• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med GPS Zenec Z-E 3726 i LMC Comfortline 730 G 2016

D

dansbo

Guest
Vi köpte bilen ny av 7H Fritid i Kinna hösten 2016 och ställde in den för vinterförvaring efter hemkomst.

När vi tog ut den i maj 2017 märkte vi att KARTORNA EJ VAR UPPDATERADE. Enl. GPS körde vi på gamla vägen parallellt med E6 när vi körde på E6 norr om Uddevalla.

I maj fixar 7H en del garantisaker bl.a. uppdatering av GPS. Kartorna blev bättre men ej färska.

Vid den uppdateringen FÖRSVINNER VARNING FÖR FARTKAMERA som funnits tidigare. 7H säger att LMC tagit bort fartkameravarnare vid uppdatering 2017.

GPS HAR OCKSÅ LÅST SIG PÅ MAX 80 KM även om vi kör på 110 km väg vilket innebär att GPS hela tiden upprepar att vi kör för fort vid över 80 km trots att vi håller lagstadgad hastighet. Detta har vi blivit lovade att de skall rätta till.

Dessutom finns det INGEN INSTRUKTIONSBOK PÅ SVENSKA. Är det inte lag på att det skall finnas instruktioner på svenska när GPS är fabriksmonterad vid leverans till Sverige?

Har någon annan husbilsägare eller LMC-ägare upplevt liknande problem med denna GPS?

Rolf och Ingrid
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Problem med GPS Zenec Z-E 3726 i LMC Comfortline 730 G 2016

Vad det gäller varningen för 80 "knyck" så står förmodligen vikten på bilen över tre och ett halvt ton, i GPS:en.
 

Micke61

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
24745
Medlemskap
2024
Sv: Problem med GPS Zenec Z-E 3726 i LMC Comfortline 730 G 2016

Mest sannorlikt är det som "Jack & Eva" skrev, att enheten är inställd på att sitta i en bil som väger över 3,5 ton.
Man kan justera denna hastighetsgräns i enhetens inställningar. Eller slå av hastighetsvarningen helt. Det har vi gjort, "damen som varnade" var lite väl petig tyckte vi... :oops:

Vad det gäller kartorna och deras innehåll är det Zenec (med info från TomTom) som står för innehållet.
Man kan uppdatera både GPS-enhetens programvara och GPS-kartorna själv med hjälp av nedladdningar från Zenecs hemsida.
Dock finns ingen information på svenska och man bör vara rätt så datorvan för att ro iland det. Vi gjorde det igår på vår Zenec Z-E3726 som sitter monterad i vår Laika.
Tog en evinnerlig tid, men gick bra. Har inte hunnit kontrollera om informationen om fartkameror har "försvunnit", men enligt dokumentationen för senaste kartuppdateringen ska den finnas kvar.

Zenec Z-E3726 är en mycket bra enhet, både som GPS och mediaspelare men kanske lite väl avancerat handhavande kan man tycka.

Jag tycker ni ska gå tillbaka dit ni handlade husbilen och be dom hjälpa till att få en fullt fungerande produkt.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vi har en LMC T 662G med Z-E3726. 2015
Vår radiodel slutade fungera på sökning och även manuell inställning av radiokanaler.
Däremot fungerade GPS:n.

Det ingår en kartuppdatering vid nyköp men det kunde inte LMC-handlaren hjälpa till med!
Fick hjälp av sonen som fixade alla olika uppdateringar, kartor,kameror osv.

Åter till radion som till slut, efter mycket tjat, blev utbytt av LMC verkstad inom garantin.
Kontaktade tidigare Sverigechefen för LMC som tyckte att jag skulle läsa manualen!!!
Den manualen på engelska som följde med innefattar bara radio och mediadelen.
Den större manualen för navigation fick jag till slut utskriven från nätet av återförsäljaren, många sidor blev det.
Vid utbytet skickades radion till LMC i Tyskland. I radion satt mitt uppdaterade kort! Jag har stött på verkstaden som i sin tur stött på LMC för att få tillbaka mitt kort, utan resultat. Radion skickades in före årskiftet 17/18, inget kort ännu!
Den nya radions kort som medföljde är inte alls uppdaterad (bl.a. inga kameror) som mitt kort var innan jag uppdaterade det!
Navigationen fungerar, mediadelen har jag inte behov av och ännu otestad.
Vad gäller radiodelen är det den med överlägset bästa mottagningen jag haft i något av våra fordon de sista 15-20 åren, riktigt bra! I Tyskland och flera länder är DAB-radion ett plus.

Av mina 3 LMC-återförsäljare som jag kontaktat, är det ingen som kan hjälpa till med uppdateringen, som sas tidigare är det skapligt pilligt på datorn. Heder till 7H!

Det finns många inställningar, fartgränser för fortkörning kan man ställa över eller under i % som man vill att damen ska varna för.
Det finns även maxhastighet som går att ställa eller ta bort beroende på fordonet.
Jag tror inte fartkameror är borttagna av LMC, det är ju Zenec man uppdaterar mot.

Nu måste det göras en uppdatering på vår bil, på allt som har med navigationen att göra, förstår att det kostar, frågan är om någon vet hur mycket?

Navigera väl!
GoB
 
Toppen