• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med markis "Omnistor"

F

F.d. 53091

Guest
Sv: Problem med markis "Omnistor"

Har lite problem med min markis! 5500 6 meter lång o elmotor.när jag drar in den måste jag lyfta lite på mitten så den går in i kasetten!:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med markis "Omnistor"

Stefan, juster litt på vinklingen på armene - det er skruer for dette i kassetten.

Til hovedfrågan, om en løsner på låseboltene under på festene så kan en vinkle litt på hel kassetten og da dra inn en line fra endene og inn til festet. Kassetten henger på kroker på toppen av festet, så løft ikke for mye i kassetten om dere ikke er minst 2 personer som holder markisen :D På den andre side er dere flere kan dere løfte ned markisen og sikre den før dere henger den opp igjen.
 
C

chiva

Guest
Sv: Problem med markis "Omnistor"

På min Omnistor så fick jag ta bort plasthöljet på gaveln där man vevar. Därunder fanns en fyrkant som man kunde veva in den med en skiftnyckel på!
 
D

Daniel.B

Guest
Sv: Problem med markis "Omnistor"

På min Omnistor så fick jag ta bort plasthöljet på gaveln där man vevar. Därunder fanns en fyrkant som man kunde veva in den med en skiftnyckel på!

Hur får man bort den? Har ingen stege här på campingen så jag ser inte. Ser ett litet lock på plasthöljet, är det bara en skruv som håller ihop höljet?

Lättade på muttrarna inne i bodelen till markisen så jag fick in ett spännband runt markisen så nu kan jag köra utan att riskera att markisen åker ut.

Tack för all hjälp!
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Problem med markis "Omnistor"

Vi hade problem med att få in markisen en gång, det berodde på att vi haft ut den för långt så att den "vände" och gick in åt fel håll. När vi vevade in den för långt en gång till så att den "vände" åt rätt håll så funkade det igen. Kanske lite svårt att förstå hur jag menar, men den ska ju antingen rullas in underifrån eller ovanifrån på rullen.

Anders och Birgitta
 
Toppen