• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Egentligen kanske man inte skall vara så förvånad för i stort sett alla tillverkare försöker optimera sina vinster och "lura" konsumenterna till att lägga eneorma pengar på optioner, tillbehör och reservdelar/service. Så varför skulle Carthago vara annorlunda?

I en bil som i Sverige kostar närmare 1,5 Mkr, fullt utrustad (E-line 50) satsar Carthago inte ens 200kr på högtalarna (4st). Vi konsumenter köper dessa på Tradera för 79kr/st så gissningsvis betalar Carthago kanske 30kr/st. Det sitter nämligen dessa högtalare i vår bil:

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=305263&ws_tp1=cp&ref=PLA_HOBBY&subref=305263&utm_source=PLA_HOBBY&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HOBBY_feed&utm_content=305263&gclid=CjwKEAjwqIfLBRCk6vH_rJq7yD0SJACG18fripFjudvNhu5IaaSnj4qG7ee8zSTztp3HqBjhZ9vZxBoCdPfw_wcB


Vill ni veta hur er favoritmusik låter i våra högtalare, leta reda på den gamla transistorradion ni haft liggandes på vinden och som samlat damm i +20 år. Peta ur de fastklistrade batterierna som av syra fastnat (om inte annat bara för att). Tryck i nätkabeln och plugga in.

Efter du lyckats urskilja radiokanalens utsändning från ordinarie brus, ni vet på den analoga tiden gick det faktiskt att höra (även om kvalitén kan diskuteras) även när mottagningen inte var helt klockren. Vrid nu upp volymen och, i hjärnan, filtrera bort bruset (japp grannarna kommer reagera, så hög volym krävs). Är du nöjd med ljudkvalitén?

Ung. så skitkass (ursäkta språket) är dessa 4 högtalare i vår husbil. Vi åker hellre med radion/CD-spelaren/MP3-spelaren avstängd. Gissningsvis är högtalarna sönderspelade (av förra ägaren) då RMS = 20W och steroen levererar max 4x45W.

Nu råkar min kära hustru och jag gilla musik när vi rullar så vi har för avsikt att göra som i vår gamla bil.

1.) Köpa in en aktiv subwoofer.
2.) Byta ut samtliga befintliga högtalare (se länk ovan).

Subwoofern har jag fastnat lite för Cervin-Wegas VPAS10. Men om någon här i forumet har tips på något som är antingen bättre eller nästan lika bra men till billigare peng mottages tipset tacksamt.

Sedan kommer vi till det här med högtalarna. Det VAR lättare på den svart-vita tiden. En kanal på TV att välja mellan. 3 glassar (Pucko, Iglo och Päronsplitt. Svart färg på T-forden osv.

Idag, sjuhundrafemtielva glassmaker, bilfärger som skiftar färg beroende på humör (typ), + 1000 tv-kanaler (satelit) och hundratals högtalare som ser nästan exakt lika ut. Endast tillverkarens namn och pris skiljer (fast ändå inte).

Vad är tillräckligt bra utan att köpa det svindyraste?????

På 2 av platserna i bilen (förardörren och vid passagerarsätet) finns gott om montagedjup för att sätta dit 5,25" högtalare (är det någon vits eller kastar man pengarna i sjön). Och ovanför matplatsen är max monteringsdjup (utan mellanringar) ca. 50mm.

Enklast och helst monteras 4" då inget ingrepp i övrigt behövs. Krävs det, för att få väsentligt bättre ljudkvalité kan montering av exra diskanter utföras.

Vi är inga finsmakare och har inte för avsikt att lägga hysteriskt med pengar eller arbete för att få kanonljud MEN vi vill ha hyfsat rent ljud som fungerar för oss Svensson BRA att lyssna på musik i 1:a hand.

Tips/kommentarer mottages tacksamt.

Hjälp mig/oss att välja högtalare & sub!


By the way stereon vi har är en Blaupunkt Sand Diego 530 som levererar max 4x45W.

BLAUPUNKT: *Car Radio


Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Förre ägaren till min husbil var fantast. Jag har en anläggning som klår det mesta. Underbart ljud i hela vagnen. Haken? Tja den drar ut batterierna på 2 dagar.


/M
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Förre ägaren till min husbil var fantast. Jag har en anläggning som klår det mesta. Underbart ljud i hela vagnen. Haken? Tja den drar ut batterierna på 2 dagar.


/M

Overkill för oss.

Fick tips från en kompis att kolla på DLS:s högtalare.

// Niklas
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Kan bara hålla med, original är bedrövligt. Har uppgraderat till alpine aktiv sub o 5.25 + 4 tums högtalare. Blir väldigt stor skillnad för 4-5 tusen väl värt pengarna. Bara o gå in på brl eller likvärdig sida, ofta har dom lite kampanj eller utförsäljning på något som kan passa. Tror oxå att Dls är bra o prisvärda högtalare.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Håller med. bedrövliga högtalare.
Jag bytte mina till JBL.
Det finns klart bättre än dessa men jag är inte beredd att lägga några tusen /st för det optimala ljudet.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Det blev 4st Hertz (2st 4" och 2st 5,25" med tweeters) samt en GAS 10" aktive subwoofer.

Nu till nästa fråga. Varifrån har ni tagit 12V till subben (bodelsbatteriet direkt, bilbatteriet direkt, ciggaretttändaruttaget bredvid stereon)???

Mvh!
// Niklas
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Det blev 4st Hertz (2st 4" och 2st 5,25" med tweeters) samt en GAS 10" aktive subwoofer.

Nu till nästa fråga. Varifrån har ni tagit 12V till subben (bodelsbatteriet direkt, bilbatteriet direkt, ciggaretttändaruttaget bredvid stereon)???

Mvh!
// Niklas
Fanns en speciell kabel från min stereo, följde med en kabelsats till subwoofern. Svaret på frågan är alltså via stereons 12 v matning, sen en styrkabel från stereon.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Styrsignalen från stereon såg jag något om som hastigast när jag härom dagen bläddrade igenom manualen men ingen 12V-matning ut från stereon. Jag kan ha missat det i all hast. Får kolla igen.



Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • Kopplingsschema Blaupunkt San Diego 530.PNG
    Kopplingsschema Blaupunkt San Diego 530.PNG
    75,8 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Fanns ett extra på röd permanent ström till stereon som gick att använda, då styras alltså sub via stereo och du får allt som innan. Antingen via t-lås eller bodelsbatteri i mitt fall.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Lite förvånad över att strömmen räcker till med en sådan lösning. Trodde man var tvungen att mata sub:en direkt från batteriet och med hyfsat grov kabel. Fast det behövs tydligen inte då din lösning funkar.

Mvh!
// Niklas
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Ja det vanligaste är att dra en separat 12 V till subben. Styrkabeln ser till att den slås av/på i samband med bilstereon.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Lite förvånad över att strömmen räcker till med en sådan lösning. Trodde man var tvungen att mata sub:en direkt från batteriet och med hyfsat grov kabel. Fast det behövs tydligen inte då din lösning funkar.

Mvh!
// Niklas
Ja trodde oxå de, beror väl på hur stor effekt suben är på iofs men det funkar o var smidigt, låter tillräckligt bra oxå.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Har inte biltema helt ok högtalare jämfört med priset? det har jag läst mig till på lite diverse audioforum.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Vilken skillnad det blev! Nu njuter man ju av musiken igen.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Vad köpte ni får några högtalare?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Vad köpte ni får några högtalare?

Fram i bodelsdörren och förvaringslådan bredvid passagerarplatsen blev det dessa:
https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-ecx-1005-.html


Bak över matplatsen öppnade jag upp hålen lite och satte dit dessa:
https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-esk-1305.html


Och under passagerarstolen satte vi en sådan här:
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs1080a.html

// Niklas
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Din lösning med de nya högtalarna blir säkert bra. Jag har oxså bytt ut standardskräpet mot nya fasta högtalare JBL GTO 429. Men använder nästan uteslutande en blåtandhögtalare Bose soundlink 2 numera En laddning håller hela dagen.
Fördelen med den är att man får en enhet som är mobil..kan flyttas mellan bostaden och husbilen och användas utomhus. Ger ett bra ljud för ca 2000kr
Till den kör jag paddan med nedladdade Spotifylistor som funkar offline och som radio appen Tunein Radio med alla svenska och ca 70000 kanaler från hela världen. Använder samma upplägg i vanliga bilen..bara att flytta över
 

Bilagor

  • IMG_4842.JPG
    IMG_4842.JPG
    112,9 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Original högtalare = ett skämt! (Hjälp oss välja).

Din lösning med de nya högtalarna blir säkert bra. Jag har oxså bytt ut standardskräpet mot nya fasta högtalare JBL GTO 429. Men använder nästan uteslutande en blåtandhögtalare Bose soundlink 2 numera En laddning håller hela dagen.
Fördelen med den är att man får en enhet som är mobil..kan flyttas mellan bostaden och husbilen och användas utomhus. Ger ett bra ljud för ca 2000kr
Till den kör jag paddan med nedladdade Spotifylistor som funkar offline och som radio appen Tunein Radio med alla svenska och ca 70000 kanaler från hela världen. Använder samma upplägg i vanliga bilen..bara att flytta över

Hur sätter du fast den i bilarna så den inte riskerar flyga runt och skada dig/er vid krock eller kraftig inbromsning?
 
Toppen