• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överfyllandes lampan till toa

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej
Lampan lyser rött som visar att tanken är full trots att jag bytt o tömt tanken. Hittar inte var kontakten sitter. Är det någon som kan ge mej info. Det är en Thetford kassett toa.
Lasse
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Överfyllandes lampan till toa

Hej I tanken finns en flottör.
Skruva av locket o kolla, men var försiktig.
Vilken tank har du?
Mer i ämnet finns här: Thethford Youtube
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Överfyllandes lampan till toa

Du skriver inte vilken modell av Thetford men i vår C250 sitter det en vipparm i kassetten. På vipparmen finns en flottör och en magnet. När tanken börjar bli full är det tänkt att flottören skall lyfta magneten som i sin tur påverkar en magnetbrytare på utsidan, i själva toastolens inkrom. Vår slutade att fungera för ett bra tag sedan och eftersom jag redan från början betraktade denna "finess" som fullständigt onödig och utgick från att den inte skulle fungera i långa loppet har jag inte brytt mig annat än att jag tejpat för lysdioden i displayen med svart eltape så att ljuset inte syns. När tanken börjar bli full syns det ganska tydligt i hålet och någon lysdiod behövs inte. Flottörmekanismen har jag tagit bort.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Överfyllandes lampan till toa

Din flottör har säkert fastnat i det övre läget, det gör min titt som tätt och då får jag manuellt trycka till den så den går ner till det nedre läget. Öppna och kolla efter en vit grunka!

Har du skakat kassetten hårt vid rengöring ( ska man inte göra ) finns ens risk för att flottören lossnat helt från sitt läge.
 
Toppen