• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förhöjd plåtis med tvärbädd

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag funderar på att byta till en plåtis 6,36, förhöjd med tvärbädd. Vet att det finns en LaStrada Avanti C som passar mina önskemål. Jag vill inte ha bäddar i två våningar bak. Jag vill ha en bil på Maxichassi så jag kan få vikt över 3500kg. Helst vill jag ha ramfönster. Vilka andra skulle kunna uppfylla mina önskemål?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Förhöjd plåtis med tvärbädd

Är här verkligen ingen som har något annat förslag på bil som skulle passa mig? Jag kan även ev. tänka mig en vanlig liten husbil av den smalare modellen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Förhöjd plåtis med tvärbädd

Jag tror du har svaret själv:)
De flesta har ju långbäddar, men tvärbädden som LaStrada Avanti C har, innebär större utrymme framåt i bilen, t.ex. separat dusch.
Kanske ett alternativ är Globe-Traveller med längsgående dubbelbädd och toa/dusch längst bak.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Förhöjd plåtis med tvärbädd

Jag har kanske delvis svaret men här finns så mycket större kunskap i denna gruppen och jag har kanske missat något. Att enbart byta till en längre bil med samma planlösning som min Globecar Globestar 600L är inte lönt. Jag är ute efter högre lastvikt och större lastutrymme. Därför är GlobeTraveller inte aktuell. Man kan inte få den med högre vikt än 3500kg.
Jag tar även gärna emot tips på trevliga smala husbilar runt 6-6,5 m med rejäl tvärbädd.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Förhöjd plåtis med tvärbädd

Hymer ML-I 540. Då får du en husbil med riktig automatlåda och endast
2,22 bred. ? på vikten. Ha det bäst. Häggen i Umeå
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Förhöjd plåtis med tvärbädd

Eller Hymer ML-T 540 eller 560 om halvintegrerad passar dig bättre. Häggen i Umeå
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Förhöjd plåtis med tvärbädd

Knaus Van I, 550 MD eller 600 MG, kan viktökas till 3850 Kg.

Verkar intressanta men den mindre måste ha ett väldigt litet kylskåp lågt placerat så den går nog bort. Hittade annars flera fina lätt begagnade till bra pris på Mobile.de
 
Toppen