• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ström i cigarettuttaget och 180W uttaget

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Jag har kollat säkringarna på 7,5 W för se rubriken enligt anvisning. Finns det någon ytterligare säkring för dessa i min Fiat HB från 2011. Vore väldigt TACKSAM för tips, fattar inte anser mig ha nödig el kännedom!??
Jag har backkameran inkopplad där samt bra för laddning av mobil!
Ha det gott nu när vädret vänt. Erland i Lindholmen-Vallentuna, Gustav Wasas födelseplats!:spinny:
 

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Sv: Ingen ström i cigarettuttaget och 180W uttaget

Har kollat säkring 15 i dosan som finns i motorrummet i denna typ 130 hk Fiat ducato. Det finns ju 2 olika säkringsdosor som kan bytas vid fel. I dessa dosor sitter även andra typer av komponenter som jag ej vet vad det är för något. Kan det sitta nån säkring vid bilens batteri?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ström i cigarettuttaget och 180W uttaget

Har kollat säkring 15 i dosan som finns i motorrummet i denna typ 130 hk Fiat ducato. Det finns ju 2 olika säkringsdosor som kan bytas vid fel. I dessa dosor sitter även andra typer av komponenter som jag ej vet vad det är för något. Kan det sitta nån säkring vid bilens batteri?

vrid på tänningen och se vad som händer
 

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Sv: Ingen ström i cigarettuttaget och 180W uttaget

Nu har jag hittat rätt säkring det var F 38 till vänster om ratten, texten stämde inte, dock stod det +batteri och det kan ju sägas vara rätt eftersom 12 v kommer därifrån. Innan dess lossade/kollade jag cig.uttaget i onödan. För att hitta rätt säkring så följde jag ledningen och fann då att jag varit på fel dosa. Mycket dålig märkning av säkringarna. Nu har jag semester igen, livet leker på HB-sätt! :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ingen ström i cigarettuttaget och 180W uttaget

vrid på tänningen och se vad som händer

Såg att TS löst problemet och att det var en trasig säkring. Vill ändå informera om att på årsmodell 2015 har vi permanent 12V i dessa uttag oavsett om tändningen är påslagen eller ej. Fast man kan ju ha kopplat om mellan årsmodellerna.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ström i cigarettuttaget och 180W uttaget

Det är lätt att göra en omkoppling i reläboxen under motorhuven. Ta bort det relä som förser uttagen på instrumentbrädan med ström vid påslagen tändning
och bygla mellan de båda stift i reläsockeln som utgör kraftförbindelse. Nu har uttagen ständig spänning utan att tändningen behöver vara på. För att hitta rätt relä kan man ansluta en förbrukare i ett av uttagen, slå på tändningen och därefter dra ur ett relä i taget tills den anslutna förbrukaren slocknar/stannar.
 
Toppen