• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

kolla vikten, åk till en våg med bilen, tjänsvikten från regbeviset är (oftast) teoretisk.
Hälsningar
Jes
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Du skulle kunna slå en signal till tidigare ägarna och höra med dem om det har funnits några fel på dem.

Sedan är väl egentligen en fuktmätning från en oberoende firma bäst, men verkar firman seriös och det finns ett färskt protokoll kanske man kan lita på det.

Verklig lastvikt är bra att veta, åk till tex bilprovningen och be att få väga. Ofta väger de mer än man tror.

Be att alla apparater slås på så du ser att de funkar, tex kyl, värmare, vattenpump etc. Kolla att däcken är fräscha och inte för gamla.

Provkör båda så känns kanske någon av dem fräschare.

Till sist pruta!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Vikt o dokumenterad fuktmätning och att bilen är till fullo betald är A o O
Välj sedan efter smak o finish
Lycka till
 
F

F.d. 50350

Guest
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Tusen tack!!
Förklara varför vikten är så viktig så att jag måste väga själv? ( känner mig dum)

Funderar också på prisskillnaden? De har sänkt Knausen nästan 30 tusen , är det någon här som vet om det ena märket generellt är dyrare n det andra? Och kan ni se direkt på vad de skriver om utrustningen vad som skiljer? Och ser den ena bilen" bättre" ut än den andra när det gälle boendedelens grejjer ( värme etc)

Tack snälla igen ❤
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

På bilens papper står det totalvikten. Lita inte på angiven tjänstevikt,den ör ofta missvisande. Därför skall man väga själv. Skillnaden mellan den vikten och totalvikten är hur mycket du kan lasta själv i bilen. Sedan får du beräkna hur mycket du kommer att behöva lasta. Tänk på att en extra passagerare väger också och skall räknas in. Det är det vanligaste dilemmat för husbilsfolket. Det är dryga böter om du kör med överlass.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Weinsbergen har ju högre totalvikt. Men bägge bilarna har mer utrustning än original som synes. Åk och titta och provkör och sedan pruta. Det borde finnas någon fordonsvåg på någon väg i närheten. Dessa kan du hitta på internet.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Knausen har lilla 1.9 motorn på 90 HK inte så mkt att ha om du ska ut o åka lite längre sträckor, spelar mindre roll om du står mest still. Det kan va något att tänka på. Jag hade valt den andra med större motorn, osäkert om det är servostyrning på lilla oxå, kolla upp detta.
 
F

F.d. 50350

Guest
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Tack !! Blir kanske svårt att hitta våg i morgon Söndag men ska kolla
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Klen motor, skulle aldrig köpa den, har åkt med liknande och efter ett litet tag är du mkt missnöjd med ditt val.
Milen har inte så stor betydelse det är skicket och allmänna intrycket av bilen som speLar roll.
Lycka till
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Kanske är vågen i Vinsta bilprovning öppen? Rastplats tre stenar utanför Uppsala har våg.Tänker på bilen i nnälje.
Bilen med stora motorn har enligt annonsen nya däck, värt en del.
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Klen motor, skulle aldrig köpa den, har åkt med liknande och efter ett litet tag är du mkt missnöjd med ditt val.
Milen har inte så stor betydelse det är skicket och allmänna intrycket av bilen som speLar roll.
Lycka till
Håller med, det är faktiskt bra med lite mer `pulver`, vet av erfarenhet.:)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Köp inte med den lilla motorn. Jag har haft en ,den är hopplöst slö törstig om man kör över 90 Km/h .Sen måste du ha hörselkåpor el proppar i öronen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Brorsan hadde Fiat verksted i Bodø, hver sommer kom det inn biler med motorhavari på de små motorene. De tålte ikke turen opp langs E6 med de bratte fjellovergangene Korgen og Saltfjell. Verst var en 1.6 liter som ikke ble solgt annet enn i Italia, men og en del 1.9 liter fikk problemer.
 
F

F.d. 50350

Guest
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Tack för alla goda råd!
Knausen var tipp topp!!superfräsch!
Den andra gick jag inte ens in i, luktade illa och var allmänt sunkig.
Vad tror ni om att chippa Knausen?

Det jag saknade direkt iden var dock AC, så funderar på att säga till firman att jag tar den om de slänger in en AC och chippar den??
Vad tror ni? Nu ska jag iväg och titta på en likadan fanns lite äldre
Tack igen❤
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Tack för alla goda råd!
Knausen var tipp topp!!superfräsch!
Den andra gick jag inte ens in i, luktade illa och var allmänt sunkig.
Vad tror ni om att chippa Knausen?

Det jag saknade direkt iden var dock AC, så funderar på att säga till firman att jag tar den om de slänger in en AC och chippar den??
Vad tror ni? Nu ska jag iväg och titta på en likadan fanns lite äldre
Tack igen❤

vi har AC både i bil och bodel. AC i bilen tycker jag är bra, men ACn i bodelen kör vi aldrig. Den låter en del och att sitta instängd med den igång är ingen höjdare. Måste dessutom ha elstolpe med 10 A säkring. Skulle jag köpa ny bil vill jag inte betala extra för AC. Test först innan du spenderar pengar på AC
ERIKPER
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Om det är AC i bildelen du vil ha så är det i princip omöjligt att eftermontera.
Att chippa en 90hk diesel ger dig i bästa fall mellan 95 och 100 häst, om motorn varit ny.
Jag är tveksam tillkom det ens går att chippa en sån där.

Köp en bil som är så som du vill ha den i originalutförandet så slipper du bekymmer.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Tack för alla goda råd!
Knausen var tipp topp!!superfräsch!
Den andra gick jag inte ens in i, luktade illa och var allmänt sunkig.
Vad tror ni om att chippa Knausen?

Det jag saknade direkt iden var dock AC, så funderar på att säga till firman att jag tar den om de slänger in en AC och chippar den??
Vad tror ni? Nu ska jag iväg och titta på en likadan fanns lite äldre
Tack igen❤
Hej! Den är för gammal för att chippas, gå upp lite i pris om du kan så får du den nyare motorn. Typ nåt sånt här. https://www.blocket.se/stockholm/Ch...n_sang__garage__04_73510457.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/helsingborg/Dethleffs__04_73946067.htm?ca=11&w=3
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50350

Guest
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Nu har jag tittat på två till och jag är lite kär i Knausen ❤
Så hoppas någon kikar och kan svara lite snabbt
Hur viktigt är Serviceböcker ? Hur ser andrahandsvärdet ut? De begär 189 tusen, hur mycket brukar det gå att pruta?
Förstår att motorn är klen, men det går ju optimera m box el chip?

Den var superfräsch ❤❤
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Ska titta på två bilar imorgon, vad ser ni som jag bör tänka på?

Nej den går inte att chippa, köper du den så får du nöja dig med lägre effekt mer oljud osv. Vid ett renköp bör du kunna pruta minst 15-20% på den bilen. Du ska köpa den bil Du själv vill ha, inte vad vi andra tycker. Lycka till.
 
Toppen