• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

biotabletter

mopar300

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24341
Medlemskap
2021
är ny här, så en dum fråga..:oops:....
har köpt biotabletter biotab å hur går en te väga....
är de bara å slänga i 25 st i en 100 l tank el har ngn annan ngt bättre tips..
man vill inte bli magsjuk....
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: biotabletter

Jag gör det enkelt för mig :)
Varje vår brukar jag köra en omgång med dessa Vattenreningstabletter 50-pk | BIOTAB BioTab | Jula
Sedan använder jag Vattenreningstabletter 100-pk | BIOTAB BioTab vid varje påfyllning enligt bruksanvisningen.

Spolar alltid igenom lite vatten i kranarna före första användning.

Vi kör likadant! Dock har vi märkt att råkar man överdosera de blåa så irriterar det huden då man duschar(vi använder aldrig tankvatten till annat än att koka potatis/ägg/duscha diska, kör på kranvatten/flaskvatten som dricksvatten), tror inte man behöver så många "piller" som det står i instruktionen så länge det är svenskt kranvatten man häller i tanken...

Ett tips: de gröna tabletterna kan man använda även till toatanken, släng i en mellan besöken(behövs inte vid varje)! Då håller sig tanken luktfri i 2-4 dagar(beroende på utetemp), behövs inga saneringsvätskor som luktar urk, dessutom är dessa tabletter miljövänliga! Har använt dom sedan starten av "husbilskarriären" 2013 och de fungerar klockrent!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: biotabletter

För mig låter det inte särskilt miljövänligt!

Ha förpackningen eller etiketten till hands om du måste söka läkarvård. Förvaras oåtkomligt för barn. Använd skyddshandskar/skyddskläder/ögonskydd/ansiktsskydd. Vid bestående ögonirritation: Sök läkarhjälp.

Det finns nog bättre, t.o.m. mycket bättre alternativ.

Jappe
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: biotabletter

Här har du ett annat farligt ämne Jappe !
Vatten
3.1 Ämnen
Handelsnamn
Vatten
CAS-nr
7732-18-5
EG nr.
231-791-2
AVSNITT 4: ÅTGÄRDER VID FÖRSTA HJÄLPEN
4.1 Beskrivning av åtgärder vid första hjälpen
Inandning
Frisk luft och vila.
Förtäring
Skölj munnen ordentligt. Ge inte något att dricka vid medvetslöshet. Kontakta läkare om besvär kvarstår.
Hudkontakt
Tag av förorenade kläder. Kontakta läkare om besvär kvarstår.
Ögonkontakt
Skölj genast ögonen med mycket vatten. Håll ögonlocken brett isär. Om symptom uppträder, kontakta läkare.


Aktiva ämnet i biotab och liknande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_percarbonate

I koncentrerad form så är det nog inte trevligt på huden, men man lägger ju i en tablett per 10 liter vatten som sedan får reagera färdigt och ämnet bryts ner i naturen.

Praktiskt taget alla ämnen/kemikalier, vare sig de är naturvänliga eller ej, är farliga när de överdoseras eller används på felaktiga sätt, säkerhetsblad är oftast övertydliga med ev. risker.

Säkerhetsblad för vanligaste ämnet i bakpulver
http://www.medicago.se/sites/default/files/pdf/msds/msds_24-0037u02.pdf

Nån som vågar använda bakpulver ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
F

F.d. 53814

Guest
Sv: biotabletter

Användning av silverjoner ska undvikas i möjligaste mån.
Det försvinner aldrig utan cirkulerar bara i miljön.

Micropur och liknande använder jag när jag befinner mig på platser med direkt farliga saker i vattnet. ( Ja, jag vet att vattnet i en fjällbäck kan vara farligt också)

DK-DOX® AKTIV BASIC & DK-DOX® AKTIV MOBIL veerkar väldigt intressant som alternativ.

Det var bra att du nämnde rester av tabletterna, hädanefter ska jag nog lösa upp dom i en bytta och hälla i istället för att bara slänga ner dom i hålet.
 
Toppen