• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Faste gasflasker til fyldning

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har været ved at løbe tør for gas, så nu overvejer jeg en løsning med fast flaske til fyldning af LPG rundt i Europa.

Der er ikke plads under vognen til en fast tank, så jeg har kigget på aluminiumsflasker, udvendig påfyldnings studs og gasfilter, hvor vægten er næsten identisk med mine Prima Light flasker.

Nu er jeg kommet lidt i tvivl, om jeg skal vælge 2 fyldeflasker, eller kun en fyldeflaske sammen med den ene Prima Light flaske. Jeg har Duocontrol monteret, som selv styrer at skifte, når en flaske er tom.

Jeg kan se en fordel ved 2 fastmonterede fyldeflasker, når jeg kører ude i Europa, men jeg kører jo også lidt i Danmark, hvor der kun er 4 LPG stationer, der alle ligger i det vestlige Danmark, men det er jo der, jeg bor. Og der er jo ikke så langt til grænsen heller.

Nu vil jeg så gerne høre lidt fra Jer, som kører med fyldeflasker:

Har I en eller to flasker?

Hvad er fordele og ulemper ved den løsning I har valgt?

På forhånd tak for hjælpen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Så er der monteret 2 faste gasflasker med en indvendig fyldestuds, der fylder begge flasker på en gang. I toppen af flaskerne sidder en måler, der fortæller, hvor meget gas, der er tilbage i flasken. På grund af den trange plads, har jeg købt et teleskopspejl så jeg med en lommelygte kan aflæse målerne.

Samtidig er monteret 2 gasfiltre.

I forvejen var der installeret Duokontrol med Crashsensorer, som er bibeholdt.

Fyldestudsen er messingdimsen for oven, og de 2 blanke gasfilter hænger lodret på hver side af DuoControlen.

Da jeg hentede bilen, skulle der selvfølgelig lidt LPG på, så vi havde lidt til at starte køleskabet forud for vor næste tur. Og jeg ville jo også gerne prøve, hvordan det skulle foregå. Jeg kørte derfor til den nærmeste station med LPG i Middelfart. Meget fin service med hjælp til at fylde, da jeg jo af gode grunde ikke havde prøvet det før. Men måleren viste, at der ikke kom gas på tankene. På trods af flere forsøg kom der kun 0,4 liter på. De 2 faste flasker blev dog meget kolde. Og ja, vi undersøgte, om der var mere gas i den store tank ved standeren.

En telefonopringning til montøren i Hedensted gav ikke noget resultat, men vi blev enige om, at jeg skulle køre til den næstnærmeste LPG tank i Jels. Her blev standeren nulstillet både på kronebeløb og på liter. Niels gav god hjælp med fyldning. Men det var kun centiliterhjulet, der løb rundt - ikke literhjulet eller tiliterhjulet. Nå men vi talte 29 omgange og det betalte jeg for.

Vel hjemkommet skulle jeg tjekke målerne på de faste tanke med et spejl, og det viste, at de 2 flasker var næste fulde, og det burde de jo ikke kunne med 29,4 liter. Der går næsten 2 liter på et kg og det burde jo kræve 43 liter til at fylde. Mærkeligt.

Nå men, næste påfyldning bliver i Tyskland. Så må vi se, om de har bedre materiel på deres gasstandere dernede.
 

Bilagor

  • 20170827_124435.jpg
    20170827_124435.jpg
    3,6 MB · Visningar: 15
  • 20170827_124534.jpg
    20170827_124534.jpg
    4,1 MB · Visningar: 17

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Kan det være så enkelt at installatøren har fyllt tankene før du hentet bilen, det er en egen procedure første gangen en fyller en tank for å evakuere luften som er i tanken. Hvis en ikke har den rette utrustning så kan en fylle litt før det er stopp og forbruke dette før en får til en riktig fylling. Mens det er igjen luft i tanken brenner det noe annerledes enn det vil senere.

Første gang jeg installerte tankflasker benyttet jeg løsningen uten evakuering, og jeg mener å huske at det tok et par fyllinger før det ble riktig. Neste gang hos Wyhnen i Viersen evakuerte de luften og fyllte tanken full med en gang.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Installatøren har ikke gaspåfyldning, så han har helt sikkert IKKE kommet gas i tanken.

Jeg har prøvet at tænde for gasapparaterne (spisen?) og de brænder helt som de plejer. Jeg kan høre at køleskab kører fint på gas, og jeg kan høre at vandvarmeren kører fint på gas.

Så nu må vi bare afvente næste påfyldning. Specifikationen fortæller, at der er en flyder i flaskerne, der stopper påfyldning ved 80%

Jeg forstår ikke helt, hvordan en udluftning af vanlig luft skulle kunne virke. En eventuel ventil ville jo kunne give gasudslip, og det er vel ikke så godt.

Hvordan kommer vanlig luft i tankene ud? Gennem gasforbrugerne? Og dermed en uren flamme i starten? Men vanlig luft er vel tungere end gasdampene og skulle vel derfor have svært ved at komme ovenud af tankene.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Det brenner med noe mindre flamme, men med tankflasker er det ikke stor forskjell. utluftingen av den store tanken ble utført med en flyttbar tank og spesial kobling. Etter noe tid dette ble koblet fra og tanken ble fylt normalt, det var lite gass som ble fylt fra den flyttbare tanken. Tror det hovedsakelig var litt gass inn og luft tilbake til den flyttbare.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Luften kommer in vid tillverkningen av flaskorna. Jag blev rekommenderad att vid första påfyllningen bara fylla en liter, öppna ventilen och släppa ut luften sedan vända flaskan upp och ned och släppa ut och lite flytande propan.
Då försvinner också eventuellt skräp som finns i flaskan från tillverkningen.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Fasta gasolflaskor

Hej jag funderat på att montera gasolflaskor med utvändigt fyllning och är fundersam om man ska en eller två flaskor kopplade,hur har ni de för och nackdelar med en eller två.
Önskar lite tips tack på förhand.
Berra
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Fasta gasolflaskor

Vi har två flaskor kopplade men då vi har dieselvärmare går det åt väldigt lite gasol så att stänga kranen på ”flaska 2” är inte helt fel.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Fasta gasolflaskor

Jag er möget tilfres med dem Har 2 flasker og udventi påfylning Har kört
i S .N . FL .DK . Tyskl. F - SP. PO. Marokko. med dem uden problemer
:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Fasta gasolflaskor

Vad jag förstår är det glest med fyllningsplatser norr om "Dalälven". Det kan bli behov att byta gasflaska och då skulle en fast tank + en utbytbar flaska vara bästa lösningen.

Ja i Sverige är det glest mellan tankställen och norr om Falun är det väldigt få. Söderöver i Europa däremot är det så tätt mellan stationerna så man klarar sig med en där också. Så bästa alternativet är alltså en av varje.
Det finns en app myLPG.eu där man ser alla tankställen.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Så er der monteret 2 faste gasflasker med en indvendig fyldestuds, der fylder begge flasker på en gang. I toppen af flaskerne sidder en måler, der fortæller, hvor meget gas, der er tilbage i flasken. På grund af den trange plads, har jeg købt et teleskopspejl så jeg med en lommelygte kan aflæse målerne.

Samtidig er monteret 2 gasfiltre.

I forvejen var der installeret Duokontrol med Crashsensorer, som er bibeholdt.

Fyldestudsen er messingdimsen for oven, og de 2 blanke gasfilter hænger lodret på hver side af DuoControlen.

Da jeg hentede bilen, skulle der selvfølgelig lidt LPG på, så vi havde lidt til at starte køleskabet forud for vor næste tur. Og jeg ville jo også gerne prøve, hvordan det skulle foregå. Jeg kørte derfor til den nærmeste station med LPG i Middelfart. Meget fin service med hjælp til at fylde, da jeg jo af gode grunde ikke havde prøvet det før. Men måleren viste, at der ikke kom gas på tankene. På trods af flere forsøg kom der kun 0,4 liter på. De 2 faste flasker blev dog meget kolde. Og ja, vi undersøgte, om der var mere gas i den store tank ved standeren.

En telefonopringning til montøren i Hedensted gav ikke noget resultat, men vi blev enige om, at jeg skulle køre til den næstnærmeste LPG tank i Jels. Her blev standeren nulstillet både på kronebeløb og på liter. Niels gav god hjælp med fyldning. Men det var kun centiliterhjulet, der løb rundt - ikke literhjulet eller tiliterhjulet. Nå men vi talte 29 omgange og det betalte jeg for.

Vel hjemkommet skulle jeg tjekke målerne på de faste tanke med et spejl, og det viste, at de 2 flasker var næste fulde, og det burde de jo ikke kunne med 29,4 liter. Der går næsten 2 liter på et kg og det burde jo kræve 43 liter til at fylde. Mærkeligt.

Nå men, næste påfyldning bliver i Tyskland. Så må vi se, om de har bedre materiel på deres gasstandere dernede.

Bare til orientering:

Efter en tur rundt i Alsace og langs Mosel tankede jeg på vejen hjem gas lige ved den dansk/tyske grænse.

Ingen problemer overhovedet. Flaskerne tog fint mod gassen, og måleren kørte Ok og viste de liter, der kom på. Påfyldning slog selv fra og måleren på begge flasker viste helt fuld.

Det må have været de 2 danske tankstationer, der har gammelt og slidt udstyr, men da LPG i Danmark er dyrt, så kommer jeg jo nok ikke det igen :wink:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Faste gasflasker til fyldning

Det är bara att hoppas att utbyggnaden av ”lösfyllningsplatser” byggs ut. Vi är hopplöst efter Europa i detta avseende. Installerande en Alugas-tank i våras och har upplevt detta mycket bekvämt. Dyrt, javisst, men när vi åker ner i Europa behöver vi inte bekymra oss mer över att fylla gas. I och med att vi bor hyfsat nära en fyllningsanläggning (Preem Järnbrott i Göteborg), startar vi alltid med fylld tank, känns tryggt. För övrigt, vi har en Alugas-tank och en vanlig P11:a, bara för resor när vi åket norrut i Sverige. Ser fram mot en framtid när vi fyller gas samtidigt som vi fyller drivmedel till bilen. Ha det bra därute.
 
Toppen