• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Infrastrukturavgift!!!

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
I maj/juni var vi ute på vägarna i vårt avlånga land. Trivdes bra med resan trots regn/blåst/minusgrader m.m. var väldigt glada att vi köpt en extra flaska gasol.
När vi kom hem från Mosel nyligen, var ju tvungen att betala räkningarna, hade det kommit ett inbetalningskort på 5:- (fem kronor!) från Transportstyrelsen. Har aldrig hört talas om "infrastrukturavgift" och vände på bladet där det stod att jag passerat en bro i Motala. Ev. förseningsavgift 300:- Det är noga med att få in pengarna minsann :) Visst hade jag kört över en bro i Motala men inte sett någon info om det på vägen. 5:- har jag ju råd med men vad kostar det att skicka ut avin?
Ska det vara någon vits med dessa avgifter borde det väl vara lite större belopp?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Motala och Sundsvallbron kostar,den senare 8kr tror jag,men man kan ju undra vad utskicket kostar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Av omsorg om skattepengarna har jag anmält Trafikverket till betalning via
E-faktura. Så går åtminstone portot bort.
Ringde för höra om trängselavgifterna i Stockholm kunde gå på samma
E-betalning men se det gick inte, här har vi våra rutiner.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift!!!

300:- i förseningsavgift? Vad är det för stil? På mina avier står det 500:- i förseningsavgift.
Du ligger tydligen i någon gräddfil.
Jag känner mig kränkt. Var begär jag skadestånd?
 
F

Frudden

Guest
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Ringde för höra om trängselavgifterna i Stockholm kunde gå på samma E-betalning men se det gick inte, här har vi våra rutiner.
Det beror på att Infrastrukturavgiften är en avgift och trängselskatten en skatt, så de kan man inte blanda ihop hur som helst.

Jag har också fått ett sådant där idiotiskt brev om att betala in 5 SEK, bara portot kostar mer +kuvert +utskrift +falsning och instopp. Staten går fetback på oss som bara åker förbi någon gång då och då.

// Fredrik W
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Vi som lever i zoner där Transportstyrelsen tar ut trängselavgift, har säkert alla autogiro. Förseningsavgiften är hutlös och den vill man ju inte betala i onödan. Det positiva i detta är att eventuella infrastrukturavgifter också debiteras via detta autogiro. Känns skönt att ha detta autogira, då vi ofta är ut och åker med HB och inte alltid kollar banksaldona. Ha det bra dörute!
 
F

Frudden

Guest
Sv: Infrastrukturavgift!!!

...Det positiva i detta är att eventuella infrastrukturavgifter också debiteras via detta autogiro. ...
Stämmer inte! Se inlägg ovan. Jag har autogiro på trängselskatten, men Infrastrukturavgiften får man allt betala in själv!

// Fredrik W
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Det går in på olika bankkonton. Åtminstone de totalt 20 kronor jag fått krav på via två fakturor.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Nu är det så att transportstyrelsen inte går back på dom där 5 kr.;)

Om jag inte missminner mig hade dom en kostnad på 1.75kr, vinsten blir således 3.25 kr för första överfarten den månaden.
Kör man dessutom dagligen blir vinsten alla andra överfarter 5 kr.:D

Sen är räkningen så liten att det finns en hel del som bara glömmer den, då blir vinsten ofantligt hög vid påminnelse.

Vinst och vinst, jag kallar det vinst eftersom jag inte vet vilka kostnader vinsten ska betala i övrigt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Jag tänkte jag skulle vara övertydlig för att ni skulle förstå att allt inte är vinst, många tror att avi-utskicket är en förlustaffär vilket det INTE är.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift!!!

Jag förstår inte varför inte all har anmält sig till autogiro med e-faktura gällande trängselskatt och infrastrukturavgift. Det är enkelt gjort, behöver bara göras en gång oavsett om man har en eller flera bilar eller byter bil. Det kostar inget och skulle man råka passera en betalningsgräns, planerat eller oplanerat, riskerar man ingen förseningsavgift och betalningen sker på rätt dag utan besvär eller merarbete.
 
Toppen