• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Rök kommer att komma in. Det är röken som dödar, inte värmen.

De som bor i bilen som brinner vaknar och väcker de som står bredvid.
Om något ska vara lagstadgat så borde det vara brandvarnare. Förmodligen skulle det precis som i hus och lägenheter rädda nästan alla. Oavsett avstånd till närmsta granne.

Hoppas ni har brandvarnare!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Går bara om du åker husbil och inte tror på auktoriteter, om jag fattat rätt. :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Skrivet med lite humor.Jag har använt säkerhetsbälte i bilen sedan 1967 fast jag aldrig har krockat ,kan jag sluta med att använda säkerhetsbältet.

Skillnaden är att trafikolyckor inträffar dagligen men ingen brand på ställplats där orsaken varit avstånd på mindre än fyra meter.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Fast om det inte har hänt är ju sannolikheten att det kan hända förstås lika med noll. Man får inte ha auktoritetstro. Vi pratar trots allt om förmodligen världens mest brandsäkra fortskaffningsmedel - husbilen. I alla fall om dom står parkerade nära varandra. Det är nog dags att lägga ner diskussionen och konstatera att mot dumheten kämpar även gudarna förgäves.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det som kan hända, händer förr eller senare och det räcker med att det händer en gång. Alla är tyvärr inte riskmedvetna utan vissa är slarviga med säkerheten plus att stillastående husbilar inte behöver ha nyktra förare. Så oavsett avståndet mellan bilarna och om det händer dig eller din granne behövs ett minimum utrymme för evakuering och räddningstjänst. Den som vet bäst vad som krävs är dom som sysslar med räddningsarbete och det är ju inget konstigt med det.
Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Allt kan hända.
Frågan är väl hur stor risken är och hur mycket man då skall låta det påverka ens liv.

Säkrast är förmodligen att bygga sig en betongbunker någonstans i vildmarken, sluta umgås med människor helt och inte använda någon form av tekniska hjälpmedel. Hjälm bör man nog ha på huvudet om man skulle snava på något och då riskera att slå skallen i diskbänksskivan.
Liten risk men det kan hända... tror faktiskt att det har hänt t.o.m.:cool:
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Allt kan hända.
Frågan är väl hur stor risken är och hur mycket man då skall låta det påverka ens liv.

Säkrast är förmodligen att bygga sig en betongbunker någonstans i vildmarken, sluta umgås med människor helt och inte använda någon form av tekniska hjälpmedel. Hjälm bör man nog ha på huvudet om man skulle snava på något och då riskera att slå skallen i diskbänksskivan.
Liten risk men det kan hända... tror faktiskt att det har hänt t.o.m.:cool:

Men, hallå där....
Har ni inte tillräckligt med betongbunkrar i Täby ?
Vore tacksam om ni lät bli vildmarken till gagn för
oss bonnläppar som gärna har någon meters lucka.
Men behåll hjälmen på, tror faktiskt det har hänt
att någon blivit hackad.....;)
// Janne
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

......men visst händer det att husbilar brinner.

Brand i husbil – kylskåp fattade eld

TommyD

Inga bilder, finns inget bevis!!:D


Kommer osökt att tänka på då jag i min ungdom åkte första gången utomlands och resan gick till Kanarieöarna, om man inte räknar in våra grannländer. Blir fruktansvärt besviken då vi efter landning bara har åkt genom ökenlandskap och reklamskyltar innan vi kom till lägenhetshotellet, jag hade ju sett alla underbara bilder i resekatalogerna och ingenstans visades den tråkiga naturen.:mad: Hotellets namn hade samma namn som serien som spelades in på Grand Canaria med med Micke Tornving, Playa del sol.

Kommer upp på hotellrummet och lägger resväskorna i sängen för att sen utforska lägenheten, jag får panik då jag ser att det brinner inuti ett skåp på elkablarna, jag lyckas blåsa ut lågan. Vi rusar ner till receptionen och försöker förklara i stressen att det brinner i ett skåp och vi lyckades släcka elden.

Killen bakom disken var lugn och sa att han fixar det, vi kan gå upp till rummen så kommer han om en stund. Jag minns att det kändes som ett fruktansvärt skitland som skiter i allt, brinner i skåpen, ökensand och reklamskyltar, SKITLAND!!! Tjafsade med min partner om att jag blivit lurad, vet att vi bråkade innan vi ens varit på hotellet i 15 minuter, skulle tro att jag vid det tillfället längtade hem och upp till Norrland för att fiska ädelfisk istället.

Den resan blev fantastiskt rolig och helt underbar, första gången man verkligen fick bra kontakt med andra människor än från sin egen ort, hade vi haft facebook hade vi förmodligen haft kontakt än idag eller iallafall en bra lång stund efter vår resa med delar av gruppen. Vi var på diskotek som var så spejsade att man trodde man befann sig i framtiden. En av grabbarna minns jag sa att att den ena tjejens pappa var chefsåklagare, OCH, kunde inte bry mig mindre, förresten visste jag inte ens vad åklagare var för något.

Det var iallafall delar av överklassen vi träffade, en Göteborgare som tagit en sista minuten resa för att för att hans tjej hade lämnat honom och han hade inga pengar. En morsa med son, sonen var strax under vår ålder. Mamman var där som älskarinna och fick resan betald för sig och sonen, gubben som betalde hade även med sig sin FRU så dom fick träffas i smyg. Både morsan och grabben var med oss, kanske inte när vi festade loss som hårdast men annars. Det hände så galna grejer, fast det får bli skrivet någon annan gång någon annanstans.

Några veckor efter hemkomsten berättade min partner att den ena killen hade dött i en sprängningsolycka, han som var tillsammans med dottern till åklagaren, han sprängdes precis när vi kom hem. Dom var vilda på att festa, precis som om dom äntligen hade blivit utsläppta på grönbete för första gången, höll dom på med dynamit också.:confused: Fast det i själva verket var Lars Tingström som placerat ut en bombväska. Det finns en redig belöning på den som löser Palmemordet och det finns vissa som tror att lösningen fanns hos Tingström. Tingströms sista dagar i livet försöker åklagardotter bli hans assistent och man kan ju bara spekulera i varför.
Oj vad jag gled ifrån ämnet!



Det går nån timme sen kommer receptionisten, själv var jag helt slut mentalt efter all stress och tjafs. Då går han fram till skåpet som det brann i och tänder eld på elkablarna igen, jag vet inte om jag rusade fram till honom eller om jag frågade vad han höll på med, men han förklarade att det var en varmvattenberedaren, den måste brinna.

Sen började min första semester utomlands.:)

Jag vet att jag var skeptisk till den där lådan det brann i under några dagar, gas har man i husvagnar och inte i bostäder.
Det jag ville komma fram till, jag har inga bilder kvar och således kan jag inte bekräfta att detta är sant, precis som branden i kylskåpet.:D
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ja självklart! Det bör vara minst 4-8 meter mellan fordon på en parkering, ska någon behöva dö innan detta blir regel?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ännu en resultatlös debatt i HBK:confused::confused::confused:

Nej, det tycker inte jag. Att samtala om säkerhet är alltid bra. Alltför många säger "tänkte inte på det".

Men vad är vettigt, sunt förnuft och riskfritt?
Vilka variabler skall ingå i en riskanalys för husbilar?
Samma som fast förankrade husvagnar?
Samma som för båtar i gästhamn?
Samma som för...?

Absolut att alla inlägg leder till något gott. Allt är ju inte hugget i sten. Idag är problem med respekten av 4 meter. Klockan 23 när jag har somnat så backar det in en bil...

Kanske är det lättare att få respekt för 3 meter, med ändå en marginell riskökning för något som är osannolikt för husbilar?

Vem påvisar annat utifrån fakta?
Undrar Björn
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Varför inte låta dom som av erfarenhet vet bestämma vad som är rimligt. Det måste väl ändå vara klart för dom flesta att dom här äpplen eller päron jämförelse-debatterna inte leder någonstans.
Att samtala om säkerhet är bra men den som säger "tänkte inte på det" kan ju lika gärna ha hamnat i händerna på någon som saknar erfarenhet och kunskap.
Låt dom som vet vad dom snackar om bestämma över vår säkerhet utan att ifrågasätta allt.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tråden delar uppenbarligen upp medlemmarna i två läger. Det förefaller inte särskilt meningsfullt att ansluta sig till den ena eller andra sidan.
Om jag istället, för min egen del, ska försöka dra några slutsatser resonerar jag så här: Har åkt mycket i Tyskland, Frankrike och Italien. På väldigt många ställplatser är det trångt och det finns inga särskilt uppmarkerade platser. Med hänsyn till den marginella riskökning som tycks finnas mellan avstånden 3-4 meter skulle jag satsa på att ställa mig ca 3 meter från grannen , och därmed försöka undvika att någon klämmer in sig, som med säkerhet händer om jag står fyra meter ifrån.
 
Senast ändrad:
Toppen