Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Gasolförsörjning
Gasolförsörjning Gasol med kringliggande apparater och frågor runt detta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Re: Faste gasflasker til fyldning
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Knivsta
Re: Faste gasflasker til fyldning - 2017-08-12, 20:40

Nej inte i Sverige ,men man kan få problem att fylla i vissa länder tex Frankrike Italien.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Faste gasflasker til fyldning
Gammal
HBK Referensgrupp

Kaehne4363s avatar

Hemvist: Danmark
Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-08-27, 13:16

Så er der monteret 2 faste gasflasker med en indvendig fyldestuds, der fylder begge flasker på en gang. I toppen af flaskerne sidder en måler, der fortæller, hvor meget gas, der er tilbage i flasken. På grund af den trange plads, har jeg købt et teleskopspejl så jeg med en lommelygte kan aflæse målerne.

Samtidig er monteret 2 gasfiltre.

I forvejen var der installeret Duokontrol med Crashsensorer, som er bibeholdt.

Fyldestudsen er messingdimsen for oven, og de 2 blanke gasfilter hænger lodret på hver side af DuoControlen.

Da jeg hentede bilen, skulle der selvfølgelig lidt LPG på, så vi havde lidt til at starte køleskabet forud for vor næste tur. Og jeg ville jo også gerne prøve, hvordan det skulle foregå. Jeg kørte derfor til den nærmeste station med LPG i Middelfart. Meget fin service med hjælp til at fylde, da jeg jo af gode grunde ikke havde prøvet det før. Men måleren viste, at der ikke kom gas på tankene. På trods af flere forsøg kom der kun 0,4 liter på. De 2 faste flasker blev dog meget kolde. Og ja, vi undersøgte, om der var mere gas i den store tank ved standeren.

En telefonopringning til montøren i Hedensted gav ikke noget resultat, men vi blev enige om, at jeg skulle køre til den næstnærmeste LPG tank i Jels. Her blev standeren nulstillet både på kronebeløb og på liter. Niels gav god hjælp med fyldning. Men det var kun centiliterhjulet, der løb rundt - ikke literhjulet eller tiliterhjulet. Nå men vi talte 29 omgange og det betalte jeg for.

Vel hjemkommet skulle jeg tjekke målerne på de faste tanke med et spejl, og det viste, at de 2 flasker var næste fulde, og det burde de jo ikke kunne med 29,4 liter. Der går næsten 2 liter på et kg og det burde jo kræve 43 liter til at fylde. Mærkeligt.

Nå men, næste påfyldning bliver i Tyskland. Så må vi se, om de har bedre materiel på deres gasstandere dernede.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20170827_124435.jpg (3,56 MB, 7 visningar)
Filtyp: jpg 20170827_124534.jpg (4,12 MB, 9 visningar)

Kaehne4363

Följande 2 användare säger Tack till Kaehne4363 för detta inlägg:
Lundsholm (2017-08-28), Sjöberg (2017-08-27)
Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Hemvist: Australien
Ålder: 69
Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-08-28, 02:45

Kan det være så enkelt at installatøren har fyllt tankene før du hentet bilen, det er en egen procedure første gangen en fyller en tank for å evakuere luften som er i tanken. Hvis en ikke har den rette utrustning så kan en fylle litt før det er stopp og forbruke dette før en får til en riktig fylling. Mens det er igjen luft i tanken brenner det noe annerledes enn det vil senere.

Første gang jeg installerte tankflasker benyttet jeg løsningen uten evakuering, og jeg mener å huske at det tok et par fyllinger før det ble riktig. Neste gang hos Wyhnen i Viersen evakuerte de luften og fyllte tanken full med en gang.

Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

Följande Tackar Knut för detta inlägg:
Lundsholm (2017-08-28)
Gammal
HBK Referensgrupp

Kaehne4363s avatar

Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-08-28, 10:18

Installatøren har ikke gaspåfyldning, så han har helt sikkert IKKE kommet gas i tanken.

Jeg har prøvet at tænde for gasapparaterne (spisen?) og de brænder helt som de plejer. Jeg kan høre at køleskab kører fint på gas, og jeg kan høre at vandvarmeren kører fint på gas.

Så nu må vi bare afvente næste påfyldning. Specifikationen fortæller, at der er en flyder i flaskerne, der stopper påfyldning ved 80%

Jeg forstår ikke helt, hvordan en udluftning af vanlig luft skulle kunne virke. En eventuel ventil ville jo kunne give gasudslip, og det er vel ikke så godt.

Hvordan kommer vanlig luft i tankene ud? Gennem gasforbrugerne? Og dermed en uren flamme i starten? Men vanlig luft er vel tungere end gasdampene og skulle vel derfor have svært ved at komme ovenud af tankene.

Kaehne4363

Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Hemvist: Australien
Ålder: 69
Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-08-28, 11:41

Det brenner med noe mindre flamme, men med tankflasker er det ikke stor forskjell. utluftingen av den store tanken ble utført med en flyttbar tank og spesial kobling. Etter noe tid dette ble koblet fra og tanken ble fylt normalt, det var lite gass som ble fylt fra den flyttbare tanken. Tror det hovedsakelig var litt gass inn og luft tilbake til den flyttbare.

Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

Gammal
HBK Medlem

Wizards avatar

Hemvist: Mark
Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-08-28, 11:45

Luften kommer in vid tillverkningen av flaskorna. Jag blev rekommenderad att vid första påfyllningen bara fylla en liter, öppna ventilen och släppa ut luften sedan vända flaskan upp och ned och släppa ut och lite flytande propan.
Då försvinner också eventuellt skräp som finns i flaskan från tillverkningen.

//W
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again

Willie Nelson

Följande Tackar Wizard för detta inlägg:
Labic (2017-08-29)
Fasta gasolflaskor
Gammal
HBK Medlem

Berras avatar

Hemvist: Ängelholm
Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 10:38

Hej jag funderat på att montera gasolflaskor med utvändigt fyllning och är fundersam om man ska en eller två flaskor kopplade,hur har ni de för och nackdelar med en eller två.
Önskar lite tips tack på förhand.
Berra

Sv: Fasta gasolflaskor
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Sala
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 10:42

Vi har två flaskor kopplade men då vi har dieselvärmare går det åt väldigt lite gasol så att stänga kranen på ”flaska 2” är inte helt fel.

Gammal
HBK Medlem

Juhani & Leilas avatar

Hemvist: Storfors
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 10:48

Vad jag förstår är det glest med fyllningsplatser norr om "Dalälven". Det kan bli behov att byta gasflaska och då skulle en fast tank (typ Alugas flaska) + en utbytbar flaska vara bästa lösningen.

Följande 3 användare säger Tack till Juhani & Leila för detta inlägg:
GöranH (2017-10-12), Lenima (2017-10-12), Mcthomas (2017-11-01)
Gammal
HBK Medlem

Oskar-543s avatar

Hemvist: Älmhult
Ålder: 84
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 10:50

Jag er möget tilfres med dem Har 2 flasker og udventi påfylning Har kört
i S .N . FL .DK . Tyskl. F - SP. PO. Marokko. med dem uden problemer

Ruth & Erik 543

Senast redigerad av Oskar-543 den 2017-10-12 klockan 11:05.

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Vadstena
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 10:51

Många har plats för en utbytesflaska tex. en Spansk när man ligger still längre perioder och inte kommer åt att tanka Lpg.

Lasse

Gammal
HBK Medlem

Lenimas avatar

Hemvist: Västerås
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 10:54

Citat:
Ursprungligen postat av Juhani & Leila Visa inlägg
Vad jag förstår är det glest med fyllningsplatser norr om "Dalälven". Det kan bli behov att byta gasflaska och då skulle en fast tank + en utbytbar flaska vara bästa lösningen.
Ja i Sverige är det glest mellan tankställen och norr om Falun är det väldigt få. Söderöver i Europa däremot är det så tätt mellan stationerna så man klarar sig med en där också. Så bästa alternativet är alltså en av varje.
Det finns en app myLPG.eu där man ser alla tankställen.

Gammal
HBK Medlem

Gittan & Jojjes avatar

Hemvist: Helsingborg
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 12:10

Vi har en fast flaska, i Sverige har vi en lös Svensk flaska med oss,
när vi skall till Spanien/Portugal byter vi till en Repsol (Spansk) flaska.

Jojje

Följande 2 användare säger Tack till Gittan & Jojje för detta inlägg:
Sanddammaren (2017-10-12), ThomasA (2017-10-13)
Gammal
HBK Referensgrupp

Kaehne4363s avatar

Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-10-12, 14:06

Citat:
Ursprungligen postat av Kaehne4363 Visa inlägg
Så er der monteret 2 faste gasflasker med en indvendig fyldestuds, der fylder begge flasker på en gang. I toppen af flaskerne sidder en måler, der fortæller, hvor meget gas, der er tilbage i flasken. På grund af den trange plads, har jeg købt et teleskopspejl så jeg med en lommelygte kan aflæse målerne.

Samtidig er monteret 2 gasfiltre.

I forvejen var der installeret Duokontrol med Crashsensorer, som er bibeholdt.

Fyldestudsen er messingdimsen for oven, og de 2 blanke gasfilter hænger lodret på hver side af DuoControlen.

Da jeg hentede bilen, skulle der selvfølgelig lidt LPG på, så vi havde lidt til at starte køleskabet forud for vor næste tur. Og jeg ville jo også gerne prøve, hvordan det skulle foregå. Jeg kørte derfor til den nærmeste station med LPG i Middelfart. Meget fin service med hjælp til at fylde, da jeg jo af gode grunde ikke havde prøvet det før. Men måleren viste, at der ikke kom gas på tankene. På trods af flere forsøg kom der kun 0,4 liter på. De 2 faste flasker blev dog meget kolde. Og ja, vi undersøgte, om der var mere gas i den store tank ved standeren.

En telefonopringning til montøren i Hedensted gav ikke noget resultat, men vi blev enige om, at jeg skulle køre til den næstnærmeste LPG tank i Jels. Her blev standeren nulstillet både på kronebeløb og på liter. Niels gav god hjælp med fyldning. Men det var kun centiliterhjulet, der løb rundt - ikke literhjulet eller tiliterhjulet. Nå men vi talte 29 omgange og det betalte jeg for.

Vel hjemkommet skulle jeg tjekke målerne på de faste tanke med et spejl, og det viste, at de 2 flasker var næste fulde, og det burde de jo ikke kunne med 29,4 liter. Der går næsten 2 liter på et kg og det burde jo kræve 43 liter til at fylde. Mærkeligt.

Nå men, næste påfyldning bliver i Tyskland. Så må vi se, om de har bedre materiel på deres gasstandere dernede.
Bare til orientering:

Efter en tur rundt i Alsace og langs Mosel tankede jeg på vejen hjem gas lige ved den dansk/tyske grænse.

Ingen problemer overhovedet. Flaskerne tog fint mod gassen, og måleren kørte Ok og viste de liter, der kom på. Påfyldning slog selv fra og måleren på begge flasker viste helt fuld.

Det må have været de 2 danske tankstationer, der har gammelt og slidt udstyr, men da LPG i Danmark er dyrt, så kommer jeg jo nok ikke det igen

Kaehne4363

Gammal
HBK Medlem

Björn & Lenas avatar

Hemvist: Kungsbacka
Ålder: 66
Sv: Fasta gasolflaskor - 2017-10-12, 14:31

Vi har oxå 1 Tankflaska och en utbytesflaska, fungerar mycket bra för oss. Både norrut och söderut.

Sätt på din PMR radio så har vi roligare tillsammans! Välj kanal 6/11 när du vill höra eller höras.

Gammal
HBK Medlem

ThomasAs avatar

Hemvist: Göteborg
Ålder: 70
Sv: Faste gasflasker til fyldning - 2017-10-13, 16:37

Det är bara att hoppas att utbyggnaden av ”lösfyllningsplatser” byggs ut. Vi är hopplöst efter Europa i detta avseende. Installerande en Alugas-tank i våras och har upplevt detta mycket bekvämt. Dyrt, javisst, men när vi åker ner i Europa behöver vi inte bekymra oss mer över att fylla gas. I och med att vi bor hyfsat nära en fyllningsanläggning (Preem Järnbrott i Göteborg), startar vi alltid med fylld tank, känns tryggt. För övrigt, vi har en Alugas-tank och en vanlig P11:a, bara för resor när vi åket norrut i Sverige. Ser fram mot en framtid när vi fyller gas samtidigt som vi fyller drivmedel till bilen. Ha det bra därute.

//Thomas & Lilian
Kör Challenger Sirius 3097
www.homefive.se
www.camper.homefive.se
www.photography.homefive.se

Följande 2 användare säger Tack till ThomasA för detta inlägg:
brogu (2017-10-14), Sanddammaren (2017-10-13)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Gasolförsörjning

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Påfyldning af tyske gasflasker i sydsverige kastrup7 Gasolförsörjning 8 2014-04-26 15:08

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS