• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slitage i bodelen

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vår senaste husbil är redan fyra år. Vi fick den sprillans ny. Fräsch och fin. Första säsongen försöker man ju torka bort varenda liten fläck. Varje gruskorn ska bara bort. Allt hanteras med största varsamhet med vetskap om att till och med handlaren tycker att det mesta är smäck. Andra året börjar man tåla en del. Måste inte gnugga hela tiden. Tredje året börjar vi slappna av. Men då kommer allt med trasiga rullgardiner. Och knirkande, gnisslande skåpluckor. Nu i år märker vi att vi ändrat attityd. Vad gör det om det knirkar lite. Bilen är ju inte ny. Vi börjar bli experter på att laga rullgardiner. Små otäcka fjädrar som ska pillas tillbaka. Hur mycket ska man bry sig. Det är ju inga billiga saker. Klädsen börjar bli lite sliten men det gör väl inget? Hur rädd om bilen ska man vara? När vi köper en ny börjar väl allt om igen.

Edit. Jo, jag vet att man kan köpa begagnat. Men då är man väl rädd om bilen också. Åtminstone första året.
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Slitage i bodelen

Bytte in förra bilen efter 6 år, och den var fortfarande i nyskick.
Kändes bra. :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Slitage i bodelen

Känner delvis igen mig men hoppas jag skall känna annorlunda för vårt senaste köp (beg. Carthago).

Om man (läs jag) köpe rnytt eller begagnat spelar ingen roll. Jag är lika försiktig och mån om finish mm. på begagnade fordon (som i anslutning till köpet ju är nya för mig).

´När det gällde personbilen (iköpt 2005 med 6200 mil på mätaren) tog det ganska många år (fram till 2012/2013) innan jag började "släppa taget". Bilen hade då rullat 27 000 mil och gått och blivit en bra bruksbil. Idag, med snart 34 000mil, har jag förlika mig med att jag inte MÅSTE vaxa den 3 gånger/år och tvätta av den en gång/vecka vintertid för att hålla salt mm. borta.

När det gäller husbilen, som hämtades i Tyskland i februari, är både jag och min kära hustru väldigt måna om att sköta om den (torka rent fläckar mm). Får se hur vi är om 3 år... :)

// Niklas
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Slitage i bodelen

Köpte ny bil 2014. Klart man är mån om att den ska vara ren och hel. En investering i miljonklassen måste man vårda. Tycker det är kul när allt är rent och fungerar. Klart att det händer saker och ting under resans gång. Så snart något måste lagas/justeras, gör det direkt (eller nästan direkt), så blir det inga stora problem. Beträffande klädsel är jag själv besviken. Den ska väl tåla mer än fyra säsonger. Svagt tycker jag, men det vet man ju inte när man köper nytt.
 
Toppen