• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning under färd Euro 6 missen

F

F.d. 50064

Guest
Har försökt sätta mig in i elförsörjningen på ny hb. Euro6.
Jag har ingen aning om alla är medvetna om detta. Fick reda på det genom en Tysk husbilsåkar.
Ny bil och bodels batterierna slut sa han, efter som jag är den nyfikna arten så började jag
undersöka det hela. Blev ännu mer relevant när
vi beställde ny bil och vi också snart får en Euro6 motor
Har översatt lite från Reise Mobil int. Mycket fritt översättning jag hoppas att
det framgår ändå att man kan förstå.
Efterlyser någon som kan det här med inkoppling av en booster på ett enkelt sätt.

To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad
laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt
och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har
problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v
under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så
laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett
par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller
inget alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn
bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort
tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till
bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar
generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i
viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort
foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man
på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du
halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det
kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur
våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för
övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB
25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual & D250S Smartpass,
Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245,
NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid
en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och
rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt
långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En
laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du
har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i
skrivande stund är de lite dyra 100 w allt mellan 4500-23000 Skr.

1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för
allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en
kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.
2. Är anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket
5-6 kg/st celler 100w
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme
behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer
luft (kylning).

Nu vet jag att det finns medlemmar som kan detta i vår klubb. Önskar att de
kan hjälpa mig med ett schema på hur man kopplar in en booster till
startbatteriet.Eller ännu bättre, de som redan har löst problemet. Kan ni inte lägga in bilder,
beskrivningar och vilken booster ni har, tala gärna om för och nackdelar.
Tack
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Vad jag har sett gäller detta i första hand bilar på Mercedeschassie, där kopplas generatorn bort när startbatteriet är tillräckligt laddat.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

För de som förstår lite tyska så finns en bra test och förklarande artikel i augustinumret -17 av tidningen Reisemobil Int.sid 80.

Tidningen ingår i Readlys sortiment.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Jodå, det kan vara sant Anders. Vi gjorde slut på våra AGM efter bara ca 1,5 år med största sannolikhet pga "undermålig" laddning från bilens generator. Bidragande orsak var bl.a. korta körsträckor (Norge) så att batterierna fylldes aldrig samtidigt som det var brist på elanslutning. Gjorde ett laddningstest när vi installerade Victrons batteriövervakare och kunde konstatera att det rörde sig om bara några Amp laddning under färd.

Nu har vi monterat "LFP booster", en DCDC omvandlare och köpt nya LFP batterier som laddas blixtsnabbt, antingen under färd eller genom solceller. Det bästa vi gjort sen vi satt vår fot i husbilen!

Använder man mycket ström (som vi gör) då bör man tänka lite extra när det gäller laddning, annars bör det inte vara några problem (under "normala" förhållanden).
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Jodå, det kan vara sant Anders. Vi gjorde slut på våra AGM efter bara ca 1,5 år med största sannolikhet pga "undermålig" laddning från bilens generator. Bidragande orsak var bl.a. korta körsträckor (Norge) så att batterierna fylldes aldrig samtidigt som det var brist på elanslutning. Gjorde ett laddningstest när vi installerade Victrons batteriövervakare och kunde konstatera att det rörde sig om bara några Amp laddning under färd.

Nu har vi monterat "LFP booster", en DCDC omvandlare och köpt nya LFP batterier som laddas blixtsnabbt, antingen under färd eller genom solceller. Det bästa vi gjort sen vi satt vår fot i husbilen!

Använder man mycket ström (som vi gör) då bör man tänka lite extra när det gäller laddning, annars bör det inte vara några problem (under "normala" förhållanden).

Hej
Kan du se hur den är kopplat. Till startbatteriet direkt? LFP booster ? vilket fabrikat och hur många Ah laddar den när ni kör?
 
Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Det stämmer nog att vissa moderna fordon har generatorer som enbart laddar under vissa förhållanden.
Min Opel Astra -11 har en form av laddningsschema där den enbart laddar det som behövs och därefter drar ner på laddningen så att den enbart håller batterispänningen.

Den kan öka laddningen om det behövs för halvljus, torkare och liknande.
Vintertid laddar den mera och sommartid mindre.

Det var en chock första gången jag såg hur den laddade, från 14,5 volt ända ner till 12,4 volt !

Det är ju energibesparing som gäller numera ! :p
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hej
Kan du se hur den är kopplat. Till startbatteriet direkt? LFP 25 Amp booster ? vilket fabrikat och hur många Ah laddar den när ni kör?
Det går en 6 eller 8 mm2 kabel direkt från startbatteriet till Votronic 1225 DCDC s.k. booster, i praktiken en vanlig 12V 25 Amp konverter som suger musten ur startbatteriet. Att det är en LFP (Lithium) konverter betyder att den kan ställas in i lite olika lägen beroende på vad för LFP batterier du har och att den "förstår sig på" Euro 6 konstigheter. Köpte den på Reimo.de när vi var i Frankfurt och priset hade gått ner ca tusenlapp (troligen eftersom få visste vad det var för något).

Jag är ingen expert på detta, har läst mycket om LFP och även beskrivit (med ritning) hela vår installation i en Anna tråd. Svårt att komma ihåg alla detaljer nu i efterhand då man "släpper" allt som redan fungerar. Nu ska vi "bara" lösa sista problem med Truma dieseluppvärmning då vi numera har ström i överflöd, men tydligen fel på styr-elektroniken...

Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hejsan, lite fundersam.
Köper man en HUSBIL så måste väl laddning av bobatterierna fungera under färd. Om det inte gör det så är det väl bara att åka tillbaka med eländet och låta dem fixa felet. Det kan väl inte vara meningen att man själv skall behöva börja konvertera en ny dyr husbil med extrautrustning för att få normal bra laddning av bobatterierna under färd.
I värsta fall får de väl göra den bästa åtgärden som troligen finns. Strunta i bilens originalelektronik och montera en extra generator för bodelsladdningen.

Nog måste det väl vara tillverkarens ansvar att fixa bra laddning till bodelen, som är en av grundförutsättningarna till ett bekvämt och fungerande husbilsliv.

M.v.h. JANKRO.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Har aldrig hört talas om detta. Verkar inte riktigt klokt. Jag har en årsmodell -13 som jag alltid kör kylen på 12 v under färd. har alltid fyllda batterier på en dryg timme, hur lite ström det än var från början.

JOE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Regner med at alle krumspring fra chassiprodusentene for å redusere forbruk ikke er dokumentert åpent. Just på dette probblemet er løsningen for husbil byggerne enkelt: Dcdc boostere som ctek dual tvinger bilens generator til å forsyne bodelen med lærling, bilens ladesystem oppdager at det er en forbruker som tapper batteriet.

Problemet er at boosteren ikke kan styres av spenningen i bildelen, men av et signal om at motoren er i gang D+ om den finnes, ellers fra noe som strømsettes når motoren startes. Eksempel på dette siste er ladekontakter for mobile enheter, usbladere.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Har aldrig hört talas om detta. Verkar inte riktigt klokt. Jag har en årsmodell -13 som jag alltid kör kylen på 12 v under färd. har alltid fyllda batterier på en dryg timme, hur lite ström det än var från början.

JOE

Jag har inte heller märkt av detta men kör Euro6 med Fiat Ducato.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Adaptiv laddning brukar ligga ihop med S/S pkt. Alltså du måste ha automatisk start o stopp på bilen för att laddningen skall vara så. Vad ja vet så finns det inga husbilar med S/S så då existerar inte problemet. Detta har inget med Eu6 att göra utan är ett tillval på nyare bilar för att få ner förbrukning av bränsle. Sen om det gör någon större nytta är väl tveksamt. Ofta drar ljus, Ac, värme, kylfläkt osv så mkt ström att funktion blir marginell iaf.
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hej igen
Jankro jag håller 100% med dig, vår bil skall byggas nu i Oktober lev. någon gång
i November. Läste lite i tyska forum om deras problem med Eoro6 plus
att den tyska husbilskollegan berättade om hans problem. Vi hade precis beställt
vår bil. Jag vill bara ha klart för mig hur det funkar så att jag kan prata klarspråk
med försäljaren, inte stå där och svamla. Vi vill ju inte lämna i från oss bilen
titt som tätt vi vill ju använda den. Första hb:en tog nästan två år innan den
var som vi ville ha den.Den var också nyköpt.
I värsta fall får vi lämna in bilen till någon som kan el.

Från 1 oktober 2016 måste alla nyregistrerade husbilar vara utrustade med Euro 6-motorer.
Dock kan biltillverkare ansöka om undantag och få 18 månaders dispens för att sälja kvarvarande fordon.
Från 1 April 2018 får de inte längre nyregistreras. Läs mer:
2017 måste alla husbilar uppfylla Euro-6 | Husbil & Husvagn

De som fick sina bilar registrerade innan behöver inte tänka på detta, vår
gamla bil 2003 har vi inga problem med 180 Ah gel batterier och 120 W solcell.
Vi klarar oss 2-3 dagar utan att starta bilen.
En del tillverkare har kanske en bättre framförhållning än andra, för att slippa
fylla sina verkstäder med garantijobb, sedan vet man aldrig vad svaret blir
när man kommer dit och berättar att det inte laddar riktigt. Det är biltillverkarens problem inte inte vårt. Då är man igång igen.

Ranko tack för ditt svar.
Vitronic är den som klarar en full laddning från en euro6 motor tydligen är det
inte alla boostrar som klarar det.T.ex. CTEK klara det inte. Även vi har beställt med en dieselvärmare
så vi får se hur det går. Jag hittade ett kopplings schema igår.

Büttner
http://eshop.karavanypro.cz/upload/doc/Lade-Booster_MT-LB_25_MT-LB-45.pdf
Votronik
https://www.svb.de/media/502391/pdf/manual_de_2014-02-18.pdf

Det verkar vara de som är intressantast.

Fortsättning följer säker........
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hej igen
Jankro jag håller 100% med dig, vår bil skall byggas nu i Oktober lev. någon gång
i November. Läste lite i tyska forum om deras problem med Eoro6 plus
att den tyska husbilskollegan berättade om hans problem. Vi hade precis beställt
vår bil. Jag vill bara ha klart för mig hur det funkar så att jag kan prata klarspråk
med försäljaren, inte stå där och svamla. Vi vill ju inte lämna i från oss bilen
titt som tätt vi vill ju använda den. Första hb:en tog nästan två år innan den
var som vi ville ha den.Den var också nyköpt.
I värsta fall får vi lämna in bilen till någon som kan el.

Från 1 oktober 2016 måste alla nyregistrerade husbilar vara utrustade med Euro 6-motorer.
Dock kan biltillverkare ansöka om undantag och få 18 månaders dispens för att sälja kvarvarande fordon.
Från 1 April 2018 får de inte längre nyregistreras. Läs mer:
2017 måste alla husbilar uppfylla Euro-6 | Husbil & Husvagn

De som fick sina bilar registrerade innan behöver inte tänka på detta, vår
gamla bil 2003 har vi inga problem med 180 Ah gel batterier och 120 W solcell.
Vi klarar oss 2-3 dagar utan att starta bilen.
En del tillverkare har kanske en bättre framförhållning än andra, för att slippa
fylla sina verkstäder med garantijobb, sedan vet man aldrig vad svaret blir
när man kommer dit och berättar att det inte laddar riktigt. Det är biltillverkarens problem inte inte vårt. Då är man igång igen.

Ranko tack för ditt svar.
Vitronic är den som klarar en full laddning från en euro6 motor tydligen är det
inte alla boostrar som klarar det.T.ex. CTEK klara det inte. Även vi har beställt med en dieselvärmare
så vi får se hur det går. Jag hittade ett kopplings schema igår.

Büttner
http://eshop.karavanypro.cz/upload/doc/Lade-Booster_MT-LB_25_MT-LB-45.pdf
Votronik
https://www.svb.de/media/502391/pdf/manual_de_2014-02-18.pdf

Det verkar vara de som är intressantast.

Fortsättning följer säker........

Varför skulle inte Ctek:en kunna fungera?
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Laddning under färd Euro6 missen

Hej Montreal
Det vet jag inte jag kan bara återge vad jag läste i RESEMOBIL International
Augusti nummer. En del av det de skrev har jag försökt att översätta.
På full laddning och åter laddning till startbatteriet kom Büttner, Schaudt, Votronic.
De som inte kunde ladda fullt inte har någon åter laddning är Ring RSCD30,
CTEK D250S smartpass
De som delvis laddade fullt är Dometic ingen åter laddning.
 
Toppen