• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut hjälp

F

F.d. 54202

Guest
Jag mäter obelastst över startbatteriet har jag 12,5v direkt när jag vrider på tändningen sjunker spänningen till 7v och faller konstant, bilen startar givet vis intressant så går 20A säkringen vid start batteriet(till kylskåpet??)
Bilen går att start med start kablar från bodelel, då går även 20A säkringen att montera, kan det vara så mycket mera än att start batteriet har gett upp?
2007Burstner med Fiat X250 chassi!
Önskar svar rätt snabbt står i Idre och är på väg upp till Funäsdalen!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Akut hjälp

Det låter onekligen som att ditt startbatteri har dött, det kan ju vara andra saker som kontaktproblem osv.

Hade jag varit i ditt läge hade kontrollerat att batteriet får laddning, och därefter hade jag köpt ett nytt batteri.

Mvh jocke
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Akut hjälp

Efter start med hjälp av bodels batteriet, så laddar den 14,3v över polerna på startbatteriet, lutar nog att start batteriet har gett upp totalt! Utan förvarning kan ju tyckas lite märkligt.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Låter verkligen som att ditt startbatteri är slut eller har glappkontakt på polerna eller i batteriet.

Moderna fordon har datorstyrd laddning och ingen riktig D+ för laddlampa eller styrning av kylskåpet, den funktionen simuleras när generatorn börjar ladda, kan hända att det blir strömrusning som får säkringen att gå.

Byt startbatteriet och se om problemen försvinner, för att kolla startbatteriet så bör det belastningstestas, men ett batteri som faller under 10 volt vid start är oftast slut.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Efter start med hjälp av bodels batteriet, så laddar den 14,3v över polerna på startbatteriet, lutar nog att start batteriet har gett upp totalt! Utan förvarning kan ju tyckas lite märkligt.

Det händer ibland att det blir glapp/sprickor invändigt i batteriet, man kan mäta att det är fulladdat, men när startmotorn belastar batteriet så blir skadan varm och då vidgas skadan så att batteriet slocknar.

Inte så ovanligt faktiskt.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Akut hjälp

Hej
Hade samma problem, tog av kontakten på pluspolen, väntade ett tag, satte på den igen, sedan funkade det igen.
LB

Ska testa!
Iof. Så är ett batteri beställt till Funäsdalen som ska hämtas upp i morgon, Enda valet föll på ett Bosch 110Ah start 950A inte billigt puh 2500:- cirkus?!?
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Akut hjälp nr 2

Hej Behöver hjälp med panelen gråvattentank symbol blinka jämmt! Huvud strömbrytare stängs av ingen blinkande. Dem tva kontakte på gråvattentank lossa jag. Men det blinka fortfarande när huvudströmbrytare är på ! Vad kan det vara.... volker
 

Bilagor

  • IMG_0407.JPG
    IMG_0407.JPG
    988 KB · Visningar: 4

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Akut hjälp

Efter start med hjälp av bodels batteriet, så laddar den 14,3v över polerna på startbatteriet, lutar nog att start batteriet har gett upp totalt! Utan förvarning kan ju tyckas lite märkligt.
Hej,
Batteri av boddelstyp är inte lämpande för start för de är konstruerade på annat sätt, även om det lyckades i detta fall. Notera också att man inte kan få ett rättvisande värde på boddelsbatteri om man testar med en så kallad "brödrost" av samma skäl.
//Conny
 
Toppen