• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

F

F.d. 55989

Guest
När man läser många inlägg här på forumet så "låter" det oftast som att en medlem i Husbilsklubben beter sig bättre än andra.
Ofta när det skrivs om nån som sett någon gjort nåt fel så poängteras det att det inte var en medlem.

Varför är det då oftast de med medlemsdekalen som inte kan vara vänlig att flytta sig lite i sidled när de åker 80km/h på en 110km/h väg när en annan husbil vill köra om?
Låg bakom en ganska länge idag och den slickade mittlinjen.

Parkeringen på bilden är en vanlig 24h/P alltså ingen ställplats, vilket finns 200m från denna platsen.
Husbilen i mitten breder ut sig på 2 platser, bilen på en och har även parkerat sina möbler på platsen bredvid. En medlemsdekal fanns på bilen men skriver inte ut numret här.
Förstår att personblien gör en dubbellparkering för att få lite space runt bilen.

Jag är inte betalande medlem ännu och funderar ibland på eventuella fördelar med att bli det.

20248094-1637735399570949-6360350865363091106-o.jpg
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Det är just detta beteende som förstör för oss alla.

Varför använda en P ruta som uteplats, det är förbjudet att " parkera" möbler på en P plats. Möbler är inget fordon.

Tyvärr en inte allt för ovanlig syn. ( bor vid en populär SP).

En P bot i detta läge hade inte suttit fel enl mig.

Tyvärr straffas vi alla kollektivt utav såna här tilltag, med förbudstavlor av olika slag.

Tyvärr saknas sunt förnuft hos en del.

Hejs
Claes 105
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Är det medlemmar i klubben så titta efter dekalen. Det kanske inte är medlemmar i klubben.?
Jag skrev lite galet tidigare ovh menade givetsvis om det var HBK medlemmar.
Det finns ju flera som åker hudbil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Den störste syndaren här är väl den vita personbilen. Om det finns plats
att ta ut bord o stolar för en fika är väl ingen katastrof.
Det handlar väl bara om dagtid, ingen övernattar väl på ett sådan
ställe.
Tommy R
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Kan ju även vara en icke medlem som köpt husbil. med märke på, kanske bästa är att ta reda på det och konfrontera först, men som oftast händer det inte utan kommer som ett inlägg här.
Istället.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Precis detta synsätt som ställer till problem.......

Sunt förnuft, mmmmmm.

Hejs
Claes 105
Nu skrev jag om det finns plats, kan väl inte vara något problem om
det rör sig om några minuters fika.
Tommy R
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

När vi var på Falbyggdens ost förra året körde dit på kvällen. Det första vi såg våren husbil som tagit 4st parkeringsrutor på bästa stället, Vi åkte bort ca 30 på en stor plan och backade upp brevid två husbilar. På morgonen när vi gick till markanaden så kikade vi på den husbil som ställt sig så fult och den hade husbilsklubben dekaler både fram o bak. Folk retar sig på sådana parkeringar har man stor bil så får man gå några meter.

PS ! jag har foto på husbilen
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Pinsamt, speciellt efter allt snack om "vi campar inte, vi parkerar".

Håller med dig, Matrix Platinum, att mycket av det dåliga uppträdande som förekommer skylls på icke medlemmar. Det är trist och lockar inte precis till att bli medlem. Det finns folk som inte sköter sig inom alla grupper, där är HBK säkert varken bättre eller sämre än andra grupper. Vi har många gånger sett medlemmar som inte sköter sig. Även om man säger till så bryr de sig inte. Det kan t ex röra sig om att ockupera dubbla platser på en ställplats så att andra husbilar som kommer måste köra vidare för att det är fullt och att de trots påpekande vägrar flytta på sig. En del har också flyttat på sig när de blivit tillsagda, men så mycket trevligare det skulle vara om man slapp sådana konfrontationer och de kunde parkera rätt från början. Betalar man dubbel avgift när man ockuperar flera platser? Förmodligen inte.

Kanske är det dags för HBK att ta fram ett manifest som beskriver de värderingar som klubben står för. Att verka för fler ställplatser kan man göra på flera sätt, ett kan vara att försöka stävja dåligt uppträdande som gör att husbilar inte är välkomna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Det är ett jäkla gnäll över medlemmars uppförande. Vi medlemmar är idag 14613 stycken & vi är olika både som människor & i våra åsikter. Att alla skulle följa "regelboken" är en utopi även om det vore att önska. Om man läser inläggen på vårt forum så förstår man. Men, i det stora hela så har nog vi medlemmar samma uppfattning om det mesta. Klubben har en policy & den är vi förpliktade att följa. Allt annat som t.ex agerande på ställplatser etc. har mer med sunt förnuft & anständighet att göra. Att fundera på om ett medlemskap är det rätta är upp till var & en men för egen skull är ett medlemskap det bästa jag gjort beträffande husbilslivet. Jag har tillgång till alla rabatterbjudanden & den eminenta ställplatslistan som man som enbart "intresserad" inte kommer åt. Har man husbil & älskar det livet så är ett medlemsskap enl. mej ett måste allra helst då det kostar en spottstyver & är så berikande.

Bennie
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vi som inte är medlemmar får stå ut med alla möjliga nedlåtande kommentarer från er medlemmar och det kanske är på tiden att ni får tillbaka en del. Ni pratar om oss som "rookies som inte har en hum om nånting" och det är vi som bär oss illa åt. Jag tror många av oss sköter oss bättre än många av er.

När det gäller medlemsskap så ser vi inte att ställplatslistan är av något större värde för oss. Det finns massor av alternativ, många av dem gratis. Vi har ett fantastiskt husbilsliv trots att vi inte är medlemmar och ser inte att det skulle bli bättre av att vara medlem. Vi upplever att många medlemmar endast snackar med andra medlemmar. Vi känner inga sådana begränsningar utan umgås och pratar med alla, och hälsar på alla. När det gäller rabatter och avtal så kan vi förhandla oss till det som passar oss bäst på egen hand. Det är inte alltid att ett avtal som skall passa alla medlemmar är det bästa och billigaste alternativet. Känner man att man inte vill eller klarar av detta själv kan jag ju förstå att det kan vara lockande att bli medlem och att någon annan ordnar saker för en.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Har svårt att förstå varför ni i så fall utnyttjar forumet om ni inte vill vara medlemmar, inte ser någon fördel med våra rabatter eller vår ställplatslista dom medlemmarna själva knåpat ihop & håller uppdaterad.
Tro bara inte att vi medlemmar är bättre än andra, vi är precis som alla andra, bara människor.

Bennie
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Jo, HBKs medlemmar är inte på något sätt bättre än andra men de engagerar sig i frågor som utvecklar vårt gemensamma intresse, husbilslivet. Det görs genom medlemmarnas ideélla krafter efter de riktlinjer som årsmötet uttalat.

Du har registrerat dig som intresserad av frågorna. Om du är intresserad så bör du visa det genom att tillföra något. Den låga avgiften går bara till att hålla ihop alla intressen, av ideéllt arbete. Dina husbilsåkare vänner arbetar gratis för att stödja ditt husbilsliv. Hjälp gärna till, alla krafter behövs.

"Pinsamt, speciellt efter allt snack om "vi campar inte, vi parkerar".
Pinsamt? Låt oss se din positiva kraft, vad är ditt förslag?
Undrar Björn
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Vi som inte är medlemmar får stå ut med alla möjliga nedlåtande kommentarer från er medlemmar och det kanske är på tiden att ni får tillbaka en del. Ni pratar om oss som "rookies som inte har en hum om nånting" och det är vi som bär oss illa åt. Jag tror många av oss sköter oss bättre än många av er.

När det gäller medlemsskap så ser vi inte att ställplatslistan är av något större värde för oss. Det finns massor av alternativ, många av dem gratis. Vi har ett fantastiskt husbilsliv trots att vi inte är medlemmar och ser inte att det skulle bli bättre av att vara medlem. Vi upplever att många medlemmar endast snackar med andra medlemmar. Vi känner inga sådana begränsningar utan umgås och pratar med alla, och hälsar på alla. När det gäller rabatter och avtal så kan vi förhandla oss till det som passar oss bäst på egen hand. Det är inte alltid att ett avtal som skall passa alla medlemmar är det bästa och billigaste alternativet. Känner man att man inte vill eller klarar av detta själv kan jag ju förstå att det kan vara lockande att bli medlem och att någon annan ordnar saker för en.

Alla möjliga nedlåtande kommentarer......

Dom trådar måste jag ha missat.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Ställplatslistan kan man ju fått kopierad från annan medlem, dessutom finns fantastiska appar idag, så att vara medlem för den saken faller lite.

Men en hundring för att förbättra för oss husbilsåkare nu, och i framtiden är inte mycket. Dessutom får man ju möjligheten att framföra sina åsikter via skrift här på forumet och sin röst årsmötena, om man vill.

Jag förstår dock inte att man kan/får vara intresserad så länge, man bör väll ganska snart veta om man vill vara med eller inte i klubben, sen är jag övertygad om att det inte är hundringen som gör att folk avstår, det är någonting annat men jag vet inte varför, var och en har säkert olika anledningar.

Jag tycker att det borde vara större begränsningar på hur länge och hur mycket man får skriva som intresserad, risken kan ju faktiskt bli att folk hoppar av som medlem för skillnaden mellan medlem och ickemedlem är för liten.

Jag har tidigare hört att det finns begränsningar men dom borde stramas upp betydligt mer, man borde bara kunna posta inlägg som exempelvis såhär:

20 inlägg helt fritt.
21-40 inlägg får bara postas varannan dag.
41-60 inlägg får postas 1 gång i veckan.
61-obegränsade inlägg som medlem.

Evanders är kunnig och tillgång för klubben, bli en av oss.;)

Sen kan jag tycka eftersom vi är en internetklubb att man borde kunna rösta på dom frågor som hänför på årsmötena via nätet, det är ju inte hjärnkirurgi vi ska rösta om eller Sveriges budget, bara om vår hobby.;)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilsklubbens medlemmar bättre än andra husbils ägare?

Fem år som intresserad tycker jag verkar lång tid innan man bestämt sig för medlemskap,men som sagt det är inte förbjudet,hoppas du snart bestämt dig.
Olle.
 
Toppen