• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbatterifel?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Bilbatteriet är 9 år. 95Ah, 800A. Fiatchassi. Dethleffs 6501.
Rest runt i Europa under alla år sedan 2008. Aldrig haft några problem över huvud taget med bilen.
Kommer hem från senaste resan. Parkerar bilen hemma.
Efter två veckors stillastående är spänningen i startbatteriet så låg att dörrlåset inte fungerar samt att bilen inte startar. Det bara surrade från okänd plats på instrumentbrädan.
Ingen förbrukare har varit on.
Kopplar bort minuspolen. Kopplar min Ctec-laddare som markerar halv effekt i batteriet. Kollar lite då och då hur laddningen går. Upptäcker på morgonen idag att både "halveffekt"-lampan samt fulladdatlampan blinkar. Kopplar ur Ctec för säkerhets skull. OBS! Kopplar inte fast minuspolen. Kollar på datapanelen om det finns spänning i bodelbatteriet, vilket det gör. Fullladdat. Samt att bilbatteriet är fulladdat trots att minuspolen är avmonterad(?). Solceller installerades för sju år sedan.
Påstående: Förmodligen är batteriet slut.
Fråga: Om batteriet inte är slut (kortis eller ...), utan något annat har hänt. Vad skulle orsaken kunna vara att spänningen sjunkit?

Hälsningar,

Per :confused:
4069
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatterifel?

Batteriet i fruens Suzuki Grand Vitara oprøte sige ligedan. Batteriet 10 år gammelt.

Købte nyt batteri, og alle problemer var løst.

Jeg er helt sikker på at dit batteri er helt slut, så køb et nyt!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatterifel?

Som föregående talare säger, batteriet är troligtvis slut, finns mycket elektronik i moderna bilar som drar ur batteriet, speciellt om det är 9 år.

Det andra med displayen verkar som nån felkoppling, kanske solpanelen som luras ?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatterifel?

När gamla startbatterier får hög självurladdning beror det nog ofta på att material ifrån plattorna lossnat och ligger och shuntar/kortsluter cellerna!
Jag har en gång för många år sedan räddat ett sådant batteri genom att tömma batteriet på syra och slam och sedan sköljt med kranvatten. för att sedan återfylla med den silade syran. MEN gör för all del inte så! Det kostade mig ett par byxor och dessutom är det miljövidrigt!
Köp nytt! Eller begagnat på skroten, de har ibland hyfsat nya batterier till vrakpris.
//Göte J
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Bilbatterifel?

Mitt originalbatteri i en bil från -10 gav upp häromdagen i princip på samma sätt som TS.
Köpte Biltemas AGM, vi får väl se hur bra det är.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Bilbatterifel?

Bilbatteriet är 9 år. 95Ah, 800A. Fiatchassi. Dethleffs 6501.
Rest runt i Europa under alla år sedan 2008. Aldrig haft några problem över huvud taget med bilen.
Kommer hem från senaste resan. Parkerar bilen hemma.
Efter två veckors stillastående är spänningen i startbatteriet så låg att dörrlåset inte fungerar samt att bilen inte startar. Det bara surrade från okänd plats på instrumentbrädan.
Ingen förbrukare har varit on.
Kopplar bort minuspolen. Kopplar min Ctec-laddare som markerar halv effekt i batteriet. Kollar lite då och då hur laddningen går. Upptäcker på morgonen idag att både "halveffekt"-lampan samt fulladdatlampan blinkar. Kopplar ur Ctec för säkerhets skull. OBS! Kopplar inte fast minuspolen. Kollar på datapanelen om det finns spänning i bodelbatteriet, vilket det gör. Fullladdat. Samt att bilbatteriet är fulladdat trots att minuspolen är avmonterad(?). Solceller installerades för sju år sedan.
Påstående: Förmodligen är batteriet slut.
Fråga: Om batteriet inte är slut (kortis eller ...), utan något annat har hänt. Vad skulle orsaken kunna vara att spänningen sjunkit?

Hälsningar,

Per :confused:
4069

Jag köpte ett nytt batteri. Tack för alla svar och tips.
 
Toppen