• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp för sprickor

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Kom hem efter en liten runda på 600 mil. Tvättar städar bilen. Speciellt fälgarna som var svarta av bromssot.

Ser en svart rand som inte ville gå bort i tvätten.
Det är en spricka! Vilken tur man har haft.
Dom skall klara 1400 kg
Så kolla era fälgar.
 

Bilagor

  • 20170704_160125.jpg
    20170704_160125.jpg
    562,9 KB · Visningar: 159
  • 20170704_160039.jpg
    20170704_160039.jpg
    1,8 MB · Visningar: 142
  • 20170704_160033.jpg
    20170704_160033.jpg
    1,3 MB · Visningar: 148
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Bara att byta ut alla hjulskruvar och dra med rätt moment. Antar ca 160 Nm.
Arne B
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Se upp för sprickor

Bytte hos däckfirman som ligger granne med N+B i Polch så jag hoppas de drog med rätt moment. Men skrämmande att den som monterade fälgarna från början, Goldschmitt eller N+B, kunde missa en sådan sak.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Bytte mina däck för drut en månad sedan. Det första jag gjorde var att lossa och dra med rätt moment.Dom var för hårt dragna.
OBS! kolla så att dina fälgar inte blivit spruckna bakomskruven.
//Arne B
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Kom även ihåg, brukar ni skifta mellan plåt och lättmetallfälgar så skall ni ha 2 satser med hjulbult/muttrar eftersom anliggningsytan kan vara annorlunda till de olika fälgtyperna, bult/muttrar till plåt brukar även få grader på den konade ytan som kan skära sönder motsvarande yta på lättmetall.
 
F

F.d. 56299

Guest
Sv: Se upp för sprickor

Hej.
Ser inte ut att vara originalfälgar du har.
Köper man billigare fälgar riskerar man att råka ut för fälgbrott o det är inget man önskar på Autobahn i högre farter.
Kan kosta både pengar o liv.
/Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Se upp för sprickor

Om det är originalfälgar eller inte har väl ingen betydelse. För det är väl ingen som går runt & tror att varje husbilsmärke har ett eget gjuteri? Det finns ett fåtal gjuterier som gjuter fälgar & det gör dom till alla HB-fabrikanter. CSP fälgar säljs för övrigt av alla de stora fälg- & gummihusen i Sverige. Det tycker jag borgar för en god kvalitet. När man köper alu-fälgar som är dimensionerade för de aktuella vikter det gäller så är det ingen fara.

Bennie
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Mycket bessynerligt...
Jag hade precis samma fälg på min HB. Men en av dem sprack precis likadant.
Jag fick nya fälgar av annan modell omgående...

Men eftersom det är exakt samma fälg så verkar det ju som undermålig produkt....


//Freddy
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Tänk på att när ni väljer eftermarknadsfälgar måste ni kolla att dom tål bilens aktuella vikt och det är inte så enkelt att man kan dela totalvikten med 4 eller 6. Det är ett måste att veta axelvikt vid max lastat fordon.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Hej.
Ser inte ut att vara originalfälgar du har.
Köper man billigare fälgar riskerar man att råka ut för fälgbrott o det är inget man önskar på Autobahn i högre farter.
Kan kosta både pengar o liv.
/Anders

Varifrån fick du att det är billiga fälgar? De är anpassade på husbil. D.v.s. heavy work
 

Picasso

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1988
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Gäller det Alu-fälg eller stålfälg för på bilden ser man en av varje??

ÅN
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Se upp för sprickor

Om du kollar närmare så ser du att det endast är bilder på en alu-fälg. På två syns det tydligt & på den tredje bilden så ser man det på godstjockleken i bulthålet.

Bennie
 

Hugo1955

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
37423
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för sprickor

Om det är originalfälgar eller inte har väl ingen betydelse. För det är väl ingen som går runt & tror att varje husbilsmärke har ett eget gjuteri? Det finns ett fåtal gjuterier som gjuter fälgar & det gör dom till alla HB-fabrikanter. CSP fälgar säljs för övrigt av alla de stora fälg- & gummihusen i Sverige. Det tycker jag borgar för en god kvalitet. När man köper alu-fälgar som är dimensionerade för de aktuella vikter det gäller så är det ingen fara.

Bennie
Har csp work fälgar,det visade sig efter ett par hundra mil att samtliga fälgar var spruckna en eker var helt av,urusel kvalite och helt livsfarliga att köra med,ser för övrigt som helt nya.
 
Toppen