• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp, frågor

F

F.d. 26607

Guest
Mitt husbilsköp ligger ett halvår -> 1 år bort i tiden.
Jag har dock lite frågor som rör husbilsköp då detta är mitt allra första egna husbilsköp, men växte upp i husvagn och min pappa har haft husbil.

Vad finns det för fördelar och nackdelar kontra att köpa en stor mot en lite mindre bil förutom att broar och färjor är dyrare? Flexibilitet, avgifter, skatt? Utlandsåkning?

Jag kommer ha en budget på ca 1 miljon (300.000 kontant, resten på lån) då jag har planerat att använda detta som nästan ersättning till mitt boende. Kommer ha kvar en 1:a på sidan om men mycket tid planeras att spenderas i husbilen på weekend resor i Norden men har även tänkt åka runt lite i *Europa = (* stor nackdel med stor bil?)

Följande modeller har jag kollat på i dagsläget:

Över 3.500kg

Dethleffs Grand Alpa A 7820-2 (1.165.000kr)
Adria Sonic Supreme 810 180 (1.320.000kr)

Under 3.500kg

Adria Coral Supreme S 670 SLT (820.000kr
Eura Mobil Profila RS 730 EB (779.000kr)
Eura Mobil Integra Line 725 QB (949.000kr)

Jag antar att lastvikten är extremt begränsad på alla bilar jag länkat under 3.500kg, vilket får mig att fundera om det är dåligt beslut.
Jag är singel, ensamstående men har syskonbarn och föräldrar som jag gärna tar med mig på en tur och då känns det extremt begränsat, för att inte tala om omöjligt 4-500kg lastvikt.

Så det allra bästa är ju en dubbelsäng bak för eget bruk, sedan antingen en nedfällbar säng i mitten eller nedfällbar säng fram (integrerad).

Det viktigaste för mig:

Bil som klarar av Nordisk klimat, Åre vintertid och så vidare.
Alde Vattenburen värme
Ej för mycket plastdetaljer, vilka märken är generellt kära i rapplig plast?
Hyfsat bra andrahandsvärde
Ej säng bak som gör att man måste klättra över den som sover ytterst, dvs ej dubbelbädd på bredden.

Jag gillar Adria 670, det är bara synd att det inte finns en nedfällbar säng i mitten. Går man upp till 687 Matrix överstiger man 3.500kg och då kan jag lika gärna köpa en större bil. Sedan vet jag inte om det kommer kännas trångt i längden med en minde bil som dessa faktiskt är i jämförelse med de större.

Jag är mest inne på en integrerad bil.
Det lutar i dagsläget åt en Adria 810 eller 710.
Prisskillnaden är dock inte så stor utan då känns det nog mer värt att faktiskt gå på en 810 när man ändå lägger ut så mycket pengar.

Hur mycket tror ni t.ex 810 och 710 hinner gå ner på 1 års tid? Kommer det finnas begagnade 810:eek:r ute kring miljonen om 1 år eller så?

Har jag missat någon modell? Andra vettiga tips jag bör ta till mig?
Vilka märken är hit och vilka är miss? Inte varit så insatt de senaste 3-4 åren.

Jag har lastbilskort så stora bilar går bra för egen del. Det allra bästa är dock om husbilen får framföras av personer som tog körkort före -96 också.

Sist har jag en fråga som rör förbränningstoaletter. Är det något som går att installera i en husbil eller är det hutlösa kostnader/tillägg? Vore otroligt skönt att slippa konka runt på tanken.

Tack på förhand!
 
Senast redigerad av en moderator:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp, frågor

Kolla gärna in utbudet på mobile.de. Vet du vilken modell du vill ha, så är det lätt att hitta några objekt att jämföra med.
Bra bilder, utrustning och motoralternativ m.m. visas ofta i annonserna. Om det sen är bättre än att handla av en svensk handlare, tja... det är upp till var och en att bedöma.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp, frågor

Köp inte husbil för att hela släkten vill hänga med..De finns stor risk att du blir föreståndare för ett vandrarhem.
Jag tog 6 månader på med för att hitta rätt husbil..har den kvar än efter 11 år och 14000 mil..köpa fel bara dyrt..
Tipps..lite över 7 meter är okej..köp inte 3.500 stor risk att du kör med övervikt..( dyrt)
Att bara kunna lasta 300..400 kg det är för lite...
Du tog ju körkortet före 96 ..så satans på en 4 ton..
Lycka till...Leffe
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Husbilsköp, frågor

Med en budget på 1 milj+ ska du köpa en lite större helintegrerad bil, ska du nyttja bilen mkt som bostad, vinter osv är det nog att rekommendera. Kostar ingen större summa mer kontra en mindre bil vid resor osv samt att den är mer komfortabel varmare mm vid stillastående. Satsa dina pengar på en 1-3 år gammal Frankia,Niesmann, Kabe eller liknande.
https://www.blocket.se/dalarna/Frankia_790_GD_L_73200201.htm?ca=11&w=3

Just nu är det dessutom samma pris för husbil oavsett längd som en personbil på Scandlines, dom kanske börjar tappa oss husbilbilister till broarna. Bra att det finns konkurrens.
https://www.booking.scandlines.com/...ob21lc2NoZWR1bGU9MjAxNy0wNy0yNlQxMjowMDowMFo=
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsköp, frågor

- Helintegretat
- Aldepanna
- Stort garage (Så du får med dig det du vill inkl cykel eller moped/scooter
- Långbäddad
- Mellan 7-8m (lagom liten att kunna trycka in på mindre platser men stor nog att inte kännas trång)
- 2 helst 3 bodelsbatterier plus 300-400W solceller kombinerat med 1500-2000W inverter (230V) = självförsörjande på el stor del av året.
- Dusch som är på ett eller annat sätt separerad från toaletterna golvyta = bekvämt att inte tvingas torka golv efter varje dusch.
- Stor färskvattentank gärna närmare 200l än 100l = "oberoende" längre tid.
- Nedfällbar säng över förarplatsen

Detta är vad jag hade satsat på för pengarna du budgeterat.
Och för att minska värdeminskningen pratar vi begagnad bil gärna där du importerar från ex Tyskland.
För ca 1Mkr får du hem en Carthago E-line 50/51 årsmodell 2015/2016 med <2000mil på mätaren = väldigt mycket husbil för dessa stora summor som 1Mkr är.

Japp jag slår ett slag för i stort sett den bil vi importerade i vintras. Varför? Därför den uppfyller alla dina behov du nämner.
Kan du tänka dig ett lägre garage (invändig höjd <132cm) finns fler bra vinterbilder att välja mellan (ex Hymer mfl).
Carthago bilar har 38mm isolering (tak, golv, väggar), Hymer = 35mm (om jag minns rätt) vilket om man jämför mellan olika tillverkare är ganska bra. Sedan finns självklart tillverkare som gör bilar med tjockare isolering (Concorde = 45mm, Morelo osv) men då räcker inte 1Mkr så långt.

Lycka till!
Niklas
 
Senast ändrad:
Toppen