• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorn blev svart

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej
Har förut frågat på detta forum om att kompletera bef sol cell med en till vilket inte skulle vara något problem

Monterade idag den nya solcellen och den nyinköpta mppt regulator
paralellkopplade ihop kablarna i en kopplingsdosa på taket. 2x4mm2 från panel till dosan och 6mm2 från dosan till regulatorn och vidare till batteri
Tog bort täcke från panelerna och tittade
Regulator kolsvart skruvade i sär regulatorn och hittade för visso en säkring på 40w som var lödd dit vad kan vara fel någon som vet?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Ha ha. Jävla rättstavning i mobilen. Ursäkta.
Anslutningar ska det vara.

Den regulatorn du har liknar den jag hade i en husvagn, den fungerar som en enkel batteriövervakare och förväntar sig att all ström ur batteriet till förbrukare går via de två anslutningarna längst till höger.
 
Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Ha ha. Jävla rättstavning i mobilen. Ursäkta.
Anslutningar ska det vara.

Den regulatorn du har liknar den jag hade i en husvagn, den fungerar som en enkel batteriövervakare och förväntar sig att all ström ur batteriet till förbrukare går via de två anslutningarna längst till höger.


Märkligt.
Säljaren verkar inte ha vettiga data eller instruktioner till regulatorn, den är en " no-name " regulator som det inte går att spåra, har gjort bildsökning via google men hittar ingen liknande.

Skulle rekommendera annan regulator.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Ha ha. Jävla rättstavning i mobilen. Ursäkta.
Anslutningar ska det vara.

Den regulatorn du har liknar den jag hade i en husvagn, den fungerar som en enkel batteriövervakare och förväntar sig att all ström ur batteriet till förbrukare går via de två anslutningarna längst till höger.

Funderar om jag nu kopplar in utgående ström till de anslutningarna till höger och sen inte förbrukar något vidare med ström hur går det med säkringen då?
Kan det vara värt att prova?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Regulatorn ser misstänkt lik en vanlig pwm regulator. Kineser skriver vad de vill ibland. En allvarlig sak med de jag kollat har varit att regleringen legat på minussidan, vilket gör att man inte får koppla solpanelens minus till batteriminus eller till chassie... kan vara detta? Regulatorn ser väldigt platt ut för MPPT då den innehåller en kraftig kärna med grov tråd på för att tåla 20A. Titta på bilder på 20A regulatorer med MPPT. Finns you tube filmer om MPPT/pwm tester.
Det borde annars vara en felaktig konstruktion som kanske inte tål så hög ström som dina paneler ger. Helt klart sker det något allvarligt i regulatorn i alla fall, troligen inte ditt fel! Utgången behöver inte vara ansluten!

Med vänlig hälsning, Conny J
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Anslutningen till höger är till föra att koppla ström till någon förbrukare, men regulatorn ger endast ström på denna anslutning när batteriet är fulladdat.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Regulatorn ser misstänkt lik en vanlig pwm regulator. Kineser skriver vad de vill ibland. En allvarlig sak med de jag kollat har varit att regleringen legat på minussidan, vilket gör att man inte får koppla solpanelens minus till batteriminus eller till chassie... kan vara detta? Regulatorn ser väldigt platt ut för MPPT då den innehåller en kraftig kärna med grov tråd på för att tåla 20A. Titta på bilder på 20A regulatorer med MPPT. Finns you tube filmer om MPPT/pwm tester.
Det borde annars vara en felaktig konstruktion som kanske inte tål så hög ström som dina paneler ger. Helt klart sker det något allvarligt i regulatorn i alla fall, troligen inte ditt fel! Utgången behöver inte vara ansluten!

Med vänlig hälsning, Conny J

Hej
Har tittat på Youtube den jag har finns inget med någon tjock tråd endast ett kretskort med div saker på
Är jag lurad då det är ingen mppt?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Det finns kinaregulatorer som är märkta som MPPT men inte alltid fungerar som en sådan. Jag vet inget om just denna regulator men det finns andra bra beprövade alternativ. Några exempel från kända tillverkare:
BlueSolar MPPT 75/10, 75/15 & 100/15
https://www.victronenergy.se/solar-charge-controllers/mppt7510
eller
Solar Charging Controller MPP 250 Duo Digital
VOTRONIC - MPP 250 Duo Dig.
eller
Schaudt LRM 1218 MPPT
Schaudt Gmbh elektronische Systeme für Freizeitmobile
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

har Victron regulatorn till en 260 W panel som ger 36 V. Den fungerar perfekt och jag har alltid fulla batterier. Hade tidigare bara en 50 W panel som jag anslöt till en Cetec duo S. När jag anslöt den nya panelen pajade Cetecen, den klarade bara 20V in.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

har Victron regulatorn till en 260 W panel som ger 36 V. Den fungerar perfekt och jag har alltid fulla batterier. Hade tidigare bara en 50 W panel som jag anslöt till en Cetec duo S. När jag anslöt den nya panelen pajade Cetecen, den klarade bara 20V in.

Kopplade du dem i serie eller parallell?
Jag kör tre paneler till en CtekDuo.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

Kopplade du dem i serie eller parallell?
Jag kör tre paneler till en CtekDuo.

Jag har endast en panel och den är för att använda för att förse hus med el. Den är 1x1,7 meter stor, lagom tvärs över mellan relingarna. Den är på 260W och ger 36V spänning. Det var därför Cetecen gav upp.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsregulatorn blev svart

OK, det var ingen "fordonspanel" utan för fast installation :)
Då var det inte så konstigt alls. Normalt brukar man köra 12 V eller 24 V på fordon.
 
Toppen