• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorn blev svart

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej
Har förut frågat på detta forum om att kompletera bef sol cell med en till vilket inte skulle vara något problem

Monterade idag den nya solcellen och den nyinköpta mppt regulator
paralellkopplade ihop kablarna i en kopplingsdosa på taket. 2x4mm2 från panel till dosan och 6mm2 från dosan till regulatorn och vidare till batteri
Tog bort täcke från panelerna och tittade
Regulator kolsvart skruvade i sär regulatorn och hittade för visso en säkring på 40w som var lödd dit vad kan vara fel någon som vet?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Regulatorn ska tåla felkoppling, men jag har haft Kina-regulator som kraschat.
Sätt i en säkring mellan regulatorn och batteriet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Den säkringen är mest till för om det skulle bli kortis i kablar, regulator eller något liknande, och hindrar då batteristömmen att rusa iväg in i de kablarna.
Så det är inte så noga på Amp. styrka på säkringen för man kan kanske kalla den kortslutningssäkring, men den måste ju klara max laddström som kan komma från solcellerna plus en viss marginal över det, så den inte går sönder av normal kraftig laddning.

M.v.h. JANKRO.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart IGEN

hm
Det går troll i saker ibland
Har gjort som jag fått råd om satte dit en säkring mellan regulator och batteri.
Eftersom mppt regulatorn blev svart provade jag med den gamla regulatorn på 10 amp vilket fungerade.
Fick i går en ny mppt regulator på 20 amp, allt frid och fröjd den verkade fungera.
Kom ut i dag på fm för att kolla regulatorn svart igen. denna gång hade säkringen mellan regulator och batteri gått. fast jag satte i en kraftigare än det skulle behövas satte i en 25 amp.
Någon som kan ge mig något råd?
P-O
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Kontrollera kablarna/anslutningarna noga. Ligger trådarna för tätt vid regulatorn, så att pluskabeln kan komma å jordkabeln? Det verkar ju kortis om 25A har gått
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Principen för en MPPT-regulator är ju att hacka upp inspänningen och transformera om det till den spänning som batteiret vill ha. Detta övervakas av en processor som ser till att solpanelen blir belastad så att man får ut max effekt. Då brukar spänningen hamna på 18-19 volt.
Om spänningen sjunker till ca 14 v in och ingen ström ut måste det rimligen vara fel på regulatorn? Mer eller mindre kortslutning.
För att vara 110% säker att panelerna är ok,så koppla en amperemeter till kablarna från panelerna och se vad kortslutningsstömmen blir. Vid full belysning borde två paneler ge drygt 12 A.
// Göte J
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Du kanske skulle plocka fram data på den nya panelen och regulatorn samt rita upp ett schema på hur dessa är kopplade ?
Även data på den gamla panelen är bra.

Nåt är ju riktigt fel, antingen på kopplingen eller på utrustningen.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

har provat både den gamla och nya solcellen var för sig men säkringen går så nu ger jag upp. jag köper en vanlig regulator som man bara ansluter kablarna till.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Det verkar inte vara mycket att välja på, solpanelerna till vänster och batteriet i mitten och rätt polaritet.
Arne.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Det verkar inte vara mycket att välja på, solpanelerna till vänster och batteriet i mitten och rätt polaritet.
Arne.

Jo det trodde jag också i min enfald, någonting är fel vet inte om man måste ställa in en massa parametrar på regulatorn?
Har ställt in laddningsläge (Floting) och batteri (AGM/GEL)
men säkring mellan batteri och regulator går hela tiden.

Har nu provat med min gamla regulator på 10 amp var solcell för sig och då går inte säkringen
 
Toppen