• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfel - förstår ingenting..

N

nehof

Guest
Hej på er.
Har en Adria Vision i707 GS (tror jag den heter) från 2008. Under en tid har jag haft ett märkligt elfel där huvudsäkringen för bodelen (60 amp) går när jag startar bilen? Så har det varit nu ett tag. Så länge bilen står med motorn avslagen så funkar det, men kör jag en stund så "sticker" den??

Jag har bytt laddningsrelät i elboxen och då höll den ett dygn (under färd), men morgonen efter så brann den igen vid start..

Nu går den direkt, även med motorn avslagen..

Alla batterier är bytta för några månader sedan.

Har en Schaudt DT 220-panel (som har betett sig märkligt sedan batteribytesprogrammet).


IMG_1055.JPG
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Elfel - förstår ingenting..

Kan det vara så att det blir en "strömrusning" till bodelsbatterierna p.g.a att de är väldigt urladdade. Dina nya batterier kanske har väldigt bra laddningsmottaglighet. Det händer ibland att vissa batterier tar emot laddning så bra att man får börja att ladda med 6v och sedan gå över till 12v. Fast då gäller det fullständigt tömda batterier. Däremot vissa batterier kan verka helt "döda" när de är mycket urladdade. Tar emot ström väldigt dåligt. Du får testa att ladda bodelsbatterierna med en extern laddare. och kolla om säkringen går även då.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elfel - förstår ingenting..

Jeg måtte øke sikringen når jeg byttet til LFP batteri, gikk opp fra 60 A til 100 A. Årsak større mottaklighet for ladestrøm. Normalt ville 80 A holde, men ved sterk nedtapping av bobatteri røk 80 A sikringen.

Selv en bytte til dobble bobatterier av samme kjemi kan doble strømmen om kablingen er grov nok.
 
N

nehof

Guest
Sv: Elfel - förstår ingenting..

Tack för era tips. Det visade sig vara en pluskabel, vid startbatteriet som kommit i kontakt med jord. Vilket gjorde att säkringar och skiljerelät gick sönder. Men nu är allt bytt och fungerar..
 
Toppen