• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilsparkeringar

F

F.d. 24550

Guest
Sv: husbilsparkeringar

Jag har ingen skräck varken mot husvagn eller camping då jag är ägare av både husbil och husvagn. Begreppet ställplats finns inte i någon form som har lagstöd. Att det benämns som ställplats är en helt annan sak. De "ställplatser" som du syftar till är enligt lag o förordningar en parkering där du får stå med en Personbil klass II (en del husbilar är klassade som PBII). På en parkering får du inte campa om inte det finns en tillåtande skyltning. Det finns inte heller någon godkänd skylt av trafikverket för "ställplats", de skyltar du ser ute som ska ange "ställplats" är något som ägaren av marken satt upp och i denna skylt finns inget lagstöd. En parkering för PBII har inte samma krav på sig som en campingplats eller som lagtexten lyder "plats avsedd för camping". Det finns en del så kallade "ställplaser" som har fått stänga pga att det har skett camping på platsen.

Så vitt jag vet är inte "camping" heller juridiskt definierat och vad som åsyftas med "camping" råder det delade meningar om så saken är inte så glasklar som du vill låta påskina. Enligt trafikförordningen är HV ett fordon precis som HB. Släpfordon resp motorfordon för att vara mer exakt. Det betyder att alla fordon kan parkera om inga särskilda restriktioner finns. Det kan finnas lokala trafikföreskrifter där kommuner kan sätta upp hårdare regler än vad som finns i trafikförordningen. T ex har Malmö stad en lokal ordningsstadga som säger följande:

Camping
15 §
Camping, d. v. s. tillfälligt boende i tält, husvagn, husbil och/eller annan anordning i
samma syfte, får inte ske utan polismyndighetens tillstånd, inom andra områden än
den härför iordningställda campingplatsen i Sibbarps badpark.

Det borde betyda att det är förbjudet att fricampa i hela Malmö såvida man inte har tillåtelse från polismyndigheten.

Du säger att de "ställplatser" jag syftar på är enligt lag och förordningar parkering för PBII. Vilka lagar och förordningar syftar du på då? Och vilken lag reglerar vad som du säger är campingplats?

Jag ber om ursäkt om jag verkar påstridig, men du säger att du vet hur det fungerar och då kanske du skulle ha vänligheten att förklara hur det ligger till. Jag har HB, inte HV, men är intresserad av att veta vad som gäller.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: husbilsparkeringar

Jag undrar efter att ha läst artikeln vad de menar "För att kunna stoppa en brand från att spridas bör det vara minst fyra meter" enligt räddningstjänsten. Hur tänker de här?
Om det är mindre åker de då från platsen och använder LSB prinsipen (låt skiten brinna). Om en husbil börjar brinna kommer alla att då brinna upp om de står med en lucka på 1m?
Jag fick brandutbildning i det militära så jag vet svaret.
Självklart vore det bäst om det var mer än 4 meter mellan husbilarna eller ännu längre.
Hur många husbilar har brunnit upp i Sverige, som stått uppställda, de senaste 10 åren? Hur många människor har då blivit skadade och dödade i dessa bränder? Hur många bränder har skett i Bostadshus under de senaste 10 åren och hur många skadade och dödade har skett i dessa bränder?
Hur många trafikolyckor har skett under de senaste 10 åren, där husbilar varit inblandade? och hur många skadade och dödade har det blivit i dessa olyckor? Jag har inte svaren men det skulle vara kul att få se statistiken.

Jag vill inte förringa faran av att stå för nära men den hetsjakt som nu är mot oss som sover i husbilar måste få lite proportioner. Jag tror inte att risken är så stor när vi står parkerad. Risken är betydligt större när vi är ute och kör våra bilar.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: husbilsparkeringar

Nu har väl räddningstjänsten i Helsingborg gjort skit för sig själv när man hackar på ställplatsens avstånd på Parapeten; vad var det som brann i Råå småbåtshamn och tog 2-3 närliggande båtar med sig.
 
Toppen