• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

En fråga till er som torkar håret med fön och dammsuger husbilen med en 230V dammsugare: Vad använder ni för fabrikat på fön och dammsugare? Är det möjligt att komma under 100A strömförbrukning från batteriet?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Vi har en dammsugare på 12V som fungerer fint til vores brug.

Det eneste vi kører 230V via inverter er fruens hårtørrer. Mærket er Baby Liss. en rejsemodel, hvor håndtaget kan foldes ind.
https://nicehair.dk/babyliss-rejsefontorrer-voyage-1200-watt-5250e.html

Du kan ikke komme meget længere ned i watt, hvis du stadig skal have nogen virkning.

Vi har en 2000w ren sinus inverter med peak på 3000w. Den kan klare hårtørreren, hvis du har batterikapacitet nok. Vi bruger et 100 Ah LiFePo4 lithium batteri, og vi har ikke stået på stolpe el siden vi fik dette batteri til vore 200 w solceller.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Vi har en dammsugare på 12V som fungerer fint til vores brug.

Har du möjligen märke och modell på den?

Vi har en 2000w ren sinus inverter med peak på 3000w. Den kan klare hårtørreren, hvis du har batterikapacitet nok. Vi bruger et 100 Ah LiFePo4 lithium batteri, og vi har ikke stået på stolpe el siden vi fik dette batteri til vore 200 w solceller.

Eftersom vår husbil är ny och det satt ett bly/syra-batteri i den tyckte vi att det var bättre att komplettera med ett bly/syra-batteri till och köra slut på dem innan det är dags att ta steget över till LiFePO4. Vi har 2x105Ah vilket borde motsvara ditt LiFePO4-batteri i praktisk, uttagbar effekt (men jag är medveten om alla andra fördelar ditt batteri har). Vi har 120W solpanel idag, och kommer sannolikt att komplettera med ytterligare en panel på 120W.

När det gäller ditt batteri: Vilket fabrikat är det, var köpte du det, och vad kostade det?
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Vi har en 230v dammsugare på 1300 w kaffebryggare på 1200 w och en hårblås på 1000 w som vi kör dagligen via invertern 1800 w. Kaffebryggaren går minst 3 ggr varje dag. Vi har även en solcell på 140 w på taket. Står sällan eller aldrig på el

JOE
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Vi köpte en sladdlös som vi är mycket nöjda med. Kraftig, långt skaft med motormunstycke eller liten handsugare, batteriet funkar väldigt länge. Var tveksam innan men nu vill vi ha en i huset oxå... tycker Lena
 

Bilagor

  • IMG_2095.JPG
    IMG_2095.JPG
    1,5 MB · Visningar: 22

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Har du möjligen märke och modell på den?

Eftersom vår husbil är ny och det satt ett bly/syra-batteri i den tyckte vi att det var bättre att komplettera med ett bly/syra-batteri till och köra slut på dem innan det är dags att ta steget över till LiFePO4. Vi har 2x105Ah vilket borde motsvara ditt LiFePO4-batteri i praktisk, uttagbar effekt (men jag är medveten om alla andra fördelar ditt batteri har). Vi har 120W solpanel idag, och kommer sannolikt att komplettera med ytterligare en panel på 120W.

När det gäller ditt batteri: Vilket fabrikat är det, var köpte du det, och vad kostade det?

Dammsugare: https://www.dometic.com/da-dk/dk/pr...gøringsmidler/dometic-powervac-pv-100-_-63969

Batteri: Polaris Lithium 12V 100Ah LiFePO4 batteri

Du kan muligvis finde begge dele billigere ved at søge på nettet.

Jeg er enig med dig i, at dine nuværende 2 batterier skulle kunne klare opgaven. Så klan du jo altid bytte til Lithium, når de er udtjente, og måske er Lithium så også blevet Billigere
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Joe, vill du dela med dig lite om dina apparater (vad det är för märke och modell)?

Kommer inte ihåg namnet på dammsugaren men den är inköpt på Rusta och är en liten rund sak. Hårblåsen är en modell reseblås, tror den heter Baby-liss eller nåt sånt. Kaffebryggaren är en Krupps.

JOE
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Kommer inte ihåg namnet på dammsugaren men den är inköpt på Rusta och är en liten rund sak. Hårblåsen är en modell reseblås, tror den heter Baby-liss eller nåt sånt. Kaffebryggaren är en Krupps.

JOE

Tack Joe! När jag läser om bly/syra-batterier på nätet så ser jag att det finns något som kallas Peukert-effekten. I korthet innebär den att jag får ut mycket färre ampere-timmar ur batteriet om jag belastar det hårt, än om jag belastar det lätt. När vi pratar dammsugare, kaffebryggare och hårtork så blir det ju i storleksordningen 100A som man suger ur batteriet. Har du aldrig upplevt problem med att batteriet har för litet kapacitet eller att du dränerar det "för mycket" dvs under 50%?
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Lämplig hårtork och dammsugare att driva från inverter?

Tack Joe! När jag läser om bly/syra-batterier på nätet så ser jag att det finns något som kallas Peukert-effekten. I korthet innebär den att jag får ut mycket färre ampere-timmar ur batteriet om jag belastar det hårt, än om jag belastar det lätt. När vi pratar dammsugare, kaffebryggare och hårtork så blir det ju i storleksordningen 100A som man suger ur batteriet. Har du aldrig upplevt problem med att batteriet har för litet kapacitet eller att du dränerar det "för mycket" dvs under 50%?

Jag har inga som helst problem med strömuttag sen jag skaffade EZA. Helt fantastiskt. Jag ligger sällan eller aldrig inkopplad på elnätet längre.

JOE
 
Toppen