• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Byte kamrem på Fiat 2.3 148HK.Ny 2013,alltså 4år gammal.Enligt Fiat skall den bytas efter 4 år,man undrar varför.Monterade nytt löphjul,spännhjul samt kamrem.Bilen har gått 3850 mil endast sommarkurs.Det fans inget slitage på remmen eller andra detaljer.Jag bytte själv remmen,var inte så svårt bara lite trångt.Tog ungefär 4timmar som var helt bortkastat.Kamremssatsen skickade jag efter från Mister Auto och kostade CA 1200KR.Skall kontakta Svenska Fiat om detta för att höra vad dom säger,jag skall inte vara snäll mot den jag får prata med.Jag tycker synd om alla ni som har lämnat in bilen till verkstad och fått betala mellan 6000 till 10000 tusenKR för byte av remmen.
MVH
: STBERVA
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är ett populärt samtalsämne på forum,många anser som du att det är helt onödigt att byta, men sedan är det garantier det handlar om, har en diesel Volvo med samma typ av rem ,16000mil eller 10år.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Handlar mer om att Ducato och dess motsvarigheter är arbetsfordon som kan rulla många mil på ett år i ett företag.

De kanske skulle införa en längre årsgräns, min opel astra har extremt lång mil- å årsgräns, tror det är 10 år eller 15 000 mil !
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Hej, ja lite fånigt ter sig intervallerna ibland och man kan ju undra om grossisten vill tjäna pengar i vissa länder :rolleyes:, med det bakomvarande hotet "om ni inte byter kamrem så försvinner garantin på databoxen och allt annat".
Skall man då acceptera vilket påhitt som helst??? Om en importör säger något ännu mer orimligt, som "ett år eller 500mil. annars"...... Och så de "något" överdrivna priserna ovanpå det på de flesta bytena.

Min grannes gamla far som hade kört omkring 750mil på 4år med sin lilla personbil och alltid förvarat bilen i ett uppvärmt garage i lugn och ro fick samma hurtiga brev, att nu är det hög tid att byta kamrem för den är 4 år gammal.
Vad skall man då svara på frågan om att verkar det nödvändigt att byta.
Det kan ju hända något annat elände som då skylls på kamremmen, även om risken är minimal.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen