• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Classic Car Week 2017

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nästa fredag startar Classic Car Week i Rättvik, ett måste för många av oss,

Idag åkte vi igenom Rättvik och trots att det är först om en vecka som evenemanget startar, så känns det redan i luften.... det lukter redan gamelbilar och motorkultur.

Såg på vår snabba genomresa idag att man förberett en invasion av husbilar. Vi såg bara i centrum tre nya ställplatser ordnade för oss.

Bra initiativ från arrangörer och Rättviks kommun.

TommyD
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Classic Car Week 2017

Tommy,

Vi hade tänkt åka till Rättvik för att deltaga i Classic Car Week(vi har varit där bra många gånger), men så hörde vänner av sig som inte "tänder på" jänkarbilar och som hade andra planer för oss...

Hur som helst så har vi ägt ett större antal jänkare under årens lopp (den första var en Ford Mustang GT med 390 cubiktums V8 och det var verkligen en riktig raket (en muskelbil) och vi vet att även du åkt jänkare och då spunnit som hela bygdens katter ihop...

Innan jag och Gerd faller av pinnen, så SKA vi glida omkring i ytterligare en jänkare och de vi kommer att välja mellan är följande bilar som vi båda känner rätt så väldigt mycket för...
Problemen är dock 2:
* att få tag på en bil i "mint condition",
* om man lyckas med det, så är priset oftast i nivå med en större husbil...
MEN, vi SKA ha ytterligare en "glidare" och vi lovar - du och Carola kommer att få åka med och även provköra vår ögonsten !

Bilden högst upp till vänster = Ford Galaxie Cabriolet från 1960,
Bilden högst upp till höger = Ford Crown Victoria (Crown Vicke) från 1956,
Bilden nederst till vänster = Cadillac Biaritz Cabriolet från 1959,
Bilden nederst till höger = Ford Thunderbird från 1964,
 

Bilagor

  • P1020131(1).JPG
    P1020131(1).JPG
    6,7 MB · Visningar: 0
  • P1020079.JPG
    P1020079.JPG
    7,2 MB · Visningar: 1
  • P1020060.JPG
    P1020060.JPG
    6,6 MB · Visningar: 1
  • P1020053.JPG
    P1020053.JPG
    6,8 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Classic Car Week 2017

Tommy,

Vi hade tänkt åka till Rättvik för att deltaga i Classic Car Week(vi har varit där bra många gånger), men så hörde vänner av sig som inte "tänder på" jänkarbilar och som hade andra planer för oss...

Hur som helst så har vi ägt ett större antal jänkare under årens lopp (den första var en Ford Mustang GT med 390 cubiktums V8 och det var verkligen en riktig raket (en muskelbil) och vi vet att även du åkt jänkare och då spunnit som hela bygdens katter ihop...

Innan jag och Gerd faller av pinnen, så SKA vi glida omkring i ytterligare en jänkare och de vi kommer att välja mellan är följande bilar som vi båda känner rätt så väldigt mycket för...
Problemen är dock 2:
* att få tag på en bil i "mint condition",
* om man lyckas med det, så är priset oftast i nivå med en större husbil...
MEN, vi SKA ha ytterligare en "glidare" och vi lovar - du och Carola kommer att få åka med och även provköra vår ögonsten !

Bilden högst upp till vänster = Ford Galaxie Cabriolet från 1960,
Bilden högst upp till höger = Ford Crown Victoria (Crown Vicke) från 1956,
Bilden nederst till vänster = Cadillac Biaritz Cabriolet från 1959,
Bilden nederst till höger = Ford Thunderbird från 1964,

Måste rätta lite. Cadillacen är från 1960 och ingen Biaritz utan en Serie 62.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Classic Car Week 2017

Sorry, du har så rätt - det fanns en 59 Biaritz med bland drygt 300 andra jänkare i Sollefteå i slutet på maj månad, men jag klickade på fel bil - rätt ska vara rätt och tack för ditt påpekande och extra skoj att det flinns fler i klubben som har koll på dessa underbara bilar !
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Classic Car Week 2017

Tommy,

Vi hade tänkt åka till Rättvik för att deltaga i Classic Car Week(vi har varit där bra många gånger), men så hörde vänner av sig som inte "tänder på" jänkarbilar och som hade andra planer för oss...

Hur som helst så har vi ägt ett större antal jänkare under årens lopp (den första var en Ford Mustang GT med 390 cubiktums V8 och det var verkligen en riktig raket (en muskelbil) och vi vet att även du åkt jänkare och då spunnit som hela bygdens katter ihop...

Innan jag och Gerd faller av pinnen, så SKA vi glida omkring i ytterligare en jänkare och de vi kommer att välja mellan är följande bilar som vi båda känner rätt så väldigt mycket för...
Problemen är dock 2:
* att få tag på en bil i "mint condition",
* om man lyckas med det, så är priset oftast i nivå med en större husbil...
MEN, vi SKA ha ytterligare en "glidare" och vi lovar - du och Carola kommer att få åka med och även provköra vår ögonsten !

Bilden högst upp till vänster = Ford Galaxie Cabriolet från 1960,
Bilden högst upp till höger = Ford Crown Victoria (Crown Vicke) från 1956,
Bilden nederst till vänster = Cadillac Biaritz Cabriolet från 1959,
Bilden nederst till höger = Ford Thunderbird från 1964,

Jodå, jag har haft en jänkare, men det var ett kort ägande av en Mustang cab -66.

1694755133.jpg

Själv har jag varit mera inne på europeiska sportbilar och det har varit ett antal under åren.

Här finns en ganska dråplig, men sann historia, om mötet med dagens kroppshydda och gårdagens Europeiska sportbilar och hur jag blev med en Jänkare.

En trist historia om en tjockis och hans förvrängda självbild | The Dynérs på turne

Men visst är Jänkare läckra att se på, däremot tycker jag "muskelpaketen" är rent obehagliga att köra tufft med.

TommyD
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Classic Car Week 2017

Jodå, jag har haft en jänkare, men det var ett kort ägande av en Mustang cab -66.

Visa bilaga 127186

Själv har jag varit mera inne på europeiska sportbilar och det har varit ett antal under åren.

Här finns en ganska dråplig, men sann historia, om mötet med dagens kroppshydda och gårdagens Europeiska sportbilar och hur jag blev med en Jänkare.

En trist historia om en tjockis och hans förvrängda självbild | The Dynérs på turne

Men visst är Jänkare läckra att se på, däremot tycker jag "muskelpaketen" är rent obehagliga att köra tufft med.

TommyD

Haha, tack för rolig läsning. Kan fortfarande ångra att jag sålde min Cadillac men som "Bosse och Gerd" skriver så SKA jag ha en till innan man lämnar in.
 

Bilagor

  • DSC00043.jpg
    DSC00043.jpg
    309,5 KB · Visningar: 5

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Classic Car Week 2017

Haha, tack för rolig läsning. Kan fortfarande ångra att jag sålde min Cadillac men som "Bosse och Gerd" skriver så SKA jag ha en till innan man lämnar in.

Vilken underbart läcker Cadillac - vi håller med dig - synd att göra sig av med en sådan klenod, MEN, som du skriver - jag ska - igen - och innan jag faller av pinn...!

För att riktigt förstå feelingen med att köra/åka i en sådan bil, så måste man nästan jämföra med europeiska bilar under samma tidsperiod.
Vi åkte VW från 1957 som första bil, köpt begagnad som första bil när jag (Bosse) tog körkort 1966 och därefter Volvo 142 under en kort tid innan vi köpte vår första jänkare - en Ford Mustang GT från 1968 och därefter hade vi ett "helt gäng" olika amerikanare under många år. Under en period ägde vi även en s.k. FET-Merca = en 450 SEL med V8, men inte ens i den åkte man så skönt som i våra amerikanare !!!

Redan i mitten och slutet på 50-talet hade ju din Cadillac servostyrning, elektriska fönsterhissar, elsäte, luftkonditionering, automatlåda och elektrisk cabriolet etc. etc.

Vi jämför gärna standarden på både VWn och Volvon - där fanns inget mer än vevar till fönstren...
 
Toppen