• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

funkar den här frigoliten till isolering?

F

F.d. 29620

Guest
Eller finns det bättre alternativ för att isolera en ducato plåtis? Den är tänkt att använda i -10 till 40 grader ungefär. Räcker det att bara köra detta limmat med dubbelsidig mattejp direkt på plåten, eller ska man köra gullfiber i sopsäckar? Tänker på fukt etc. Jag ska dock ha ordentligt med ventilation och elektrisk 12v luftavfuktare i bilen.

https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-s80-eps-p16403

Hela bilen skulle kunna isoleras för 1000 kr med 2x30 mm bitar (30 i tak och golv, 60 i väggar). Tänkte att de är lite lättare att jobba med än 50mm skivorna. tyvärr verkar de inte ha XPS i 30 mm, endast 50.

Jag hittar dock ingen info om dess lambda värde eller r värde.- hur står de sig mot rockwool tex?

https://www.byggmax.se/isolering/cellplast

Finns ju en jäkla massa att välja mellan, många snackar om isolermatta för betong men ingen ger länkar, och de jag hittar så måste man köpa en rulle på 50 meter för 4000.

tips eller länkar mottages gärna!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

Jag har bara reparerat min gamla bil och i den sitter den frigolit liknande det du länkar till. Jag limmade dit den nya med PL200 (pl400 smälter cellplast, så det är inget bra val).

Möjligen kan det vara bra att välja en variant av cellplast (XPS) som inte fungerar som svamp om vatten kommer in, vilken vanlig cellplast gör.

I denna forumdel finns kanske en del trådar med matnyttigheter för dig:
Bygga och renovera husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - (Jag tror inte den ligger på medlemsdelen).
Byggtrådar brukar vara populära och rendera en hel del goda tips. :)

Lycka till med bygget!

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

När jag renoverade & isolerade om bodelen på min gamla HB använde jag XPS-skivor (https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps200-p16475) istället för EPS-dito. Visserligen lite dyrare men XPS suger inte fukt & vatten vilket EPS gör. När jag plockade bort den gamla EPS-isoleringen kunde jag kram ur vatten ur denna.

Merkostnaden att använda XPS istället för EPS är försumbar om du tänkt behålla HB'n.

Bennie
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

Jag har bara reparerat min gamla bil och i den sitter den frigolit liknande det du länkar till. Jag limmade dit den nya med PL200 (pl400 smälter cellplast, så det är inget bra val).

Möjligen kan det vara bra att välja en variant av cellplast (XPS) som inte fungerar som svamp om vatten kommer in, vilken vanlig cellplast gör.

I denna forumdel finns kanske en del trådar med matnyttigheter för dig:
Bygga och renovera husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - (Jag tror inte den ligger på medlemsdelen).
Byggtrådar brukar vara populära och rendera en hel del goda tips. :)

Lycka till med bygget!

//Stefan

När jag renoverade & isolerade om bodelen på min gamla HB använde jag XPS-skivor (https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps200-p16475) istället för EPS-dito. Visserligen lite dyrare men XPS suger inte fukt & vatten vilket EPS gör. När jag plockade bort den gamla EPS-isoleringen kunde jag kram ur vatten ur denna.

Merkostnaden att använda XPS istället för EPS är försumbar om du tänkt behålla HB'n.

Bennie

Tackar grabbar! DEt blir nog def xps.

Bennie, hur var skivorna att jobba med? Det jag oroar mig över är att de inte är följsamma. Som jag förstått det så måste skivorna ligga helt plant mot väggarna?

Man blir galen när man researchar detta, veka varqa ett omöjligt uppdrag sdå man ofta läser att det inte får finnas en mm av otäckt plåt i bilen, då blir det fukt och rost etc. Hur fasen ska man då göra med rigida xps plattor?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

Dom är lätta att såga i & dom går att hyvla, fila putsa. Dom går inte att böja, istället slitsar man dom så att dom följer underlaget. Limmar gör du med ett vattenbaserat lim. Ex.vis TEKTON MS-Instant IMEX AB - Tekton MS-Polymer.
Finns att köpa på Skruvnet.
MS-440 MS-40 Universal lim Vit (Produktdetaljer) [Skruvnet AB].
Eller hos husvagns/husbils-firmor & hos företag som reparerar dessa.

Bennie
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

Tackar! Nu har jag kommit lite längre i min research, vad tror ni om detta?

Lastutrymmet är 3x2 m.

Först, ljuddämparmattor av bitumen, (1/3 av ytan)

Smältfolie, Bitumen 4 st. - Ljuddämpning Smältfolie, - Biltema

3 st a 199 kr= 600kr

Ovanpå det, fäst med dubbelhäftad tejp, poyestervadd för golv, väggar och tak.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/sy-sticka/mellanlagg-stoppning/stoppning/fiberfill-8734

där man behöver 24 meter a 35 kr =840

Sen, 5 cm xps som vi pratade om tidigare i tråden.
https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps200-p16475

Där behöver jag 20 skivor

20x72.5= 1450

Dessa skarvas lite och hålls på plats av trä, som i den här bilden. Jag tänker mig att polyestervadden kommer tryckas mot xpsskivorna och göra så att det blir lättare att få tätt mot metallen, och på så sätt få värmesläppet att bli mindre.

Sen fyller man eventuella hålrum med fogskum vinter, eventuellt även bjälkarna.

Fogskum, vinter - Fogskum Tätning byggskum - Biltema

Säg att vi kör på 4 st

4x65=260 kr

Detta skulle ge en kostnad på ca 3200.

Samtidigt kommer jag ha 2 fläktar i taket, samt en i golvet för cirkulation, och ett utsug över köket. Jag tänker även köra 2 st 12v luftavfuktare, denna modellen.

https://www.amazon.co.uk/d/Dehumidi...coding=UTF8&psc=1&refRID=CSB1XT4PGN1BWQD5MZN4

Kör jag på eps 30 mm så hamnar total priset på 2200 kr, det kanske räcker om man bara ser till att vara noga med att ventilera ordentligt?

För värme i bilen tänkte jag faktiskt köra en mr heater big buddy istället för en dieselvärmare, och sen under natten varmt duntäcke. Jag vet att de avger en del vattenånga, men med smart ventilation borde man klara det.

MH18B Big Buddy Portable Heater | Mr. Heater

Vad har ni för tankar om detta?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

Kolla gärna in hur vi har gjort med grabbens Citroën Jumper 2010, surfbussen...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155325033287170&id=515287169
Finns länk till pinterest.

Eller klicka på surfbuss.
Vi köpte av Claes på Scandimobil isolering och även spraylim 3M90*c för att om man tog spraylim som inte tål värme när karossen står i solväggen så lossnar mattorna.
På golvet togs ecoprim liknande isolering på 3 cm.
Grabben bor i Åre och kommer säkert användas året runt till surf, kite, downhill och skidor.
Årets bygge blir mest att testa hur han vill ha det.
Monterade även 200w solceller 140amp gel batteri och 2 Mini heki och även en Fan-Tastic vent 7350 skall monteras.
Det sitter Webasto i bilen men kommer även beställa en 5kw med fjärrkontroll till vintern.
Om intresse finns så följ hans bygge och fråga honom.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?

Kolla gärna in hur vi har gjort med grabbens Citroën Jumper 2010, surfbussen...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155325033287170&id=515287169
Finns länk till pinterest.

Eller klicka på surfbuss.
Vi köpte av Claes på Scandimobil isolering och även spraylim 3M90*c för att om man tog spraylim som inte tål värme när karossen står i solväggen så lossnar mattorna.
På golvet togs ecoprim liknande isolering på 3 cm.
Grabben bor i Åre och kommer säkert användas året runt till surf, kite, downhill och skidor.
Årets bygge blir mest att testa hur han vill ha det.
Monterade även 200w solceller 140amp gel batteri och 2 Mini heki och även en Fan-Tastic vent 7350 skall monteras.
Det sitter Webasto i bilen men kommer även beställa en 5kw med fjärrkontroll till vintern.
Om intresse finns så följ hans bygge och fråga honom.


Grymt, ska Def följa hans bygge! Sunlit te har man ju hört refers innan!
 
F

F.d. 58054

Guest
Sv: funkar den här frigoliten till isolering?


Eller klicka på surfbuss.
Vi köpte av Claes på Scandimobil isolering och även spraylim 3M90*c för att om man tog spraylim som inte tål värme när karossen står i solväggen så lossnar mattorna.
...


Men vilket fint bygge, jag kommer att återkomma till bilderna för att inspireras till mitt Jumperbygge.
Jag kollar på sundlitt och det jag hittar som ser ut som den rulle ni använde är
Vintermatta - Brødr. Sunde as
Samt spraylim Spraylim 90 - Laitis AB dock så klarar det "bara" temperaturer till 71 grader.
 
Toppen