts och all el har stängts av. Manöverpanelen har stått på "on", för övrigt allt avstängt och ej uppkopplad på el. Solcell finns men bilen parkerad skuggigt.
Är nybliven HB-ägare och saknar erfarenhet. Men, kan detta vara rimligt?
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Tömt batteri

Kolla att solcellerna ger laddning
Även vid halvskugga ska dom ladda lite
Larm m.m drar på batterierna men 1 vecka låter lite kort.

Hur stora bodelsbatt har du
 
A

Anyone

Guest
Sv: Tömt batteri

Jag har också en Kabe -17 och problemet är den dator med tillhörande stora skärm som du har som kontrollpanel kombinerat med liten batteribank original. Det Kabe säger är att man måste slå av den röda huvudbrytaren i elskåpet om man står helt utan strömtillförsel för att undvika detta. Jag har monterat större batteribank och har alltid ström via solpanelerna eller landström inkopplad..
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Tömt batteri

Oavsett solcell eller inte så torde gyllene regeln att alltid koppla på laddning så snart man kommer åt en
230V-anslutning att hjälpa er undkomma många utmaningar.

Det finns faktiskt många saker i en husbil som kontinuerligt förbrukar lite ampere-timmar vardera även i viloläge.
Faktum är att har man en batteribank där halva energimängden förbrukats så redan där börjar uppförsbacken.
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Tömt batteri

Har en 760 2015. Hade bara haft den några månader när vi märkte att bodelsbatteriet på 115ah tog slut på en liten vecka om bilen stod med huvudströmmen på men inget annat igång. Efter ett tag var batteriet kass, gick inte att ladda upp ordentligt. Påpekade detta till säljaren som utan kostnad satte på en 160w solcell och bytte batteriet till ett 95 ah Agm. Sedan dess har jag provat när bilen stått några veckor, att inte stänga av huvudströmmen just för att kolla laddningen. Behöver inte vara sol, jag har sedan dess för ett halvår sedan inte haft några problem. Batteriet är fullt hela tiden om jag inte kör med något. Och är vi ute så enligt mätaren är det kanske nere på 12,4 när vi ska lägga oss. Men då har vi haft tv o lampor på hela kvällen. Har tänt det mesta bara för att kolla innan garantin gick ut. Det behöver inte bli riktig sol, utan det laddar ändå. Säljaren påstår att det är skillnad på solceller o regulatorer, men jag är novis i sammanhanget så jag vet bara vad han säger. Påstår att han satte på det bästa. Jag är nöjd iallafall.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömt batteri

Helt riktigt som det skrivs ovan! På med laddning direkt efter "urladdning" med spärr (som tur är finns) så kan man få liv i batterierna. Lika riktigt med bra solcellsladdning (och regulator), laddar även vid ljusa förhållanden och det är inga problem även om kylen är på hela tiden. Se bara till att inga löv och annat skräp finns på panelen(er).
 
Toppen