• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ja den är fortfarande lika bra. Klockren.

Men allt här i livet är kopplat till risker. Varje andetag man tar kan t.ex. innebära att man andas in en geting och blir stungen i halsen med möjlig död som utgång. Men risken är så otroligt liten så man slutar ju inte att andas eller använder munskydd för det.
Risken finns också att man blir överkörd av sopbilen men man slutar inte att gå ut för det.
Förmodligen har fler dött av exemplen ovan än av att ha blivit sovande innebränd i en bil som stått för nära en annan bil som börjat brinna.(har det förresten hänt?)

Men jag inser att den här typen av diskussioner som i tråden inte fungerar om man inte är villig att med ett öppet sinne försöka ta ett steg tilbaka och våga ifrågasätta om tidigare informationer eller tolkningar kanske inte riktigt stämmer eller att dom kanske inte är riktigt rimliga.
Det blir tyvärr ofta en diskussion där en part går i försvarsställning med enda argument att det som är nu är det rätta och det kan inte vara fel, punkt!
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är kanske inte här på detta forum du ska ifrågasätta brandmyndighets rekommendationer. Varför inte vända dig till dem du ifrågasätter och för dem förklara varför du ifrågasätter. Återkom gärna på detta forum o informera oss om svaren du fick
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Hur menar du?

Det är ju här vi skall diskutera sådana här saker. Det märks väl på antalet inägg i dom olika ämnena vad det är som berör och vad som är av intresse att diskutera. Forumet är ju ingen död faktabank. Hu vad tråkigt det skulle vara.

Borde väl inte behöva nämnas men att ifrågasätta behöver inte betyda att man per automatik anser att något absolut är fel eller negativt. Bara att man vill belysa något, vrida och vända på det, kanske kommer man fram till något annat osv.
Törs påstå att ifrågasättandet är en av de viktigaste förutsättningarna för utveckling.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

kom till vadstena och kolla hur fint folk sköter sig på denna ställplats.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Här känns det som att ett citat av en från HBK känd författare skulle passa in:

"Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!"
/Jappe

Vissa slukar allt vad auktoriteter säger och förlitar sig på att det är rätt, andra funderar på innebörden av det sagda och på vad utsagan baseras på och åter igen somliga anammar utsagan av kanske andra skäl än auktoritetens intention.

För visst vill vi ha gott om utrymme kring oss om det är möjligt men då kanske av helt andra skäl än vad, i detta fall Mora Räddningstjänst, har i tankarna.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är väl samma sak med detta som med polisens rekommendation om att inte övernatta på rastplatser p g a risk för inbrott. Somliga måste göra alla misstag själva innan de inser att det kanske kan ligga något i det.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är väl samma sak med detta som med polisens rekommendation om att inte övernatta på rastplatser p g a risk för inbrott. Somliga måste göra alla misstag själva innan de inser att det kanske kan ligga något i det.

Nej det är absolut inte samma sak. Finns många exempel på folk som fått inbrott i sina husbilar när de övernattat på rastplatser.

Skillnaden här är att det finns inga exempel på där någon skadats eller dött i sin husbil pga att de parkerade mindre än 4 meter till grannens husbil som började brinna.

Ska vi bygga och inrätta regler på alla parkeringar/ställplatser efter något som aldrig hänt!?
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser


Jag menar att om det viktigaste för dig... med ditt ifrågasättande... är att få reda på fakta som du skriver... så borde du vända dig till dem du ifrågasätter och fråga på vilken fakta de bygger sina rekommendationer. Här på detta forum blir det bara spekulationer och tyckande. Brandmyndigheten har ju här ingen möjlighet att gå i svaromål. Om det är som du skriver att fakta är det du efterlyser... så är mitt råd... vänd dig till dem du ifrågasätter o fråga på vilken fakta de bygger sina slutsatser. Du synes ha lagt ner en hel del energi på att i inlägg ifrågasätta 4m och har säkert lite energi över till att formulera ett epostmeddelande till Mora brandchef och ställa den enkla frågan "på vilken fakta bygger ni era rekommendationer om minst 4m...'
Återkom gärna och delge oss andra vad du fick för svar. Du undrade hur jag menade.. Det var det jag menade.....
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är en väldigt het potatis detta med olika syn på vad som ska gälla. Själv har jag klämt in mig mellan husbilar när jag kommit sent på kvällen dock har jag alltid frågat om det går bra för att visa respekt och det brukar inte vara några problem.

Har man kört en hel dag och är väldigt trött tror jag nog att det är lika farligt att köra vidare om inte farligare om man är trött än att ställa sig så man har 2m-2,5m till nästa bil. Allt handlar om en riskbedömning man måste ta.

Det finns mer rekommendationer från brandmyndigheterna som jag undra om mångar följer och det handlar om våra mörka tider i december då man vill ha lite mysigt. De säger att man alltid ska blåsa ut levande ljus om man lämna ett rum om ingen person är kvar i rummet. Själv är jag lite nojig när det gäller detta och blåser alltid ut ljusen när jag lämnar rummet och som vi alltid kan läsa vid dessa tider så brinner hus och lägenheter ner varje år pga oaksamhet av levande ljus vilket är tragiskt.

Jag har oxå varit med om när det har varit 4m mellan bilarna så har en dragit fram kolgrillen och ställt den så långt ifrån sin egen bil men närmare den andras och tänt på och börjat grilla. Till saken var 4m avstånd väldigt viktigt för personen pga av brandrisken. Min tanke som slog mig då. Var det brandrisken eller utrymmet utanför som var viktigast?
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det finns en rekommendation från Räddningstjänsten att man bör eftersträva
4 m på campingar. Husbilen är i lagens mening en personbil. Var man än ställer sig i p-rutor, på stellplatser osv och följer de lagar och regler som finns för personbilar gör man inget fel.

Jag tycker sedan att det är inget fel om Räddningstjänsten informera och de risker som finns. Vi får rekommendationer om allt möjligt från myndigheterna, några följer dessa andra struntar i dem. Olika människor tolkar olika och tycker olika.

Men det kan aldrig vara fel om någon framför en rekommendation där liv kanske kan räddas. Med sunt förnuft kommer man långt i livet.

Nu släcker vi tråden med en skumsläckare för vattensläckaren är urvattnad precis som tråden.

Trevlig sommar :mcride:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 123.
Roligaste inlägget är en lag om 4 meters avstånd. Då måste man ju ha poliser för lagefterlevnad för annars så är där ingen som följer lagen. Som det är nu så har polisen knappt tid med våldsbrott i vårt land. I Sverige skall det vara lag så funkar det, nä tror inte det. Husbilsägaren idag resonerar att har jag haft råd att köpa den dyra husbil så bestämmer jag själv hur jag gör.
Inlägg 147.
Mycket trevlig broschyr, där står ju hur lång anslutningsledningen skall vara. Och det är ingen lag men näst intill. Det är nedskrivet i en standard som vi skall följa. Och hur funkar det i verkligheten? Just det, inte vidare bra. Och hur är förståelsen för det här på forumet, absolut ingen alls.
Kärt gammalt ämne.
Hittade tråden där jag lagt in en bild. Även om jag ställer mig längre bort när jag kommer och där är minst 1000 platser lediga så blir det ändå som på bilden. Det har jag i och för sig inga problem med, men varför gör man så? http://www.husbilsklubben.se/forums/t73318-3/#post586824
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

?..så borde du vända dig till dem du ifrågasätter och fråga på vilken fakta de bygger sina rekommendationer. vänd dig till dem du ifrågasätter o fråga på vilken fakta de bygger sina slutsatser. Du synes ha lagt ner en hel del energi på att i inlägg ifrågasätta 4m och har säkert lite energi över till att formulera ett epostmeddelande till Mora brandchef och ställa den enkla frågan "på vilken fakta bygger ni era rekommendationer om minst 4m

Har sett att flera på deras Facebook sida frågat efter fakta/statistik, svaret de får är att det finns ingen fakta eller statistik som berör bränder med husbilar på ställplatser... Men de tar gärna upp exempel på husbilar som fattat eld under färd som en anledning till deras slutsats :wideeyed:

Jag anser att brandrisken är mycket lägre på ställplatser men de tar inte i beaktande att det är en stor skillnad på en camping och en ställplats. De skriver klart och tydligt i att de struntar i vad man kallar det för, samma 4 meters avstånd ska gälla oavsett skillnader mellan campingplatser och ställplatser enligt Mora brandkår.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Har sett att flera på deras Facebook sida frågat efter fakta/statistik, svaret de får är att det finns ingen fakta eller statistik som berör bränder med husbilar på ställplatser... Men de tar gärna upp exempel på husbilar som fattat eld under färd som en anledning till deras slutsats :wideeyed:

Jag anser att brandrisken är mycket lägre på ställplatser men de tar inte i beaktande att det är en stor skillnad på en camping och en ställplats. De skriver klart och tydligt i att de struntar i vad man kallar det för, samma 4 meters avstånd ska gälla oavsett skillnader mellan campingplatser och ställplatser enligt Mora brandkår.

Det kan väl inte spela så står roll om en husbil brinner på en sk ställplats eller på en camping. Det får man väl hålla med om att det troligen är det minst viktiga att ta hänsyn till. Men kanske det är så att om nu aldrig en husbilsbrand har startat på en ställplats (verkar som om några vet det) så kan det heller aldrig hända i framtiden. Sannolikheten fick vi reda på är ungefär som att få en meteorit i huvudet. Det känns förstås tryggt att veta och då behöver ingen förstås bry sig om någon 4 metersrekommendation. Det där med sannolikhet är minsann inte så enkelt som dom i Mora tycks tro.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Man kan inte öka säkerheten genom att införa en fyrametersregel eftersom det inte föreligger någon nämnvärd brandrisk. Enligt all tillgänglig statistik(googla gärna) brinner stillastående fordon mycket sällan. Undantaget är anlagda bränder.
Jämförelsen med småbåtshamnar där det inte finns någon fyrametersregel är relevant liksom jämförelse med rastplatser runt om i Sverige och övriga Europa där avståndet mellan fordonen ofta är mindre än en meter. Bilfärjor skall vi inte ens tänka på.

Montera en bra brandsläckare i bilen och stäng av gasolen nattetid den tid på året när den inte behövs för värme.
Om man dessutom håller sig skapligt nykter så minskar även rånrisken.
BBa
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Roade mig med att söka lite på nätet efter bränder i husbilar, och man behöver inte söka särskilt länge. Det visar sig att det inte alls bara är HB i färd som brinner som påstås här i tråden. Var det inte en HBK-medlem som nyligen hade brand i kylskåpet när husbilen stod hemma i carporten? Har ni funderat på vad som kan hända om det skulle börja brinna när ni sover? Hinner ni ut? En del husbilar har fällbara sängar som blockerar bodelsdörren i nedfällt läge.

Här kommer några exempel på bränder i stillastående HB:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/husbil-borjade-brinna-pa-parkering-i-falun

Husbil helt utbränd - räddningstjänsten varnar | Göteborgs-Posten - Västsverige

Husbilsbrand har spridit sig till garage - Linköping - Corren.se - Nyheter Linköping Östergötland

UPDATED: No one injured in Sunday morning motorhome fire;

Man dies in Torremolinos motorhome fire . surinenglish.com

Motorhome Fire Spreads to Wenatchee Townhouse - NCWLIFE

Till sist ett citat:
"Men eftersom rekommendationen på fyra meter inte är mer än en rekommendation är det den enskilda ägarens ansvar att följa den.

– Man bör ju ta ansvar för sina grannar och ta ett solidariskt ansvar i det här. Jag tycker att man kan prata med sina grannar om man står för nära varandra, säger Patrik Kullman." (Tätt stående husbilar innebär stor spridningsrisk vid brand - P4 Sörmland | Sveriges Radio)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Roade mig med att söka lite på nätet efter bränder i husbilar, och man behöver inte söka särskilt länge. Det visar sig att det inte alls bara är HB i färd som brinner som påstås här i tråden. Var det inte en HBK-medlem som nyligen hade brand i kylskåpet när husbilen stod hemma i carporten? Har ni funderat på vad som kan hända om det skulle börja brinna när ni sover? Hinner ni ut? En del husbilar har fällbara sängar som blockerar bodelsdörren i nedfällt läge.

Här kommer några exempel på bränder i stillastående HB:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/husbil-borjade-brinna-pa-parkering-i-falun

Husbil helt utbränd - räddningstjänsten varnar | Göteborgs-Posten - Västsverige

Husbilsbrand har spridit sig till garage - Linköping - Corren.se - Nyheter Linköping Östergötland

UPDATED: No one injured in Sunday morning motorhome fire;

Man dies in Torremolinos motorhome fire . surinenglish.com

Motorhome Fire Spreads to Wenatchee Townhouse - NCWLIFE

Till sist ett citat:
"Men eftersom rekommendationen på fyra meter inte är mer än en rekommendation är det den enskilda ägarens ansvar att följa den.

– Man bör ju ta ansvar för sina grannar och ta ett solidariskt ansvar i det här. Jag tycker att man kan prata med sina grannar om man står för nära varandra, säger Patrik Kullman." (Tätt stående husbilar innebär stor spridningsrisk vid brand - P4 Sörmland | Sveriges Radio)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Att bli förlöjligad för att man har gjort ett inlägg (123) om vår
säkerhet, fy f-n aldrig mer.
Tommy R

Håller med dig Tommy.
Det är helt bedrövligt att ens behöva diskutera detta. Det borde väl ligga i allas intresse att se till att säkerheten är så hög som möjligt och inte hitta på en massa ursäkter för att få göra som man vill.
Det brann i London för några veckor sedan och då tycker alla hur fan kan man bygga på detta viset. Men att knöka ihop husbilar och husvagnar är helt ok enligt flera av inläggen, som jag tolkar. Man blir ju mörkrädd, att vuxna människor har den synen är svårt att förstå.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

HD.se
Båtar totalförstörda i brand på Råå
Båtmotor började brinna när den startades.

Tala om avstånd!
Varför bara påpeka avstånd när det gäller husbilar?

Jojje
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Håller med dig Tommy.
Det är helt bedrövligt att ens behöva diskutera detta. Det borde väl ligga i allas intresse att se till att säkerheten är så hög som möjligt och inte hitta på en massa ursäkter för att få göra som man vill.
Det brann i London för några veckor sedan och då tycker alla hur fan kan man bygga på detta viset. Men att knöka ihop husbilar och husvagnar är helt ok enligt flera av inläggen, som jag tolkar. Man blir ju mörkrädd, att vuxna människor har den synen är svårt att förstå.

Ja om det vore så att man ökade säkerheten med en fyrameters regel så vore det väl ok.
Men det finns inget belägg för att så är fallet. Att invagga folk i falsk trygghet är kontraproduktivt.
Det finns idag ca 90 000 registrerade husbilar i Sverige vill man satsa på att öka säkerheten så är det inte en fyrameters regel som kommer först. Mycket hellre en adekvat förarutbildning.

Att sedan blanda ihop höghusbränder i London med hur man parkerar husbilar är om möjligt ännu mer hårresande än fyrametersregeln .
BBa
 
Toppen