• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta läckande fönsterlist.

F

F.d. 50277

Guest
Har sökt runt en del men inte hittat svaret på det jag söker, antar att denna frågan har varit uppe här xantal ggr..

Fönsterlisten på vårt öppningsbara sidofönster (bodel) har börjar läcka in vatten vid kraftigt regn. Tittar man på listen utvändigt så ser man tydligt att sen släppt i tätningen på vissa ställen.
Mig fråga är: kommer det räcka att lyfta på listen och fylla på med butyl runt om där den är lös eller rekomenderas det att lossa allt, rengöra och återmontera det?
Förstår att det sista alternativet är bäst men iomed att det är en äldre husbil (hymer -90) så slipper man helst att skruva av för mycket plastdetaljer :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täta läckande fönsterlist.

En tetting uten å ta ut fønsteret er kun en midlertidig tetting. Normalt er det enkelt å demontere rammen innvendig, og da sitter det utvendige med 2 til 3 klammer på hver side. Ut med fønsteret og fjern så mye som mulig av den gamle tørre butylen og ligg på ny butyl og sett inn fønsteret på nytt. Den butyl som presses ut kan lett fjernes. Bruk en pinne og rull løsmassen av med denne, det er klebrig masse.
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta läckande fönsterlist.

Ok! Själva fönstret är lätt att ta bort, det hänger bara på en skena separat ovanför "fönsterhålet". Alltså det påverkar inte läckaget.. utan det är gummilisten som är runt det utskurna hålet i väggen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täta läckande fönsterlist.

Det er den rammen som er festet fra innsiden med noen få klemmer som er gjemt av innvendig ramme. Det som ser ut som en smal gummilist er herdet butyl.
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta läckande fönsterlist.

Har monterat av listen nu och försökt få bort den gamla butylen i 4 timmar nu.
Några tips på att rengöra/ta bort de gamla butylresterna? Har kört med skarapor, rundstav och bensin.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Täta läckande fönsterlist.

Prova lacknafta.

Tvätta därefter noggrant, så att alla lacknaftarester försvinner.

Pålle
 
F

F.d. 50277

Guest
Sv: Täta läckande fönsterlist.

Prova lacknafta.

Tvätta därefter noggrant, så att alla lacknaftarester försvinner.

Pålle

Fick till det ganska bra med bensin och tändvätska.
När jag sen ska återmontera listen. Ska jag sätta tillbaka den mellanlisten före eller efter jag lagt butylen? Eller spelar det nån roll?
 
Toppen