• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur välja solpanelsregulator/laddare?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!

Den regulator/laddare för solpanelen på vår nya Pilote som medföljer verkar inte funka som den skall. Vi skall därför byta ut den. Men istället för att byta till en likadan, billig, PWM-regulator/laddare, tänkte jag satsa på något bättre. Idag har vi en solpanel på 150W och två AGM bodelsbatterier på 105Ah vardera. Någon gång i framtiden funderar vi på att sätta upp ytterligare en 150W panel och byta AGM-batterierna mot LiFePO4-batteri(er). Frågan är då vad vi borde välja för att vara framtidssäkra? Går det överhuvudtaget, eller är det bara feltänk, och bättre att köpa något som garanterat fungerar bra med det vi har nu, och köpa nytt när det blir aktuellt med att byta/utöka de andra komponenterna?

Om vi går på alternativet "framtidssäkra investeringen" så borde kravlistan se ut ungefär så här:

1. Skall funka med 1 eller 2 solpaneler
2. Skall funka med Bly/syra (AGM) batterier och LiFePO4 batterier
3. Skall använda MPPT teknik för bästa möjliga laddning

Vad mer bör jag tänka på? Har det t ex någon betydelse vilket elektroblock jag har? Eller fabrikatet på solpanelen? Något annat?

Tacksam för alla tips så att det inte blir ett dyrt felköp.
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Sv: Hur välja solpanelsregulator/laddare?

Har köpt hos legoeletronik för tredje gången fungerar bra till ett bra pris och finn backup av deras personal.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur välja solpanelsregulator/laddare?

Den uppfyller den kravspec du ställt.
:):):):)
Dessutom kan man koppla in underhållsladdning till bilbatteriet och den kan kompletteras med en display som visar laddning mm.
 
Toppen