• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet att finns flera här på Forumet som anser att jag har en alltför förstående, överslätande attityd gentemot campingplatser, campingägare och SCR.

Vidhåller att jag fortsatt har stor respekt för dessa företagare och förstår mycket väl att deras produkt främst är inriktade på familjer, husvagnar och längre stopp än vad vi gör.

Förstår också att man inte kan äventyra sitt priskoncept som är skräddarsytt för deras stora kundgrupp, husvagnen med familjen och det servicekoncept som de efterfrågar.

Vi som åker i husbil har ofta en annan familjesituation, andra intressen och resmönster, men vi växer och vi växer snabbt.......

Men vi är inte något likriktat homogent kollektiv, ja det skall vara det gråa håret i sådant fall. I övrigt vill vi olika saker, har olika prioriteringar, skilda intressen och olika syn på vad vi vill lägga pengarna på.

Igår tog vi husbilen och körde till Dalarna för att hämta en pryl som Carola inhandlat på Blocket. Vi tänkte övernatta först i Sundborn, men den där trista sandplanen där vi kunde stanna, ja den var verkligen trist. Gratis, men trist.

Vi åkte vidare till Borlänge, snurrade runt lite utan att finna ett trevligt ställe att slå läger vid. Åkte och kollade Mellsta Camping, som ligger relativt centralt.

Till vår stora förvåning så var det max 20% beläggning! I Dalarna 17 juli, mitt i högsäsong! Max 20%! Vem står för förlusten, Borlänges kommuninvånare, eller...?

Det var inte bara den låga beläggningen mitt i högsäsongen som slog mig, det var antalet husbilar. Det var säkert 60-70% husbilar som belade tomterna. Alltså det var vi husbilar som utgjorde majoriteten i det här fallet och det kanske håller på att bli så på flera campingar runt om i Sverige.

Däremot verkade inte ledningen för campingen ha registrerat det, utan det var fortsatt en familjecamping, med glassförsäljning, minigolf, cykelbana för barn och andra barnaktiviteter.

För oss lite äldre, vi som åkte husbil fanns det förstås restaurangen, som hade den imponerande menyn med tre varianter av hamburgare för 129 kr/st och en XL hamburgare för 179 kr. Men kvällens middagstips var bakad potatis för 99 kr. Sen fanns det inte mera på deras meny..... Ja, det var helt tomt i restaurangen och i det här fallet berodde det inte på oss husbilsåkare och oviljan att spendera våra surt förvärvade pengar.

Nej, här verkar man inte ha noterat vilka gäster man har och tagit sig en funderare på hur man skulle skapa en produkt som vi efterfrågar och kanske till och med villiga att betala för.

Priset för natten var 325 kr vilket vi tycker var helt ok eftersom det var lugnt, tyst, vackert, lite folk och fina serviceinrättningar.

Nej, Mellsta Camping i Borlänge kommer troligen aldrig att vinna titeln "Sveriges dyraste camping".

Men så körde vi hemåt och passerade Furuvik och kom att tänka på att vi kollade den nya Havscampingen förra året och svimmade nästan när vi fick höra priset i reeceptionen. Den trevliga resceptionisten berättade att om vi ville stanna över natten så var det till det facila priset av 625 kr/natten för husbilen.

Nu stannade vi inte, utan körde hem och kollade på nätet vad det skulle kosta att åka dit imorgon onsdag och stanna till torsdag;

Boka boende – Furuvik

Det kostar alltså 1745 kr/natt för havsnära och bara 1695 kr/natt om vi accepterar lite längre bak mot skogen.

Undrar om de har några gäster, Carola tror att det är fullt av husbilar.... ja, det skulle inte förvåna mig och i sådant fall gör de rätt!

Men vem kan slå de här priserna?

TommyD

Edit: Tack Toper! Läste hemsidan lite noggrannare och ser nu att entréerna var inkluderade. Klumpigt, skyller på den sena timmen.

Skall kolla upp vad enbart campingplatsen kostar när receptionen har öppnat och korrigera min text.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Citat från deras hemsida:

"När du bokar en elplats ingår Furuvikspaketet med två dagars entré till Furuviksparken."

Och det gäller för 2 vuxna och 2 barn som jag uppfattar det och dessa biljetter kostar då 1752:- om man köper dom styckvis. Så då blev det ju helt plötsligt billigt. :spinny:

Så det är väl lite mer än bara camping man får.

/Toper
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

I så fall blir det ju ett ockerpris om man inte haft för avsikt att besöka parken utan bara övernatta. I det fallet så blir ju hotell med frukost billigare.

Bennie
 
F

F.d. 51112

Guest
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Tror faktiskt att det är så att du inte kan bo på campingen utan att betala för entré till parken. Har varit så tidigare i alla fall.

Stämmer att man inte kan boka bara camping när vi ringde och fråga! Ganska tråkigt för oss som har säsongskort och skulle vilja bo på campingen över en helg, då är det helt plötsligt Sveriges dyrast camping!?

//Stefan
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

På Ugglarps Camping utanför Falkenberg kostar det 420 kr/natt. Bokar man på nätet måste minst 3 nätter bokas. Inte många husbilar kan noteras och campingen var inte fullbelagd.
Lars
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Vi tycker att first camp Malmö är för dyr ställplats för husbil kostar 400:- natten.Men jag måste berömma prissättningen hos Falsterbo resort 400:- för campingtomt & 220:- för ställplats husbil i juli månad & det finns 28 st.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Att övernatta en natt med husbil på Apevikens camping (vid Varberg) kostar mellan 490 - 520 kr beroende på vilken plats man får.

Det är dock liten risk att det finns några platser då denna camping oftast är bokad långt i förväg.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Här kommer en pudel.

Spa2..png

Vår egen lilla toypudel Mira får illustrera min egen "pudel" vad beträffar priserna på Furuvik.

Det var en miss av mig, såg inte att det innehöll entrébiljetter när jag gjorde min fakebokning, med ankomst idag och en natt.

Nu efter 19 minuter i telefonkö, kan jag bekräfta vad "4JO" och "Stefan 33333" redan skrivit, att det inte går att bo på Furuviks Havscamping om man inte samtidigt betalar för samma antal entrébiljetter, som det är personer i bilen.

Det betyder att om Carola och jag får för oss senare idag att åka och sova över i Furuvik så kommer det att kosta oss 1.169 kr.

Vi kommer självklart inte att få för oss det! Nej, vi sticker istället i eftermiddag till Axmar Brygga, äter middag på krogen och övernattar billigt på deras ställplats.

En liten pudel blev det i alla fall, men jag undrar om någon kan komma fram med en camping i Sverige som är dyrare?

TommyD
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

First Camp Åhus. 390 kronor utan eller.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Espeviks camping utanför Varberg tar 480kr/dygn med el. Och de är inte ens SCR. Det finns alltid plats och trots att jag inte legat på Apelviken så tror jag att man får valuta för de pengarna där, jämfört med den ganska sunkiga Espevik.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Här kommer en pudel.

Visa bilaga 127073

Vår egen lilla toypudel Mira får illustrera min egen "pudel" vad beträffar priserna på Furuvik.

Det var en miss av mig, såg inte att det innehöll entrébiljetter när jag gjorde min fakebokning, med ankomst idag och en natt.

Nu efter 19 minuter i telefonkö, kan jag bekräfta vad "4JO" och "Stefan 33333" redan skrivit, att det inte går att bo på Furuviks Havscamping om man inte samtidigt betalar för samma antal entrébiljetter, som det är personer i bilen.

Det betyder att om Carola och jag får för oss senare idag att åka och sova över i Furuvik så kommer det att kosta oss 1.169 kr.

Vi kommer självklart inte att få för oss det! Nej, vi sticker istället i eftermiddag till Axmar Brygga, äter middag på krogen och övernattar billigt på deras ställplats.

En liten pudel blev det i alla fall, men jag undrar om någon kan komma fram med en camping i Sverige som är dyrare?

TommyD
Hej T&C. På Axmars brygga fick vi en otroligt god hjortstek för något år sedan, trots att det är en utsökt fiskrestaurang.

Hälsningar Sanddammaren
 

Göran&Maritha

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Borås
HBK-Nr
4043
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

High Chaparall, husbil > 8m ink ström 450,00 kr/natt under jun-aug, ej fria duschar.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Vi är förtjusta i de gamla halvsunkiga campingarna i Hälsingland. I år har vi stått i Delsbo och Dellenbaden i Bjuråker. Båda kostar 220:- ink el. Kvalar förstås inte in bland de dyrare, men för oss är de perfekta. Bra avstånd från Norrtälje för ett par dagars utflykt. Finns många liknande campingar på landsbygden i södra Norrland. Den dyraste vi stått på var Borstahusens camping i Landskrona. 550:- 2016.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Spelar väl ingen roll vad det kostar. Vi HBK:are nedlåter väl oss inte till att tillbringa tid i "campingträsket".

OBS "campingträsket" är inte min inställning till campingar men det har torgförts i forumet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Spelar väl ingen roll vad det kostar. Vi HBK:are nedlåter väl oss inte till att tillbringa tid i "campingträsket".

OBS "campingträsket" är inte min inställning till campingar men det har torgförts i forumet.

Men du menar att som HBK medlem måste man ha din inställning eller? Tror du generaliserar grovt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Synd att du vill odla benämningen "campingträsket" vidare. Jag tycker det låter nedvärderande.

Bättre att tala om campingar i positiva ordalag och peka på alla fördelar campingarna har: hoppborgar, restauranger, lekplatser för stora och små, servicehus osv, osv. Att det kostar en slant att bo där höjer ju bara statusen på nyttjarna.

Med positiva attityder gentemot campingar så kanske fler tar in på campingar. Då blir det förhoppningsvis fler platser för oss som vill nattparkera på andra platser.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Daftö camping 590kr men då kan man bada i polen o fria duchar och 140kr att gå in på leklandet, surt sa räven,håkan
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Vem får titeln Sveriges dyraste camping för husbil?

Synd att du vill odla benämningen "campingträsket" vidare. Jag tycker det låter nedvärderande.

Bättre att tala om campingar i positiva ordalag och peka på alla fördelar campingarna har: hoppborgar, restauranger, lekplatser för stora och små, servicehus osv, osv. Att det kostar en slant att bo där höjer ju bara statusen på nyttjarna.

Med positiva attityder gentemot campingar så kanske fler tar in på campingar. Då blir det förhoppningsvis fler platser för oss som vill nattparkera på andra platser.

Lite så är det Michael De som köper husbil idag kanske har en annan tanke. :)
 
Toppen