• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering på CTEK Smatpass

M

MikeC

Guest
Jag har precis köpt solpanel och nu ska köpa regulator, så jag har kikat runt här i forumet på tips. CTEK 250S Dual verkar vara ett bra köp, men sen har den ett tillbehör som heter Smartpass.

Om jag förstått det rätt så kan 250S Dual ladda med max 20A, medans Smartpass kan ladda med mer. Men jag har inte förstått nyttan med Smartpass, poletten har inga trillat ned...

Varför skulle man behöva Smartpass när ett vanligt skiljerelä kan leverera max generator ström till bodelsbatteriet under färd? Det är väll ändå bara under färd som man kan få mer än 20A till batteriet (om man nu inte har 500W i solpaneler)? När bilen är sedan avstängd och batterierna skilda av reläet så kan väll 250S fungera som vanligt, dvs med solcell ladda bodelbatteriet och sedan startbatteriet när bodelbatteriet fullt?

Är det dumt/skadligt för batteriet att koppla så här? Jag är inte riktigt med på varför generatorladdning till bodelbatteriet måste enbart gå genom CTEK systemet istället för parallellt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fundering på CTEK Smatpass

Med dual och eller med smartpass sker även laddning av startbatteriet när bobatteriet är färdigladdat. Med spänningshöjning/reglering. Man kopplar bort skiljereläet och använder dual eller dual-smartpass kombinationen. Dual även strömbegränsar laddning om så behövs. Dual höjer även spänningen från bilen till bobatteriet så det blir laddat korrekt, så spänningsfall i matarkablar från bildelen spelar ingen roll.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fundering på CTEK Smatpass

Om du har en normal batteribank av blybatterier SYRA/AGM/GEL upp till ungefär 200Ah, gör inte Smartpass mycket nytta, det är bara en kort stund i början av laddningsförloppet som batterierna tar emot mer än 20A laddning, och det är ju batterierna som bestämmer, inte laddarens kapacitet. Montera en Dual efter anvisningarna så får du en effektiv och bekymmersfri laddning av dina batterier. :)
 
M

MikeC

Guest
Sv: Fundering på CTEK Smatpass

Tackar för hjälpen. Det blir en DUAL utan Smartpass, inkopplat enligt installationsschema 4. Det verkar vara det vettigaste valet för mig.
 
Toppen