• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Faste gasflasker til fyldning

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har været ved at løbe tør for gas, så nu overvejer jeg en løsning med fast flaske til fyldning af LPG rundt i Europa.

Der er ikke plads under vognen til en fast tank, så jeg har kigget på aluminiumsflasker, udvendig påfyldnings studs og gasfilter, hvor vægten er næsten identisk med mine Prima Light flasker.

Nu er jeg kommet lidt i tvivl, om jeg skal vælge 2 fyldeflasker, eller kun en fyldeflaske sammen med den ene Prima Light flaske. Jeg har Duocontrol monteret, som selv styrer at skifte, når en flaske er tom.

Jeg kan se en fordel ved 2 fastmonterede fyldeflasker, når jeg kører ude i Europa, men jeg kører jo også lidt i Danmark, hvor der kun er 4 LPG stationer, der alle ligger i det vestlige Danmark, men det er jo der, jeg bor. Og der er jo ikke så langt til grænsen heller.

Nu vil jeg så gerne høre lidt fra Jer, som kører med fyldeflasker:

Har I en eller to flasker?

Hvad er fordele og ulemper ved den løsning I har valgt?

På forhånd tak for hjælpen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Vi valde två tankflaskor för att det är enkelt och täcker vårt behov av gas, även när vi färdas i Norrland där det är glest mellan LPG-stationerna. Men vi åker inte norrut på vintern så gaskonsumtionen blir inte så stor, bara varmvatten, kyl samt spis/ugn.

Att ha en tankflaska och en bytesflaska kan vara praktiskt i vissa fall men har också sina nackdelar (anser jag). Jag utgår då från att det är tankflaskan som är huvudflaska och bytesflaskan då bara används när tankflaskan blivit tom och i väntan på att den kan fyllas. Det blir kanske inte så stor åtgång på gas vid de tillfällena men hur många gånger sker det och hur mycket gas används varje gång. Till slut tar även utbytesflaskan slut och det sker antagligen vid sämsta tänkbara tillfälle (enligt Murphys lag). Alternativt måste bytesflaskan vägas då och då för att få ett hum om när det är risk att bytesflaskan blir tom nästa gång tankflaskan är slut och gasomkopplaren slagit över till reserven. Bökig hantering tycker jag så därför blev det två tankflaskor.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Hej
Vi bytte till ett LPG system för många år sedan. Vid köpet så önskade jag två flaskor men säljaren föreslog att börja med endast en flaska. Det var helt rätt, vi är mycket nöjda.

När vi är söderut så är det lätt att fylla LPG, då har vi prio på LPG flaskan.
Då är vår svenska PA11 reserv.

När vi är till fjälls är det ont om LPG stationer, då har vi prio på PA11an och reservtuber i garaget. Då är LPG flaskan reserv. Det funkar perfekt för oss.

Nyligen kompletterade vi med en nivåmätare till LPG flaskan inne i bodelen, den är vi mycket nöjda med, hälsar Björn
 

Bilagor

  • 56940B07-C7F7-4A48-B2D5-55D550E9B65B-2395-00000289462CC8B9.jpeg
    56940B07-C7F7-4A48-B2D5-55D550E9B65B-2395-00000289462CC8B9.jpeg
    10,2 KB · Visningar: 957

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Vi har en LPG flaska och en vanlig. i 99% av fallen räcker LPG flaskan och den andra används bara någon dag innan vi fyller på LPG.
Vis längre utlandsvistelse hyr vi en flaska i ex Spanien eller Portugal och ersätter den vanliga flaskan med den.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Hej
Vi bytte till ett LPG system för många år sedan. Vid köpet så önskade jag två flaskor men säljaren föreslog att börja med endast en flaska. Det var helt rätt, vi är mycket nöjda.

När vi är söderut så är det lätt att fylla LPG, då har vi prio på LPG flaskan.
Då är vår svenska PA11 reserv.

När vi är till fjälls är det ont om LPG stationer, då har vi prio på PA11an och reservtuber i garaget. Då är LPG flaskan reserv. Det funkar perfekt för oss.

Nyligen kompletterade vi med en nivåmätare till LPG flaskan inne i bodelen, den är vi mycket nöjda med, hälsar Björn

Har ni Duocontrol eller skiftar flaska manuellt? Gasfilter?

//Jan
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Innan du hade nivåmätaren hur höll du då koll på att Duocontrollen inte hade skiftat flaska? Öppnade dörren till flaskutrymmet dagligen och kollade? Jag är lite rädd att missa den automatiska skiftningen och köra tomt i båda flaskorna.

Om jag måste ut mitt i natten och ösregn för att skifta flaska manuellt, så lär jag inte glömma att den ena flaskan har blivit tom. Fast det vore trevligt att slippa det. :spinny:

//Jan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Innan du hade nivåmätaren hur höll du då koll på att Duocontrollen inte hade skiftat flaska? Öppnade dörren till flaskutrymmet dagligen och kollade? Jag är lite rädd att missa den automatiska skiftningen och köra tomt i båda flaskorna.
Om jag måste ut mitt i natten och ösregn för att skifta flaska manuellt, så lär jag inte glömma att den ena flaskan har blivit tom. Fast det vore trevligt att slippa det. :spinny: //Jan

Jo, gasoldörren var en svängdörr... det var ett evigt kollande på flaskans mätare. Men nu har vi även en flaskkontroll i Aldepanelen, dock visar den bara full eller tom tub (visning av Duocontrollen). Så mätaren för LPG flaskans nivå är suverän, hälsar Björn
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Hej
Vi bytte till ett LPG system för många år sedan. Vid köpet så önskade jag två flaskor men säljaren föreslog att börja med endast en flaska. Det var helt rätt, vi är mycket nöjda.

När vi är söderut så är det lätt att fylla LPG, då har vi prio på LPG flaskan.
Då är vår svenska PA11 reserv.

När vi är till fjälls är det ont om LPG stationer, då har vi prio på PA11an och reservtuber i garaget. Då är LPG flaskan reserv. Det funkar perfekt för oss.

Nyligen kompletterade vi med en nivåmätare till LPG flaskan inne i bodelen, den är vi mycket nöjda med, hälsar Björn

Var har du köpt nivåmätaren?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Jag är inne på motsvarande upplägg som flera andra i den här tråden.
  • Ersätta den ena "utbytesflaskan" med en Alugas tankflaska med yttre påfyllning.
  • Installera en Duocontrol.
  • Installera två gasolfilter.
Krocksensor och slangavbrottsventil har jag nu men det behövs väl en till av varje om man har Duocontrol?

Det här vill jag inte pyssla med själv utan låta ett proffs fixa. Det finns ju normer och bestämmelser runt detta och det har jag ingen koll på.

Däremot att montera fjärravläsning av Duocontrollen och nivåavläsning av tankflaskan kan väl inte vara så märkvärdigt? Jag är trots allt ingenjör.

//Jan
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Krocksensor och slangavbrottsventil har jag nu men det behövs väl en till av varje om man har Duocontrol?

Det här vill jag inte pyssla med själv utan låta ett proffs fixa. Det finns ju normer och bestämmelser runt detta och det har jag ingen koll på.

//Jan

Ja. Med Duocontrol skal du bruge en krocksensor og slangbrottsventil til hver flaske.

Helt enig. Dette er arbejde for fagfolk med ret uddannelse.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Testade första året meden påfyllningsflaskaoch en för utbyte... Det blev också bara ett år, sen två påfyllningsflaskor och det har vi inte ångrat. Har provat vintersäsong i Sverige och övervintring i Spanien o Portugal, fungerar för oss oavsett alternativ... Mycket nöjda, har köpt hos Folke (Kambler) i HBK, Falkenberg med mycket bra service och hjälp vid köp och installation...
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Jag skulle också gärna ha två fasta flaskor men i den landsända som kallas Norrland och som omfattar mer än hälften av Sveriges areal så finns det bara två platser att fylla på. I varje fall om vi ska tro vår egen hemsida.

//Jan
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Nu blir jag lite förbryllad:

Så här står det i Trumas monteringsanvisning för Duocontrol:

För fordon av årsmodell 01/2007 och senare föreskrivs ett
säkerhetslås för uppvärmning under färd enligt direktiv
2001/56/EG om värmesystem för motorfordon och släpvagnar
till dessa fordon. Enligt detta direktiv måste gasflaskorna
vara stängda under färd när DuoControl används. Bifogade
klistermärken måste sättas upp i flaskskåpet och i närheten av
manöverdelen för gasolvärmeanläggningen.
För fordon av årsmodell 01/2007 och senare, där uppvärmning
behövs även under färd, levererar Truma gastrycksregulatorn
SecuMotion och omkopplingsventilen DuoComfort. Kontakta
återförsäljaren för hjälp med detta.


Se här: https://www.truma.com/downloadcenter/duocontrol_installation_instruction_s.pdf

Jag vill kunna fortsätta att köra med flaskorna öppna, så är det tydligen DuoComfort och inte DuoControl, som jag ska ha.

//Jan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har valt en 14kg med utvändig påfyllning, har gasfilter men ingen duocontrol,använder tankflaskan 90% av tiden har endast PA11 som reserv.
Monteringen klara man själv om man är någorlunda händig, se till att provtrycka anläggningen efter montage.
 

Bilagor

  • IMG_0326.JPG
    IMG_0326.JPG
    1,2 MB · Visningar: 21

knaus2008

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17399
Medlemskap
2024
Sv: Re: Faste gasflasker til fyldning

Har valt en 14kg med utvändig påfyllning, har gasfilter men ingen duocontrol,använder tankflaskan 90% av tiden har endast PA11 som reserv.
Monteringen klara man själv om man är någorlunda händig, se till att provtrycka anläggningen efter montage.

Är det lag på utvändig påfyllning?
 
Toppen