• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler inkoppling

A

Anyone

Guest
Jag har 2 st. 100W solpaneler parallell-kopplade till en Victron 75/15 regulator (den klarar alltså 75V in från solpanelerna och 15A i maxström). Problemet är att den ingående strömmen (A) från panelerna är för låg i mitt tycke, när jag mätt på de ihopkopplade kablarna på regulatorn verkar den ge ca. 20V och 4A totalt ut från panelerna en normalsolig dag.

När jag idag separerar panelerna och istället mäter dem separat oinkopplade direkt på kablarna så på den ena 100W-panelen så ger den ca 20V och 4-5A och den andra laddar exakt lika mycket. I min värld borde de då parallellkopplade panelerna ladda med ca. 8-10A och ca. 20V och som seriekopplade borde de väl ladda med ungefär 40V och 8-10A. Jag har en batteribank på 190Ah och 12V så en laddström på 8-10A i sommar-Sverige hade varit ok i mitt tycke. Jag vill helst ha de parallellkopplade för att undvika helt bortfall av laddning vid delvis skuggning av solpanelerna.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpaneler inkoppling

Jag har 2 st. 100W solpaneler ............
I min värld borde de då parallellkopplade panelerna ladda med ca. 8-10A och ca. 20V och som seriekopplade borde de väl ladda med ungefär 40V och 8-10A..
----------------------------------------------------
Hejsan, seriekopplar du dem så får du runt 40V men då fortfarande "bara" 4-5A. från panelerna.
När sedan regulatorn gör om spänningen till laddnivå så har du då runt 14V beroende på laddstatus och åter 8-10A (men det var kanske efter regulatorn du menade :)), och om MPPT funktionen funkar fullt ut så får du nytta av skillnaden mellan belastade solceller som ger ca. 17V parallellkopplade och ca 34V i serie, och de ca. 14V som batterierna laddas med. Så då bör du få ut lite högre laddning, kanske runt 10-12A till batterierna via vinsten med MPPT funktionen.

Detta åter om batterierna är så tomma så laddaren kan vräka på för fullt.

Prova med att ha solpanelerna bortkopplade från regulatorn men behåll kablarna från dem parallellkopplade vid mätning, då borde du få upp Ampstyrkan.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen