• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elanslutning av mekanisk kylskåpsventilation

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ska montera en fläkt bakom kylskåpet och såg på elschemat att det finns en förberedd anslutning för just detta.

När jag kolla anslutning så var det redan en kabel inkopplad, kabeln går upp till den övre delen av kylskåpet och in bakom ugnen (jämte gasolen till ugnen)
Kan det vara så att den är kopplad för tändning av ugnen istället?:mad:

DSC00098.JPG

DSC00100.JPG

FullSizeRender.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elanslutning av mekanisk kylskåpsventilation

Hejsan, vet tyvärr inte svaret säkert, men om sladden går in uppe vid ugnen så är det nog mycket troligt att de har lånat lite ström från kylskåpet till ugnens tändning och/eller ev. ugnsbelysning.
Det blir väl, det klassiska svaret :), mät så det ligger 12V hela tiden på anslutningen om du har ett mätinstrument, ta bort en eller båda sladdarna så märker du om ugnen saknar tändgnista.
Om du skall koppla in en eller flera datafläktar till plinten så har det säkert ingen betydelse, för de drar så lite ström så plinten kan säkert försörja både ugn och fläktar.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elanslutning av mekanisk kylskåpsventilation

Jag tog 12 V från en kopplingsplint i övre vänstra hörnet på kylskåpet, sett från baksidan.
 
Toppen