• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafik

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Åkte från Stockholm söderut en eftermiddag, det tog nästan 30 mil att hitta någonstans att övernatta. Vägverkets rastplatser är inte bra med EU-mått, svenska vägkrogars parkeringsplatser och parkeringsbestämmelser är så ynkliga att jag förstår att tyskar och fransmän inte gärna åker till Sverige, vad är det för dumheter att ha begränsning i tiden att stanna på några få timmar, t.o.m. en timma ibland. Man behöver lära sig av hur vägkrogar gör längs de stora vägarna i Europa, där kan man stanna 24 timmar eller mera på de flesta platser. Och det är ibland så fint ordnat att man får lust att stanna längre än över natt.


Har Holland de bästa vägbeläggningarna i Europa? Landet är rent och snyggt i klass med Schweiz. Hur kan det vara sådan skillnad mellan stora delar av Italien och Frankrike mot hur det ser ut i Holland? Varför kastar Italienare och Fransmän skräp omkring sig hur som helst medan holländare och schweizare inte gör det? Skillnaden är omedelbar då man passerar gränserna Holland till Belgien respektive Schweiz till Frankrike. Ser inte gästerna i Schweiz respektive Holland skillnaderna? Att stanna på en fransk rastplats en sommardag är som att kliva in i ett moln av ammoniak trots att bra toalett finns inom 20 meters avstånd.
Schweiz är rent och allt är väl underhållet, är det för att Schweiz är ett rikt land eller är det för att man håller rent och reparerar småskador snabbt medan det är billigt som landet är rikt? Samma sak med Holland, är det så att det lönar sig att hålla ordning, att det kostar att vara slarvig och fördärva. Om man som svensk vågar dra paralleller med de så kallat ”utsatta områdena” blir man kallad rasist så det gör jag inte men det är intressant att se skillnader vid gränspassager.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trafik

Konstigt att det skulle vara så svårt att hitta en övernattningsplats söder om Stockholm. Att det skulle kräva nästan 30 mil låter otroligt i mina öron.

Det brukar ju krylla av diverse skogsvägar, badplatser mm. Men de ligger visserligen inte utefter motorvägen utan man får ta av och köra in på lite mindre vägar och i ett skogsparti välja en liten grusväg utan brevlåda. De brukar ofta sluta vid en vändslinga eller ha en och annan utbuktning lämplig för en nattparkering. Sedan är det bara att gå ut och plocka lite blåbär till frukosten, njuta av frisk luft och framför allt tystnaden.
 
Toppen