• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄÄÄLP Fönsterhiss

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
God morgon alla.
Hade bilen på verkstad för att fixa fönsterhissen, dom klarade det inte, behöver ett elschema sa dom.
Konstaterat att motor är ok sen är det stopp, det går fem kablar in i brytaren, två röda och tre svarta, jag lyckas få rutan upp och ner med att koppla om en svart och en röd, kan man på något sätt med hjälp av vippströmbrytare göra en korskoppling så man kan få detta att funka?
Annars får jag väl sitta och skifta sladdarna vid behov :)
MVH KEJO
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: HJÄÄÄLP Fönsterhiss

Skall prova detta, får se om jag klarar av inkopplingen bara :)
MVH KEJO
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄÄÄLP Fönsterhiss

Regner med at det er en dobbel momentan vendebryter, inn midten og ut på begge ender. Oftest stabil i midtstilling, motsatt polaritet i de to endeposisjoner slik at motoren snur retning. Problemet oppstår når en og setter inn automatisk endestopp, da må hele logikken endres og bli mer komplisert. Er det ikke endestoppere så kan en enkelt fikse saken uten skjema. Er det endestoppere i form av brytere så må en finne printkortet med releer og finne hva som er galt der.

Jeg hadde forventet 4 ledninger til bryteren, pluss og minus fra batteri og to ledninger til motoren.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: HJÄÄÄLP Fönsterhiss

Förmodar att det är en orginal omkopplare till fönsterhissen. Skickar signal till en elektroniklåda som t.ex. Kör rutan ända upp med ett tryck. Delar finns på eBay för små pengar, eller på någon bilskrot om inte annat. Den femte ledningen kan vara till belysning i knappen.

Med vänlig hälsning, Conny J
 

På väg

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
16484
Medlemskap
2022
Hej jag fortsätter i denna tråd, men med en annan fråga, hoppas det är OK.
Är det någon som har förslag var man köpa fönsterhiss till en Kabe 760i.
Har frågat hos skrotdemonteringen men ingen har något som passar.

Pris hos återförsäljare för Kabe är 5900 kr.
 
Toppen