• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Har en fundering angående tjänstevikt på husbil. Har varit och sett på en Sun Living Lido 50.
Vattentanken är uppdelad i 20 liter resp 100 liter. Frågan är, är bilens tjänstevikt med 20 liter vatten, 100 liter eller 120 liter?

Fick inget riktigt svar av säljare, är ju en väsentlig skillnad på lastvikt om tjänstevikten är räknad på bara 20 liter. Är det någon "därute" som har någon aning om detta.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Det där kan nog vara lite luddigt ...

Själv reg.besiktigade jag min Adria med 140 lit vattentank, men den beräknades till 80 lit. Fick lastvikten satt till 210 kg (inkl hund 30 kg),
råkade glömma honom i bilen vid invägningen. :oops:
Hursomhelst har det inte stor betydelse.
Lite oroande kanske om man går i köpe-tankar, men nog skulle det väl gå att
begära (eller själv ordna) en kontrollvägning någonstans? Normalt borde fylld vattentank ingå i tjänstevikten.

Jag har fyllt vattentanken och lastat in vad jag bör ha med mig och sedan stannat till och vägt bilen vid några tillfällen, för att bilda mig en uppfattning om totalvikten.
Nu anser jag, att jag har bra koll på hur jag ska lasta, hur mycket vatten jag kan ha med mig. Ibland får man prioritera, men det är lätt att justera totalvikten med vattenmängden.
När man åker hem från Tyskland, så får man väl sänka vattennivån till 20 lit till förmån från andra flytande vätskor? :)
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Tjänstevikt

Söker man på vad som ska ingå i tjänstevikt, förutom föraren(75kg), så är det 90% fyllda vattentankar och bränsletankar(här ingår även gas till kylskåp mm) och lite annat som verktyg.

Tjänstevikt är ofta en vikt på fordonet i grundutförande, extrautrustning kan ha monterats hos tillverkaren. I förändringens tidevarv så är något nytt på väg in på registreringspappret och det är "Faktisk vikt" som tillverkarna ska ange.

Låna bilen för en provtur till en fordonsvåg, finns det ingen som polisen använder i närheten så har många industrier med tung trafik in och ut fordonsvåg. En påse kanelbullar kan vara en bra muta.:)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Här är en länk till Trafikverkets vågar. Alla är inte öppna för egen vägning, men en hel del.
Själv har jag provat den vid Gasklockan i Göteborg (Gasklockan finns iofs inte kvar, men många vet var den fanns) samt den vid Viaredsmotet västergående trafik (Borås)

Fordonsvågar - Trafikverket
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Hej,
Detta är ett ämne som jag mot bättre vetande kommenterar.
Förra året gjorde jag tillsammans med en annan medlem en djupdykning i ämnet och jag hade täta kontakter med myndighter, se bla.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t97392/ och http://www.husbilsklubben.se/forums/t98564/
Jag följde dessutom både upp fall som gick till ARN och domstolar.

En av flera slutsatser är att ämnet är ytterst komlicerat eftersom lagstiftningen har ändrats och branchen far med direkta osanningar. Men man får inte "uppskattning" för att förklara att en sak är mer invecklad än folk tror. De föredrar att stoppa huvudet i sanden genom att inte våga väga.

Utreningen utmynnade i en ganska enkel lösning som i ett slag skulle lösa problemet med oklarhetar och oseriösa handlare. Efter granskning av sakkunniga, presenterad jag den bland annat för ordföranden i en klubb. Men då den förmodligen var alltför utmanande så föredrog man att ligga lågt och till och med stryka branchen medhårs, så jag avspisades med ett snorkigt svar. Allt finns dokumneterat.
//Conny
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Verkar vara det som jag misstänkte, att husbilar "vägs" med minsta volymen med exempelvis vatten.
Man kan ju också fråga sig varför det finns "två" utrymmen i vattentanken??. Vill man inte ha med sig så mycket vatten, är det ju bara att fylla på mindre.
Allt för att det skall se bra ut med lastvikt??
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Tjänstevikt

Om man kollar i andra trådar, så verkar det som att allt ska krånglas till. Det ska räknas hit och räknas dit, med alla möjliga och omöjliga formler.

Äger du en husbil, tanka fullt i alla tankar och lasta i allt du tänker ha med.
Väg den och se om det är OK, annars lastar du ur.

Tänker du köpa en, tanka fullt i alla tankar och lasta i allt du tänker ha med.
Väg den och se om det blir lagligt.
Om inte, fundera på om du ska lasta ur något eller köpa en annan som uppfyller dina krav.

Med tanke på vad husbilar kostar, så är det en försumbar kostnad att åka till bilprovningen och väga, om du inte hittar en gratisvåg.

Hur svårt kan de va?
 
Senast redigerad av en moderator:

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Det löste sig. Säljaren lät mig åka till bilprovningen för att väga HB tom.
Det blev ett mycket positivt resultat. Efter det går det att "räkna ut" vad som tillkommer :twitcy: med tillbehör mm... mycket bra bemötande av säljaren..
 
Toppen