• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Från deras Facebook sida:

"Hör upp alla husbilsägare!
Vad har det tagit åt er? Ni vet väl om att minst fyra meters avstånd mellan husbilar/vagnar på campingplatser fyller ett syfte - det ska nämligen rädda livet på dig, din granne och kanske till och med grannens granne!
Nu har det kommit något som kallas för ställplats i var och varannan stad. Där verkar det som att ni helt tappat fattningen och glömt bort allt vad brandskydd heter.
Tro det eller ej, men elden är precis lika farlig på ställplatser som på campingplatser. Det innebär att det måste vara minst (minst!) fyra meter mellan varje husbil eller husvagn om ni ska ha en sportslig chans att överleva.
Vill man nu inte sluta sina dagar i en utbränd husbil på en ställplats i Mora, så föreslår vi därför att alla tar ett gemensamt ansvar för att uppfylla detta. Dessutom finns det säkert ett visst, inte helt obetydligt värde i era fordon. Av kvällens alla fordon är sannolikt de flesta i prisklassen 0,5-1 mkr. Sannolikt fler"

https://sv-se.facebook.com/Mora-Brandk%C3%A5r-111233768966135/
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag tycker dessutom att dom har fel. Inte i att branden sprider sig lättare med tätare avstånd däremot i att det främst handlar om liv som går åt.
Med ett tätare avstånd mellan bilarna hinner nog en eller två bilar fler ta fyr innan man hunnit rulla undan dom närliggande för att stoppa spridningen men jag tror inte fler liv "går åt". Folk i närliggande bilar vaknar själva eller väcks av andra.

Kapitalförstöring skulle vara ett bättre och ärligare argument för ökade avstånd.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Åkte förbi där idag och det var många som stod väldigt nära varann, ner mot 1 m mellanrum i värsta fall. Det var ett fåtal som höll ca 4 m eller längre avstånd.

Räddningstjänsten verkar också varit på besök för det satt infoblad under torkarna på flera billar.

Brandchefen har f.ö. möjlighet att stänga ställplatsområdet eller göra om det till en ren parkeringom med övernattningsförbud om avstånden mellan bilarna inte håller ca 4 m, som jag tycker är ett bra riktavstånd.

Ett bra initiativ av brandchefen i Mora!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Så här ser det ut just nu på Axmar brygga, fullt med husbilar. Inte 4 meter, men drygt 2 m, känns tryggt och bra.

Visa bilaga 127094

TommyD

Det där duger för mig! Vänder mig emot den överdrivna hetsen som de sprider där de framställer ställplatser likt den vid Axmar brygga som dödsfällor där det inte finns en sportslig chans att överleva utan man riskerar att sluta sina dagar i en utbränd husbil.

Lite rim och reson tycker jag är på sin plats. Får de igenom sin vilja så blir detta lag och då får många ställplatser helt enkelt slå igen. Tror ni att de känner sig färdiga då? Självklart inte. Vi kan ALLTID bli lite tryggare och säkrare. Var så säker på att kravet kommer utökas till kanske 6m (detta krav finns redan idag från Räddningstjänsten Syd...)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är f.ö. ett enormt stort och centrumnära område som främst Vasaloppet använder vintertid.

Tyvärr knökar alla husbilarförare ihop sig närmast Prost- och Fredsgatan, som ligger närmast centrum. Den högra halvan av området är i stort sett alltid tom så det finns massor med plats att sprida ut alla husbilar på. Varför då trängas???
 

Bilagor

  • IMG_1552.JPG
    IMG_1552.JPG
    980,1 KB · Visningar: 63
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Varför gäller då inte samma regler för båtarna i småbåtshamnar, är dessa båtar och de sovandes liv mindre värda? :confused:

I hamnarna ligger båtarna med en fenders avstånd (ca 30-40 cm). Båtar och husbilar har i stort sätt samma inredning inkl. gasolflaskor och en sovande besättning, varför blundar brandkåren för denna "fara".
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är ofta vi inte haft 4 meter mellan husbilarna på alla campingar vi har stått på, i Sverige..

Just nu har vi ca 3 meter till husvagnen och det är enbart för att dom har ett träd som hindrar dom från att ställa sig närmare, i Kroatien.

Kan det vara en annan organisation som vill få bort ställplatser via brandkåren.:rolleyes:


Hahaha, det är klockrent Gunnar!
Kanske för att SCR inte kan få in båtarna på campingplatserna... Hahahaha...:D
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

4 meter är väl ett rimligt krav.
Det är inte endast för risken för brandspridning ett vettigt avstånd krävs även brandbekämpning, evakuering mm kräver lite utrymme.

Med tanke på hur hårt många verkar sova i sina bilar lär väl inte brandlarm hjälpa och att mitt i natten efter en festkväll vakna till sirener, fatta vad som händer, hitta bilnycklarna, få undan gardiner, upp med ev stödben och så flytta bilen i säkerhet är inte gjort på 30 sek.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Inte nog med att båtarna ligger med enbart en puttifrånkorvs avstånd, de ligger ibland i flera rader dessutom. Men räddningstjänsterna kanske tror att det är OK eftersom det finns så mycket vatten kring båtarna, eller snarare under båtarna.

För det kan väl inte vara så att vissa intressenter gör räddningstjänsterna uppmärksamma på förhållandena på ställplatser, intressenter som då inte har något som helst intresse i båtvärlden och därför inte talar om det? Konstigt är det i alla fall.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Varför gäller då inte samma regler för båtarna i småbåtshamnar, är dessa båtar och de sovandes liv mindre värda? :confused:

I hamnarna ligger båtarna med en fenders avstånd (ca 30-40 cm). Båtar och husbilar har i stort sätt samma inredning inkl. gasolflaskor och en sovande besättning, varför blundar brandkåren för denna "fara".

Bara för att säkerhetsmedvetandet är mindre gott hos andra behöver man inte ställa till det för sig själv.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Varför gäller då inte samma regler för båtarna i småbåtshamnar, är dessa båtar och de sovandes liv mindre värda? :confused:

I hamnarna ligger båtarna med en fenders avstånd (ca 30-40 cm). Båtar och husbilar har i stort sätt samma inredning inkl. gasolflaskor och en sovande besättning, varför blundar brandkåren för denna "fara".

Men dom har inte plats för grillning mellan sig som husbilar har,med kolgrill och gasol anslutning ifrån husbilen ,bara en tankeställare,jag tar inte så alvaligt på 4meters regel , mvh håkan
 
Senast ändrad:

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Åkte förbi där idag och det var många som stod väldigt nära varann, ner mot 1 m mellanrum i värsta fall. Det var ett fåtal som höll ca 4 m eller längre avstånd.

Räddningstjänsten verkar också varit på besök för det satt infoblad under torkarna på flera billar.

Brandchefen har f.ö. möjlighet att stänga ställplatsområdet eller göra om det till en ren parkeringom med övernattningsförbud om avstånden mellan bilarna inte håller ca 4 m, som jag tycker är ett bra riktavstånd.

Ett bra initiativ av brandchefen i Mora!

Tror du verkligen att brandchefen har den makten?
Varför har han då intestängt småbåtshamnarna över hela landet, samt parkeringar vid olika stora arrangemang landet över?
Bra om du kunde hänvisa till fakta om brandchefens befogenheter.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vill minnas att det inte finns någon lag på något avstånd överhuvudtaget.. Bara rekommendationer som vissa campingar och andra väljer att följa och ha som regel på sin/sina anläggningar.
Kan ju ha fel. Det har hänt förut, tror jag..:D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Men dom har inte plats för grillning mellan sig som husbilar har,med kolgrill och gasol anslutning ifrån husbilen ,bara en tankeställare,jag tar inte så alvaligt på 4meters regel , mvh håkan

Jag har sett mer än en båtägare som använt kolgrill antingen på för- eller akterdäck liggande i hamn. Så någon större skillnad på uppträdande tror jag inte finns. För att inte tala om de husvagnsägare som eldar kolgrill och ställer in den i förtältet om det börjar regna. :mad:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vi gillar 4m avstånd!
Avståndet går faktiskt att hitta på rätt många ställplatser, även längst ner i söder på Iberiska halvön. Inte bara Mora brandkår som tänker "rätt" beträffande brandrisker.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vill minnas att det inte finns någon lag på något avstånd överhuvudtaget.. Bara rekommendationer som vissa campingar och andra väljer att följa och ha som regel på sin/sina anläggningar.
Kan ju ha fel. Det har hänt förut, tror jag..:D

Visserligen bara en rekommendation men bara för att det inte är lag så behöver man ju inte strunta i det.
Mer info hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Jag gillar 4 meter.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tror du verkligen att brandchefen har den makten?
Varför har han då intestängt småbåtshamnarna över hela landet, samt parkeringar vid olika stora arrangemang landet över?
Bra om du kunde hänvisa till fakta om brandchefens befogenheter.

I det här fallet är det kommunen som är "anläggningsägare" och därmed skyldiga att arbeta förebyggande för att hindra olyckstillbud som brand mm. Räddningschefen är kommunens företrädare och denne bestämmer hur alla förebyggande åtgärder skall utföras, för alla "anläggningsägare" inom kommunen dessutom.

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor

Vad gäller anläggningar för båtfolk vs bilfolk så är varenda räddningschef i Sverige mer kompetent att bedöma risker för olika anläggningar än någon annan hittils i denna tråd...
 
Toppen