• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en Pilote Galaxy G741, 2017 års modell.
Den är försedd med 2 bly/syra bodelsbatterier om 105Ah vardera.
Den har en solpanel på nominellt 150W.
El-centralen/Elektroblocket heter EBL 271 och kommer från Schaudt.
Jag har själv monterat en NASA BM 1C för att övervaka vad som går in och ut genom batteriet.

I min jakt på att lokalisera orsaken till att solpanelen inte verkar ladda batteriet har jag gjort en del observationer, och hoppas att någon kunnig person här kan hjälpa mig att förstå varför saker fungerar som de gör.

I går kväll drog jag ur 230V-kabeln och drog på en hel del lampor (LED) så att batteriet skulle kunna bli lite urladdat för vidare tester. (Jag drog ur ca 3A kontinuerligt).

Nu mitt på dagen hade spänningen sjunkit till 12,2V och enligt batterimätaren var det 60% kapacitet kvar i batterierna. (De är för övrigt parallell-kopplade på så vis att plus tas från det ena batteriet och minus från det andra. Tror att detta är normalt.)

Jag stänger nu av alla förbrukare (utom batteri-monitorn, gaslarmet och GPS-larmet) och ser att förbrukningen sjunker till 0,1A. Då kopplar jag in 230V kabeln igen för att se hur mycket laddning batterierna tar. De verkar ta 10A. Ur med 230V kabeln igen och startar motorn. Nu laddas batterierna med ca 13A. (Enligt vad jag hittat på nätet har motorn en generator som kan leverera 110A, så varför tar batteriet bara emot 13A?

I med 230V kabeln igen, samtidigt som motorn är igång. Nu tar batteriet emot 18A. Är detta normalt?

Så till solpanelen. Jag kopplar ur den från elektroblocket och mäter spänningen direkt från panelen. Det är soligt, men inte från en helt klar himmel. Den ger 14-15V. Är det normalt? Är det tillräckligt för att ladda?

Tillsammans med Sebastian på Skoklosters har vi hittills kommit fram till att regulatorn till solpanelen måste bytas (men det var innan jag kunde mäta spänningen). Är det enligt er åsikt regulatorn som är problemet, eller något annat?

Finns det något sätt att få batterierna att laddas snabbare än ca 13A?

Tack till alla som orkade läsa det här långa inlägget, och tack på förhand för alla upplysande svar. Jag är novis på bilelektronik (men har en civilingenjörsexamen i bagaget).
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Inte nog med att solen gått i moln, solens vinkel mot panelen är ogynnsammare
Tycker att siffrorna stämmer. MPPT regulatorer mäter och justerar hela tiden spänning/ström förhållandena för att få ut max. Studera strömmen en stund så ser du säkert att den varierar.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Inte nog med att solen gått i moln, solens vinkel mot panelen är ogynnsammare
Tycker att siffrorna stämmer. MPPT regulatorer mäter och justerar hela tiden spänning/ström förhållandena för att få ut max. Studera strömmen en stund så ser du säkert att den varierar.

Så då borde jag nog ha två paneler för att få lite laddning även molnigare dagar. Bör man i så fall koppla dem parallellt eller i serie? Och varför?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Några frågor om vad som är normalt gällande strömförsörjningen

Det är bättre att koppla dem i parallell, skyms en panel av t.ex. En gren så kommer den andra fortfarande att leverera. Skuggas en eller två celler på en panel ( beroende på konstruktion) bryts hela strömkretsen. Så låg sol som skuggas av föremål på taket ger då nästan ingen laddning. Dra gärna ned kabeln från den nya till regulatorn om möjligt så minskar spänningsfalleti kablarna.
Kolla att regulatorn tål den nya strömmen.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen