• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första resan söder om Danmark.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Då är vi tillbaka vår resa till Moseldalen.

Detta är som sagt vår första husbiltur till Tyskland, och här kommer några observationer.

- Vi HAR LÄST Jappes Moselbok. Denna har varit till stor hjälp, klar värt pengarna.

- Det Jappe har glömt att informera om, är att man är totalt lost/förlorad om man inte kan Tyska i Moseldalen.
Exempel:
Stort tursistmål/fälla, servitrisen förstod inte " table for two please"!!!!
Utanför Mosel kändes det som om det gick bättre.

- Vi valde bort motorvägar från Danska gränsen till Koblenz, detta rekommendera vi.

- Vi fick känna på vad det innebär att vara i Tyskland under början av högsäsongen denna helg ( 15-16e juli). Detta kommer vi inte att uppleva igen!! FYYYY!

Sammanfattningsvis, vi förstår nu varför Tyskland för många är ett genomfartsland, vi kommer inte tillbaka.


Nästa sommar blir det nord Norge :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Första resan söder om Danmark.

Tråkigt att ni inte gillade det. Vi har varit i Moseldalen många gånger men tycker det är allra bäst på hösten. Det finns turistfällor i Moseldalen, det är helt klart. Cochem, Bernkastel och Beilstein t ex. Naturligtvis får man ut mer av vistelsen utomlands om man kan språket. Vi är i Tyskland just nu och tycker inte att det är så fasligt. Vi tycker det är värre i Sverige. Och att Tyskland skulle vara ett land man bara åker igenom håller jag inte med om. Här finns hur mycket som helst att se och uppleva. Tyskland är mycket mer än bara Moseldalen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Första resan söder om Danmark.

Det som är värre i Sverige är att det finns för många husbilar i förhållande till den infrastruktur som finns för husbilar. Det är inte kul att resa med husbil i Sverige. Vi vill inte tillbringa vår lediga tid på ICAs parkeringar t ex. Ute i Europa är det en helt annan sak. Vi har alltid varit ute i högsäsong och det har aldrig varit något problem att hitta plats för övernattning vare sig på ställplats eller camping.

När det gäller språk så skall man ha i minnet att i t ex Tyskland och Frankrike har man större krav på artighet än vad som är vanligt i Sverige. Om man inte uppför sig på ett artigt sätt så kan de helt enkelt låtsas att de inte förstår. Jag vill inte med detta låta påskina att det är det som var problemet för dig, men det är värt att tänka på. Vi har tillbringat 6 somrar i Frankrike utan att kunna franska, och det har inte varit några som helst problem. Det hade varit roligare på många sätt om man kunnat språket, men vi har haft en fantastisk semester ändå. Vi är bra på tyska och i Tyskland talar vi tyska. Ibland räcker inte vokabulären till och då får man ta till engelska, men det upplever vi inte har varit något problem.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Första resan söder om Danmark.

Ja det där med artighet är ju en självklarhet för många av oss.
Jag talar en del Tyska, och tog kontakt på Tyska om jag kunde.

En annan besynnerlig sak, är att de två museer vi gick in på hade ingen eller begränsad information på engelska.
Jag läser hjälpligt Tyska (läser tex Promobile tidningen.)

Besöket på Panzer museet i Munster var mycket intressant, men att ett sådant museum inte hade genomgående dubbla språk förvånade mig.

Det nybyggda Mosel museet i Ernst var helt på tyska. Förvånansvärt nr 2.

Det är som det är, men till sugna resenärer, var medvetna om detta.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Första resan söder om Danmark.

Förra året försökte vi komma in på en camping i Tyskland och kön var låång på bilar som väntade på en plats, vi ledsnade och bokade om färjebiljetten, körde hela natten till färjan för att åka hem.
Var tydligen en populär camping vid sjön mot klocklandet Schweiz.

Fast kikar man på landet Sverige är det tomt på husbilar längst norska gränsen mellan Örebro till Treriksröset och på andra sidan från Gävle till Treriksröset med undantag av Piteå havsbad. TYP..

Tror att man ska besöka mindre populära platser på sommaren för att få plats i Tyskland, precis som i södra Sverige.

I år ska vi försöka stanna i Tyskland 3 nätter, om det fungerar på hemvägen, kanske slutar med en ombokning och nattkörning genom Tyskland igen.:oops:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Första resan söder om Danmark.

Det som är värre i Sverige är att det finns för många husbilar i förhållande till den infrastruktur som finns för husbilar. Det är inte kul att resa med husbil i Sverige. Vi vill inte tillbringa vår lediga tid på ICAs parkeringar t ex. Ute i Europa är det en helt annan sak. Vi har alltid varit ute i högsäsong och det har aldrig varit något problem att hitta plats för övernattning vare sig på ställplats eller camping.

När det gäller språk så skall man ha i minnet att i t ex Tyskland och Frankrike har man större krav på artighet än vad som är vanligt i Sverige.
Helt rätt, jag hade inte kunnat säga det bättre själv! Tack så mycket för bra formulering Evanders!

Vi kan varken Tyska (Marianne kan en del skoltyska), eller Franska (nästan noll båda 2), men ändå har vi fått flera vänner (Tyska som Franska) som gärna träffar oss igen, helt ofarbart! Och hur gick det då till? Daglig vänlighet, intresse för varandra, hjälp med småsaker och framför allt MATLAGNINGSINTRESSEN! Det fungerar, bara viljan finns.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Första resan söder om Danmark.

Det som är värre i Sverige är att det finns för många husbilar i förhållande till den infrastruktur som finns för husbilar. Det är inte kul att resa med husbil i Sverige. Vi vill inte tillbringa vår lediga tid på ICAs parkeringar t ex. Ute i Europa är det en helt annan sak. Vi har alltid varit ute i högsäsong och det har aldrig varit något problem att hitta plats för övernattning vare sig på ställplats eller camping.

Måste få fråga, hur stor del av Sverige har du rest på ?
Vi har också rest en del söder om Sverige, men uppskattar friheten
vi har i större delen av landet. Den speciella HB-infrastruktur du
efterfrågar stör vår frihetskänsla med bilen.
// Janne
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Första resan söder om Danmark.

Jannemickel, hur kan det störa din frihetskänsla? Du kan ju fortfarande välja om du vill nyttja det eller inte. Vi uppskattar det sociala livet som kan uppstå på en ställplats/camping, och vi vill inte tömma gråvatten och toa i naturen.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Första resan söder om Danmark.

Jannemickel, hur kan det störa din frihetskänsla? Du kan ju fortfarande välja om du vill nyttja det eller inte. Vi uppskattar det sociala livet som kan uppstå på en ställplats/camping, och vi vill inte tömma gråvatten och toa i naturen.

Jo, enligt mej är den ständiga efterfrågan på mer ställplatser och
infrastruktur ett hjälpmedel för dom som vill profitera på mitt
intresse och därmed TYCKER JAG att det stör min frihet.
// Janne
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Första resan söder om Danmark.

Det är väl tur att vi är olika. Själv trivs jag nog på de flesta ställen men Tyskland är lite av en favorit dit jag åkt i många år och kommer också att fortsätta göra så. Tycker också det är betydligt mer engelskspråkiga tyskar idag mot vad det var för 2-30 år sedan. Så har man problem i Tyskland skall man nog inte fortsätta längre bort :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Första resan söder om Danmark.

Att det är kö till camping i Tyskland kan bero på att många campingar har mittagsruhe mellan klockan 13 - 15. Alla ställer sig då på kö tills campingen öppnar igen. Tänker man bara på det så kan man ju välja att komma när campingen är öppen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Första resan söder om Danmark.

Allt handlar om förväntningar och TS efterfrågar ju bara mer/läs bättre information så att förväntningarna från dem som aldrig rest till Tyskland bättre skall stämma med verkligheten.

Har själv rest mycket i Europa, ofta med mc dock, och NÄSTAN aldrig haft några problem med språkförbistringar (förutom någon sur/irriterad Fransman typ ;-)). Och då talar jag knappt turistTyska (förstår mer) än mindre Franska (kan fråga efter vägen & beställa mat...max). Engelskan löser jag.

Och diskussionen om vilket land osm är sämst att turista i med husbil avstår jag dock från. Dels för att jag bara varit (med husbil) i Tyskland 2 gånger (totalt 3 veckor, utan problem) och än så länge mest rest i Sverige & Norge med vår husbil (och det har också fungerat bra).

Skulle jag dock haft förväntningarna att finna markerad ställplats med tömningsmöjligheter till en kostnad av max 50kr och gratis vatten mellan kl. 17:00-20:00 och max 5 mil bort oberoende av var i Sverige jag just då befann mig hade jag varit minst sagt besviken på Sverige som turistland med husbil.

Lyckligtvis var & är mina förväntningar annorlunda.

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Första resan söder om Danmark.

Jo jag menar tycker du de är dåliga på engelska i tyskland så är det inget mot Frankrike, Österrike, Italien etc :)

Och i ärlighetens namn varierar ju kunskaperna i Engelska stort inom resp. land och med vem man talar med. Tyvärr även ibland beroende på humöret med den man försöker prata med. Ett problem som finns i alla länder även Tyskland.

Finns bara viljan, hos såväl "sändaren" som "mottagaren" brukar det lösa sig ändå.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Första resan söder om Danmark.

Och i ärlighetens namn varierar ju kunskaperna i Engelska stort inom resp. land och med vem man talar med. Tyvärr även ibland beroende på humöret med den man försöker prata med. Ett problem som finns i alla länder även Tyskland.

Finns bara viljan, hos såväl "sändaren" som "mottagaren" brukar det lösa sig ändå.

Helt enig där:)
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Första resan söder om Danmark.


Vi har övervintrat i södra Spanien de senaste 4 vintrarna (8,5 månader varje vinter) och åker ner med vår husbil igen i slutet av augusti för ytterligare en vinter i sköna Spanien.

MEN, om det vore samma fina vinterväder i Tyskland som i södra Spanien, så skulle vi utan tvekan välja Tyskland i stället - Tyskland är ett underbart land att turista i !!!

Bosses och Gerds husbilsresor
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Första resan söder om Danmark.

Bättre information så att förväntningarna skall stämma med verkligheten - det är en utopi. När vi nyss skaffat husbil lyssnade vi på er på HBK som höjde ställplatsen i Heiligenhafen till skyarna. Aha, det måste vara en fin ställplats tänkte vi och stannade till där. Eluttag räckte inte till alla vilket gjorde att många stod med elverk igång. Det är fortfarande ett av de värsta ställen vi varit på. Och vad lärde vi oss av det? Jo, att ta saker med en nypa salt och bilda sig en egen uppfattning. Alla har olika bakgrund och intressen. Det går att ta reda på mycket själv via nätet. Vi åker utan att egentligen har så höga förväntningar. Ibland drar man en nitlott men för det mesta blir det bra. Fördelen med husbilslivet är ju att man inte behöver stanna om man inte tycker det är bra.
 
Toppen