• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Droppar olja efter byte av växellådsolja

K

kimse944

Guest
Hej

jag lämnade in bilen för byte av växellådsolja förra veckan och ser nu att det droppat lite från växellådan. När jag "känner efter" ovanpå växellådan ligger där en del olja (ren).

Det sitter en plastkåpa ovanpå växellådan och när jag lyfter bort denna ser det ut som ett rör för att fylla olja men jag har hört att detta ska sitta på sidan.
Plastkåpan trycker man bara dit så den sitter inte särskilt bra...

Är det någon som vet vad detta är?

Fiat Ducato 2.3 - 2008
 

Bilagor

  • Inked20170701_185958_LI.jpg
    Inked20170701_185958_LI.jpg
    4,2 MB · Visningar: 69
  • 20170701_190011.jpg
    20170701_190011.jpg
    954,3 KB · Visningar: 65
  • 20170701_190026.jpg
    20170701_190026.jpg
    934,8 KB · Visningar: 60

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Droppar olja efter byte av växellådsolja

Jag hade kört tillbaka till verkstan och låtit dem tvätta rent och kolla/åtgärda orsaken till oljespillet. :)
 
K

kimse944

Guest
Sv: Droppar olja efter byte av växellådsolja

Absolut, måndag kl 07.00...
Gillar inte alls att inte ha stenkoll på hur saker "borde" fungera...

Jämförde med svågerns husbil från 2016 och de verkar också ha detta plastlock
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Droppar olja efter byte av växellådsolja

Hejsan, ej helt säker men troligen är det ventilationen av växellådan för att undvika över eller undertryck i lådan vid tempväxling. Särskilt övertryck som sker vid uppvärmning av lådan kan få olja att krypa ut t.o.m. ur packboxar m.m. Så det borde vara ventilationen. Kan man tänka sig att oljan på lådans utsida ligger kvar efter lite missar vid fyllningen bara.

M.v.h. JANKRO.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Droppar olja efter byte av växellådsolja

Var sitter "nivåpluggen" som jag läst (på forumet) att man ska fylla igenom och låta ev överflödig olja rinna ut via? Jag har letat som sjutton under med ficklampa men inte hittat något (vet ju iofs inte hur den ser ut)

Lite orolig att de fyllt genom den ventil som sitter ovanpå och drällt över på sidan som sen droppat... dvs att det är "topfyllt"
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Droppar olja efter byte av växellådsolja

Var sitter "nivåpluggen" som jag läst (på forumet) att man ska fylla igenom och låta ev överflödig olja rinna ut via? Jag har letat som sjutton under med ficklampa men inte hittat något (vet ju iofs inte hur den ser ut)

Lite orolig att de fyllt genom den ventil som sitter ovanpå och drällt över på sidan som sen droppat... dvs att det är "topfyllt"

Det är olika på olika växellådor. På vissa finns ingen nivåplugg, men man kan lossa någon givare (för backljuskontakten tror jag) och nyttja det hålet som nivåindikator.

Jag har en 2,8 2005 och på den är det rekommenderade förfarandet att fylla på genom ventilationsöppningen, som ser ut som den på ditt foto, och hålla koll så att man häller i rätt mängd. Det är ganska lätt att spilla om man inte har rätt tratt eller häller för fort.
 
Toppen